Travhäst"folk" brukar ha MKT smarta lösningar!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare evej00100
  • Startdatum Startdatum
E

evej00100

Hej allihopa!
Jag vet att dom flesta som är i travhäst världen brukar ha massa smarta lösningar på de mesta!:love:
Har läst igenom allt jag kan hitta på hästverksammas sida å även hästhantering å så vidare, Men inga revolutionerade idéer om än många bra :bow:

Så nu vänder jag mig till er! Experterna i branschen!:bump:
Med massa uppsnappade tips!! :idea:

Ge mig alla tips ni kan komma på! :d
Tack på förhand allihop! :rofl:

Sv: Travhäst"folk" brukar ha MKT smarta lösningar!

det jag tror att travfolk gör mer än andra hästfolk är att man oftast bara "gör"...sunt förnuft och oftast vuxna människor utan "fjortisfasoner"...vi sätter bomull i öronen vid trp o träning/tävling för hästens bästa...vi transporterar för att det är så och går inte som katten kring het gröt OM hästen ev skulle kunna tycka att det är obehagligt, det blir obehagligt om vi tycker det ( dom läser oss ganska bra :D )

Visst älskar vi våra hästar , men inte genom trams och obeslutsamhet........:love:

Själv har jag använt såna där bomullsöronproppar en gång i tiden på jobbet och är övertygad om att bomullen mest har psykologisk effekt på människan. :p

Hrmmm, nääää....Utan och Med är helt olika på min/a tvååring/ar...:rofl:
Denena är lat MEN bakrädd och det går INTE utan bomull, den andra är bara lat och med bomull går det inte framåt övht :D

En av mina förra hästar hörde en skyffel rasa på 200 meters håll med mössa och tussar... :p

Dom hör ju fortfarande o bara en huva utan gummitutor dövar mkt mindre än bara bomull.
Vi kör in våra utan bomull om det går. Men på vissa måste man ha det.

Ja dom blir ju inte döva , men det tar ju udden av många skarpa ljud.

Kanonsida Giantchill:bump::bow::bow:
Den kommer jag lusläsa igenom å suga åt mig allt nytt som jag inte visste!!:love:

Ursäkta att jag inte specificerade mig bättre:o

Jag tänkte tips å tricks ni kommit på genom åren å alla timmar i stallet som underlättar/snabbar på arbetet och små hemmagjorda lösningar med förvaring å liknade tips ett blått balsnöre i hovkratsen så den inte försvinner i halmen eller stora saker som förenklar/"försnyggar" stallen, selkammrar, foderkammare, gårdsplan osv! Allt e välkommet! :bow:

Jag har nämnligen en dröm om ett företag i hästvärlden å då behöver man alla tips å idéer man kan få :love:

det jag tror att travfolk gör mer än andra hästfolk är att man oftast bara "gör"...sunt förnuft och oftast vuxna människor utan "fjortisfasoner"...vi sätter bomull i öronen vid trp o träning/tävling för hästens bästa...vi transporterar för att det är så och går inte som katten kring het gröt OM hästen ev skulle kunna tycka att det är obehagligt, det blir obehagligt om vi tycker det ( dom läser oss ganska bra :D )

Visst älskar vi våra hästar , men inte genom trams och obeslutsamhet........:love:

Och efter ett sådant här inlägg, så önskar jag att det fanns en gilla knapp här på buke också ;)

För jag kan inte annat än hålla med, och har egentligen inget vettigt att tillägga :angel:

/Camilla

JA marthas inlägg är kanon:laugh:

precis min uppfattning oxå btw!:angel:

Ja söker mer smarta lösningar på olika sätt som ni kommit på under alla år å all tid i stallet:banana:

Ohja .. detta kan även jag skriva under på :D

Btw, detta med bomull i öronen eller ej .. min bloding sätter inte jag mig varken på eller bakom om inte han har bomull i öronen, han går dövad med bomull/gummitut/huva när han körs för å lugna honom så gott de går, när jag rider har jag mest bomull i öronen pga mig själv, han skulle säkerligen kunna gå utan då :P

Btw har jag ett tips angående täcken som inte används. Köpte två stora platslådor (finns i svart o vit) på IKEA med lock, vek ihop täckena och rullade de som sovsäckar, fick ner bra många täcken i en låda och själva lådan tar inte upp så mkt. Ställ den på en hylla, rulla den under en bänk eller ställ de ovanpå varandra.

