Travhäst & Lösdrift!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare snuttis_linsan
  • Startdatum Startdatum
S

snuttis_linsan

Kan man ha en travhäst på lösdrift?
Finns det någon här som har det och anser att det funkar?
Jag har min åring på lösdrift nu och skulle helst vilja fortsätta med de, är det något speciellt jag måste tänka på i så fall...?

Sv: Travhäst & Lösdrift!

Vi har inte någon möjlighet till att ha hästar på lösdrift hemma. Men jag har bara haft positiva upplevelser av det när vi t.ex. haft hästar utlånade. Hästarna blir lugnare, men inte på ett dåligt sätt..

Jag tror att de enda man behöver tänka på är att hästen går med hästar som inte gör livet surt för dem. Finns hästar som t.ex. blockerar ingången till ligghallen för andra, och inte låter dem äta o.s.v.

Föresten, mat delen kan ju också bli krångligt vet själv inte hur folk löser den biten då jag inte haft de själv. Men eftersom en travhäst kräver mkt kraftfoder, bör man kanske ha tillgång till box där de kan få mat? men andra vet säkert detta bättre än jag

Det går utmärkt att ha travhästar på lösdrift även om de startar och tävlar. Det brukar vara bra för hästar som tränar hårt att få röra sig fritt även på nätterna. Det bidrar till att de håller sig fräscha och friska i sina ben. Ett väldigt bra exempel på det är V75-kändisen Brian Key. Han går på lösdrift och det var sedan han började med det som hans framgångar på V75 började. :idea:

Går hästarna i flock kan man ordna uppbindningsplatser vid krubborna när de får mat, så snor de inte åt sig mer mat än de ska ha.

Går hästarna i flock kan man ordna uppbindningsplatser vid krubborna när de får mat, så snor de inte åt sig mer mat än de ska ha.

Smart! Skulle själv vilka ha lösdrifts möjlighet.. Men mina föräldrar är "viharhålltpåmedtravi20årochvetbäst". Om ni känner till sånna.

Jag måste vara väldigt försiktigt när jag kommer med "nya" ideer.

Smart! Skulle själv vilka ha lösdrifts möjlighet.. Men mina föräldrar är "viharhålltpåmedtravi20årochvetbäst". Om ni känner till sånna.

Jag måste vara väldigt försiktigt när jag kommer med "nya" ideer.

Ja det känner jag igen ! Skulle jag börja med att stalla in våra hästar skulle dom tycka jag var knäpp ;D Även fast dom inte vet något om travhästar.

Men hur blir det med päls och sånt här på vintern. Våra brukar bygga på sig en ganska rejäl sådan?
;)

Men bara för att hästarna går på lösdrift behöver det väl inte betyda att man lämnar dem vind för våg åt att vara så naturliga som möjligt?

Vi brukar klippa de hästar som lägger på sig för mycket päls. Nu har jag inte merparten av mina hästar på lösdrift utan någon enstaka med halsproblem, däremot har vi haft kallstall utan värme i.

Dock även de som tränar hårt och går ute har blivit klippta i s.k jaktklippning, det är ju inte värre att de kan gå med täcke på sig.

*kl*

Darius gick också på lösdrift med unghingstarna, han var ju skapligt bra! :idea:

Det enda problemet är väl att morfar är helt emot att ha på dom täcken :mad: det är hos honom jag har hästarna.
Fast han måste ju gå med på det om jag ska klippa henne!

Nu är det väl kanske inte behövligt ännu, men hästarna blir ju genomsvettiga när man tränar dem, åtminstone mina blir löddriga efter snabbjobb och att låta dem gå ut "vind för våg" utan ett täcke på sig tycker jag låter ganska illa, men jag är å andra sidan inte någon lösdriftsmänniska... Jag har mina hästar ute så mycket det går, ett par går ute med ligghall, men jag skulle aldrig komma på tanken att låta dem stå utan täcke på sig när de tränat hårt i risigt eller kallt väder...

Nu är det väl kanske inte behövligt ännu, men hästarna blir ju genomsvettiga när man tränar dem, åtminstone mina blir löddriga efter snabbjobb och att låta dem gå ut "vind för våg" utan ett täcke på sig tycker jag låter ganska illa, men jag är å andra sidan inte någon lösdriftsmänniska... Jag har mina hästar ute så mycket det går, ett par går ute med ligghall, men jag skulle aldrig komma på tanken att låta dem stå utan täcke på sig när de tränat hårt i risigt eller kallt väder...

Nejnej då har de såklart täcke på sig!
men är det bara dåligt väder och dom inte har arbetat så står dom utan. Om dom inte är blöta och det är snöstorm! ..

Men har ju nu en åring som såsmåningom ska bli travhäst och hon är ju bara ett år ännu. Så i vinter kanske det inte gör något att hon får lite päls?.. Hon ska ju ändå inte köras så hårt.

det jobbifga med att ha mycket päls är ju att det tar så lång tid för den att torka. speciellt om det är kallt.

Jo fast hon ska nog inte köras så pass hårt. iaf inte nu i vinter pågrund av att hon bara är året.

Jag har min går på lösdrift med 3 åringshingstar och det funkar perfekt. Han har varit hos tre proffstränare och han har haft ett otroligt dåligt rykte om sig. Att han är galen, en riktig gris osv. Har haft han i drygt fem månader och han har gått ute hela tiden och är otroligt lugn och harmonisk. Han kommer in och fodras varje dag och får sova inne natten innan vi åker till bana. Han kommer att få gå ute hela vintern och jag har täckat honom sedan 3 veckor tillbaka för att jag ska försöka att slippa raka honom. Nu går han förvisso bara med ett väldigt tunt regntäcke och har ett täcke för varje grad ;). Står på fri tillgång på hösilage och dom har en stor ligghall med rikligt med halm. Så jag tror att vi har hittat vad som är bäst för min kuse iaf.
Han duschar efter varje svettigt träningspass och står inne och äter tills han torkat.

Senast ändrad av en moderator:

jag har mina starthästar på lösdrift, Dock så går de alla på "sommarbete" nu fram tills snön kommer.

På vintern har jag dom ute på lösdrift, fungerar jättebra! Tar in dem på kvällarna och ger foder, sen släpper jag ut då dom har ätit klart, har hänt nån gång då vi har haft brottom att vi har pytsat ut de på olika ställen i hagen, funkar det också! så har dom ju höbal i hagen. När vi har tränat eller liknande brukar dom få stå inne i stallet ett tag efter och så, dagen innan tävling brukar de också få stå inne.

Nu går dom tillsammans 7 stycken och det är inga problem alls :)

Nu tränas inte mina så himla hårt för dagen, men planen är att de ska gå ute hela vintern. Våra gamlingar har gått ute dygnet runt i några år nu och de är aldrig sjuka.
Mina två valacker, som ska tränas på nu, går ute dynget runt de med och deras betende har förändras avsevärt sen jag fick dem, och de började gå på lösdrift. De har varsin stor hage med varsitt skogsstall som de går in och ut ur som de vill. Ibland sover de inne i det, ibland ute.
De äter all mat ute. Både kraftfoder och grovfoder.
Jag vet att den ena av mina hästar brukade resa sig när de skulle ta in honom för han hade så bråttom till maten. Några såna dumheter håller han definitivt inte på med nu.
De mår så bra av att vara ute, de blir lugna och harmoniska då de kan gå och "påta" i jorden när de vill, hur de vill. Positivt för matte är ju också att man inte behöver ha dåligt samvete om man kommer ut lite sent på morgonen. ;)

Än så länge har jag inte börjat täcka. Det är inte minusgrader på nätterna så de klarar sig. De bygger på sig pälsen successivt och jag vill att de åtminstone ska ha lite päls, dock ingen björnpäls. Är de riktigt svettiga efter ett pass och det är kallt ute så får de antingen på sig dubbla täcken och så får de gå ut och äta mat i sina stall. Eller så ställer jag in dem i stallet ett tag tills de torkat.

Man märker verkligen så himla tydligt hur bra de mår och hur harmoniska de är över att de kan styra själva vad de vill göra på dagarna/nätterna, och inte stå stilla och stirra in i en vägg.:laugh:

Men du har inte alltid täcke på dom? Utan bara om dom jobbat och blivit svettiga eller?

*kl* bör tillägga att min hästar alltid har fleacetäcke + vintertäcke på sig i hagen.

Jag vet fler som haft sina travhästar på lösdrift.

Den senaste jag pratade med sålde gården, men hade annars gärna behållt sina hästar på lösdrift. Hon tyckte att de mådde väldigt bra av det. Det som orsakade lite problem var väl att hästarna blev svettiga när de tränas på dan, men då ställde hon dem i stallet "på tork" sålänge som behövdes (ibland över natten) och släppte sen ut dem igen. Sen var det ju en del på och av med täcken, men det tyckte hon absolut att det var värt. Hon vill gärna få ut dem igen men det är svårt att hitta bra lösdrifter där hon bor..

Mina två går ute året runt med andra hästar. Fri tillgång till hö och två ligghallar. Inne en stund om man tränat hårt eller det är riktigt risigt väder, tex nollgradigt och regnigt! Den gamle blev rådd av veterinär att gå ute så mycket som möjligt då hon fick problem med hosta pga. av damm. Hon har aldrig mått bättre sen hon fick gå ute hela tiden!! De vill knappt gå in. In och får kraftfoder.

Klipper de inte och inga täcken. (såvida de ej är svettiga eller blöta då givetvis!) De får den pälsen de behöver och klarar sig alldeles utmärkt!

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
974
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 209
Senast: Blyger
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 108
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka