Sv: Travhäst & Lösdrift!
Nu tränas inte mina så himla hårt för dagen, men planen är att de ska gå ute hela vintern. Våra gamlingar har gått ute dygnet runt i några år nu och de är aldrig sjuka.
Mina två valacker, som ska tränas på nu, går ute dynget runt de med och deras betende har förändras avsevärt sen jag fick dem, och de började gå på lösdrift. De har varsin stor hage med varsitt skogsstall som de går in och ut ur som de vill. Ibland sover de inne i det, ibland ute.
De äter all mat ute. Både kraftfoder och grovfoder.
Jag vet att den ena av mina hästar brukade resa sig när de skulle ta in honom för han hade så bråttom till maten. Några såna dumheter håller han definitivt inte på med nu.
De mår så bra av att vara ute, de blir lugna och harmoniska då de kan gå och "påta" i jorden när de vill, hur de vill. Positivt för matte är ju också att man inte behöver ha dåligt samvete om man kommer ut lite sent på morgonen.
Än så länge har jag inte börjat täcka. Det är inte minusgrader på nätterna så de klarar sig. De bygger på sig pälsen successivt och jag vill att de åtminstone ska ha lite päls, dock ingen björnpäls. Är de riktigt svettiga efter ett pass och det är kallt ute så får de antingen på sig dubbla täcken och så får de gå ut och äta mat i sina stall. Eller så ställer jag in dem i stallet ett tag tills de torkat.
Man märker verkligen så himla tydligt hur bra de mår och hur harmoniska de är över att de kan styra själva vad de vill göra på dagarna/nätterna, och inte stå stilla och stirra in i en vägg.