:D Problemet är att man tänker inte på de smarta lösningarna man kommit på ...om ingen frågar om nåt specifikt

Varför bära tunga vattenhinkar???
Det var frågan jag ställde mej själv på min nya arbetsplats. 13 hästar som vattnas med hink i boxen, det blir många hinkar det. Så nu har en slang som smidigt kan dras ut och räcker till alla boxarna monterats utan arbetsgivarens vetskap. :angel: Får väl se och höra om det föll i god jord eller inte.

Jag försöker hela tiden hitta lösningar för att slippa tunga lyft och onödigt bärande. Man ska vara rädd om sin kropp, den är inte outslitlig.

Varför bära tunga vattenhinkar???
Det var frågan jag ställde mej själv på min nya arbetsplats. 13 hästar som vattnas med hink i boxen, det blir många hinkar det. Så nu har en slang som smidigt kan dras ut och räcker till alla boxarna monterats utan arbetsgivarens vetskap. :angel: Får väl se och höra om det föll i god jord eller inte.

Jag försöker hela tiden hitta lösningar för att slippa tunga lyft och onödigt bärande. Man ska vara rädd om sin kropp, den är inte outslitlig.

Brukar jag också köra med :) Något stall jag jobbade i, kommer inte ihåg vart nu .. men de hade hinkar fasta på väggen (gick att ta loss som en vanlig hink) men det var en kort slang ifrån en vattenledning i taket och en spak på varje liten slang som gick ned i en hink där man slog av och på vattnet, hur smidigt som helst var bara att slå på vattnet på spärren vid varje hink och pyssla med annat å stänga av när de var nästan fullt :D

Har försökt komma på VART jag har sett detta men nu blir jag så förvirrad! Har jag drömt ller verkligen jobbat i ett stall där denna lösning var så? Kom just på när jag tänkte lite mer på saken att om spärren sitter inne i boxen kan ju hästen hur lätt som helst slå av och på vattnet själv .. och det blir inte riktigt så bra :o

Senast ändrad:

Jag vet om flera stall som ha så. Ledningen går dock utanför gallret. Sista 30cm är slang och den trär man in genom gallret till hinken när man fyller. Spaken sitter på utsidan så hästarna kan omöjligt komma åt dem. När man fyllt drar man lätt ut slangstumpen så den hänger på utsidan igen. :) Riktigt smart!!

Dock har de haft vanliga hinkar som lätt går att ta lös. Jag tycker att hinkar blir grisiga direkt så jag vill kunna ta lös dem och spola rent varje dag. Sen bara hänga tillbaka dem tomma och fylla i boxen. :)

Det där är hel stört. Jag har jobbat hos en tränare med ca 100 häst i träning. Alla hästar har två hinkar var. Det var TOTALT FÖRBJUDET att dra slang och fylla dem, för det kunde se fult ut om ägare kom precis då.. :confused::confused: Seriöst?? Det är väl lika fult som att köra runt skit i skottkärror. De står inte kvar i gången lika lite som slangen ligger kvar i gången. Den vevas ju ihop och ställs undan.

Nä det där måste vara nåt maktbehov som gör att man ska tvinga personalen att springa med ibland 24 hinkar om dan om man har 12 passhästar, vilket förekommit ibland vid personalbrist. Spännande på helger med två pers med 50 häst var. Bara 100 hinkar att springa med. Helt jävla idiotiskt!

Det där får mig att tänka på skrönan om travgubben som var på banan med en häst samt en hoper praktikanter. Tränaren förordade bumull och allt möjligt Bara det att gubben hade stoppat bomullen i fickan och satt på mössan ändå, det gick utmärkt. Bara tränaren inte visste om det. De höll tydligen alltid på sådär de där två efter vad jag hörde berättas!

Ptr

Brukshästfolket, de som använder hästarna till riktigt arbete har ofta också lösningar på en hel del.

Ptr

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 840
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag vet inte om jag kommer få så mycket napp på denna tråd men jag tänkte ge det ett försök. För att försöka göra en lång...
Svar
13
· Visningar
1 242
Senast: Drago
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 658
Senast: scizofren
·
M
Träning Känner att jag vill ha lite feedback och hjälp med pållen och våra uppsittningar. Fungerar som medryttare/inridare av en nyss fyllda...
Svar
13
· Visningar
1 407
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka