travdäckel, sladda padddock vilken brösta??

F

*fia*

idag sladdade jag av paddocken med min unghäst va ca 1½ ÅR SEN Hon drog något, hade hjälp med men fick mej en funderar.

har en kortbrösta som jag valde att inte andvända för jag tycker den e för smal at dra med, så jag tog en y börsta från min martingall.

spände linorna genom öglorna där skaklarna ska vara å runt gjorden så att säga.

de gick kalas å ja bättre än en med fast brösta som hästen hatar..

fick mej bara en funderare, finns de någon mer som sladdar paddock osv med bröst sele lr något liknande??

lokselar sitter inte bra på tösen alls.

å e de någon som har en bättre lösning på repen som är fästa i sladden?? vart man ska sätta dom för att på bästa sätt låta hästen dra utan att den tar skada av det?

ska antagligen få köpa kompisens finsele med smalare lokor sen men skulle gärna bilja kunna andvända däckeln på denna att sladda paddocken med.

sladdar med armeringsjärn som är ihopsatta å två bil däck på, bara bildäck ingen fälj..

ideer??

Senast ändrad av en moderator:
Sv: travdäckel, sladda padddock vilken brösta??

Varför passar inte lokselen? Jag har aldrig hört om någon häst som inte kaN ha det.

Först vill jag säga: Kul, det är alltid kul att folk använder sina hästar till praktiska ting, som att sladda ridbanor!

men: Låter som att du behöver bättre grejer än en martingal för att sladda banan.

Råder alla som experimenterar utan egentlig grundutbildning att ta hjälp., så det rådet får du också. Leta upp någon kunnig i ditt område som kan berätta och visa hur man kör och hur utrustningen ska sitta.

En loksele i rätt strl passar alla hästar, och vill du ha loksele och inte en bröstsele med lös brösta mm så är det ju där du ska lägga krutet-att hitta en loksele som passar. Vad har du för häst?

det är ingen martingall utan en förbygel en sån y förbygel som man har på travet jag har en sån med avtagbar martingall i läder funkar lika dant son en trav bygel.

å jo jag e kunnig 3 års utbildning å utbildad hästskötare, jag vet va man ska ha när man kör timmer, när man kör stora vagner fin dressyr osv men INTE när man sladdar paddock. jobbat på travet i 7 år men de e ju inte samma sak som att sladda paddocken med någon av dom körutbildningarna jag har,

körde vi timmer körde vi med lokselarna på norsvenskarna, körde vi i paddocken körde vi med brsötselarna å draglinorna med baksele å även när vi köra ut hade vi dessa.

min häst är en angaloarab stl cobb är för trång i bogen å stl full e för stor på lokorna därflr passar dom inte hon e ju inte presis bygd som en ridhäst tex.

kan tilllägga att jag lagt ut massa pengar för att hitta en sadel som va lagom lång för mej å bred nog att passa en ponny. hon e ingen ideal byggd häst tyvärr,

hon är en överväxt ponny, tex en skit sele med fast brösta går inte cobb för bröstan blir för liten å full blr den för stor å draglinjen fel, testat kompisars. därför har jag andvänt travdäckeln å y bröstan hitills. de passar bäst.

jag ska införskaffa nya saker sen men antagligen får jag speciall beställa något, så därför tänkte jag nu medans man invänjer henne vid allt igen att de kanske gick

på något sätt att sätta bredbrösta som på finselen lr som i travet å färsta draglinorna där i men fick de som att de skulle bli för tungt.

har inte hittat en enda loksele som sitter som jag är utbildad att den ska sitta har även hört med svenljunga sadelmakeri han har en del selar å måtten stämmer inte på någon av dom som finns att beställa :cry:

antar att jag får speciall beställa hon ska ju va färdig växt i år lr gå kurs å lära mej sy en själv.

ingen som tror de går att lösa på detta sätt med någon brösta lr något??

hon älskar att jobba å jag saknar körningen, skoj med omväxling för henne med ju

det är ingen martingall utan en förbygel en sån y förbygel som man har på travet jag har en sån med avtagbar martingall i läder funkar lika dant son en trav bygel.

å jo jag e kunnig 3 års utbildning å utbildad hästskötare, jag vet va man ska ha när man kör timmer, när man kör stora vagner fin dressyr osv men INTE när man sladdar paddock. jobbat på travet i 7 år men de e ju inte samma sak som att sladda paddocken med någon av dom körutbildningarna jag har,

körde vi timmer körde vi med lokselarna på norsvenskarna, körde vi i paddocken körde vi med brsötselarna å draglinorna med baksele å även när vi köra ut hade vi dessa.

min häst är en angaloarab stl cobb är för trång i bogen å stl full e för stor på lokorna därflr passar dom inte hon e ju inte presis bygd som en ridhäst tex.

kan tilllägga att jag lagt ut massa pengar för att hitta en sadel som va lagom lång för mej å bred nog att passa en ponny. hon e ingen ideal byggd häst tyvärr,

hon är en överväxt ponny, tex en skit sele med fast brösta går inte cobb för bröstan blir för liten å full blr den för stor å draglinjen fel, testat kompisars. därför har jag andvänt travdäckeln å y bröstan hitills. de passar bäst.

jag ska införskaffa nya saker sen men antagligen får jag speciall beställa något, så därför tänkte jag nu medans man invänjer henne vid allt igen att de kanske gick

på något sätt att sätta bredbrösta som på finselen lr som i travet å färsta draglinorna där i men fick de som att de skulle bli för tungt.

har inte hittat en enda loksele som sitter som jag är utbildad att den ska sitta har även hört med svenljunga sadelmakeri han har en del selar å måtten stämmer inte på någon av dom som finns att beställa :cry:

antar att jag får speciall beställa hon ska ju va färdig växt i år lr gå kurs å lära mej sy en själv.

ingen som tror de går att lösa på detta sätt med någon brösta lr något??

hon älskar att jobba å jag saknar körningen, skoj med omväxling för henne med ju

Ok, är själv ganska färsk på det här med körning men ändå skapligt ordentligt skolad efter att gått gymnasie med hästinriktning och det du gör låter för mig som rent vansinne. Travsele ska användas på lätta banor med en travsulky efter. Inget annat. Den är inte gjord för att fungera med tyngre belastning.
Antar att sladden väger en del, annars hade den varit helt värdelös, och då behöver du verkligen använda en ordentlig sele. Antingen loksele(vilket borde vara det bästa) , eller en rejäl bröstsele (nu menar jag bröstsele av den typen där bröstan är lös). Hästen SKA dra i bröstan, vilket du borde veta med den utbildningen, och med travselen drar hon endast i däckeln. Du kommer få en enorm belastning på skinnet runt däckeln vilket troligtvis kommer medföra skav och sedan sår. Rasen du har är väl dessutom skapligt känslig i huden så du borde verkligen vara extra försiktig.
Rätt sele på rätt plats och inga egna hemmasnickrade ideer är det bästa för hästen. Tänk på att dagens selar är utprovade under århundraden för att fungera maximalt för hästarna till det ändamål de är tänkta.

då ska jag ta å upplysa dej att ett armeringsjärn med två gummidäck på väger lika mkt som grannes rockard byggd på saab axel fast den har hjul å den är svårare att få i rullning å tung i nerförsbackar..

som jag skrev så testade jag detta med det jag hade hemma Å INTE SKREV jag att jag SKULLE fortsätta??

jag sökte en BREDBRÖSTA lr något som jag kunde KOMPLITERA min travdäckel med efter som JAG BARA hade en tunn kortbrösta SÅ VALDE JAG BORT DEN FÅR DÅ OM NÅGOT SKULLE HON FÅ SKAV.

inga skav sår, inga ömningar hade padd under däckel.

OM JAG NU INTE SKULLE VETAT bättre skulle jag vell inte skrivit här å BETT om hjälp att KOMPLITERA min sele då de e svårt att hitta en BRA sele till henne...

BRA om du läser innan du svarar,

jag BAD om hjälp att KOMPLITERA min sele inte bli idiotförklarar för saker jag vet om har kört en del i mitt liv men aldrig sladdat i paddocken SOM JAG SKREV INNAN..

vet man inte å ver om hjälp å vill komplitera så vill man ha komplitering hjälp inte bli påhoppad om att de e fel men JAG va tvungen att se om de gick innan jag kompliterade selen.

å paddocken va torr, platt å de va inga problem för henne att dra den lilla stunden hon gjorde men jag vill som sagt ha komplitering hjälp till selen inget annat..

konstigt att de alltid bli så här när man ber om hjälp :S

grannen som har travrockarden har kört sin nu 18 åriga häst med travsele i skogen med stock osv utan problem, men de e ju dennes problem jag har VETT i skallen å vill KOMPLITERA denna sele å bad om hjälp med det INGEN ANNAT

Nu förstår jag bättre ditt dilemma, det är väldigt svårt att få en uppfattning om kunnande på nätet. När man skriver att man sladdar banan med martingalbrösta så blir folk såklart oroliga.

Jag har sladdat ridbanan med shettis och skitsele utan problem, så en brösta funkar fint till den lätta belastningen, bara man anvä'nder svängel.

Jag tror att du ska hitta en fin bröstsele till din häst, för alla modeller är olika i bröstorna och min ideal är väldigt inställbar. Passar dponny upp till nordsvensk strl full.
Om bröstan är lite för kort eller för lång gör inget, det justerar man med draglinorna. Och ibland får man göra några extra hål i svanskappan och bakselen.

Begär måtten på selar du kikar på.

selar.se
equilex.se
driveout.se
tärnsjö
mm. har alla möjlighet att hitta något till dig.

Jag har själv kört både tävling och hård träning med travsele och bred kortbrösta och hemmagjorda draglinor, så där har du ju en möjlighet till. Men man måste verkligen veta hur det ska sitta för att fungera med svängel och baksele till rätt vagn.
Är du osäker på din kombination hjälper jag gärna till.

då ska jag ta å upplysa dej att ett armeringsjärn med två gummidäck på väger lika mkt som grannes rockard byggd på saab axel fast den har hjul å den är svårare att få i rullning å tung i nerförsbackar..

som jag skrev så testade jag detta med det jag hade hemma Å INTE SKREV jag att jag SKULLE fortsätta??

jag sökte en BREDBRÖSTA lr något som jag kunde KOMPLITERA min travdäckel med efter som JAG BARA hade en tunn kortbrösta SÅ VALDE JAG BORT DEN FÅR DÅ OM NÅGOT SKULLE HON FÅ SKAV.

inga skav sår, inga ömningar hade padd under däckel.

OM JAG NU INTE SKULLE VETAT bättre skulle jag vell inte skrivit här å BETT om hjälp att KOMPLITERA min sele då de e svårt att hitta en BRA sele till henne...

BRA om du läser innan du svarar,

jag BAD om hjälp att KOMPLITERA min sele inte bli idiotförklarar för saker jag vet om har kört en del i mitt liv men aldrig sladdat i paddocken SOM JAG SKREV INNAN..

vet man inte å ver om hjälp å vill komplitera så vill man ha komplitering hjälp inte bli påhoppad om att de e fel men JAG va tvungen att se om de gick innan jag kompliterade selen.

å paddocken va torr, platt å de va inga problem för henne att dra den lilla stunden hon gjorde men jag vill som sagt ha komplitering hjälp till selen inget annat..

konstigt att de alltid bli så här när man ber om hjälp :S

grannen som har travrockarden har kört sin nu 18 åriga häst med travsele i skogen med stock osv utan problem, men de e ju dennes problem jag har VETT i skallen å vill KOMPLITERA denna sele å bad om hjälp med det INGEN ANNAT

Nä då inget påhopp alls. Som jag skrev så antog jag att sladden vägde en hel del (var själv vänlig och läs mitt förra inlägg så ser du) och då hade det varit vansinne. Om det nu då är som så att den inte väger speciellt mycket så kommer saken i en helt annan dager.
Hur ska jag när jag sitter här veta om din sladd väger 30 kg eller 130 kg????
Varför inte bara komplettera däckeln med en vanlig brösta (inte en som hör till travet) däckeln behövs väl eg. inte om du inte använder skacklar. Har du bara linor så fäster du dem i bröstan. En lös brösta kan inte vara så svår att hitta en som passar skapligt bra. Köp i cobstorlek. Och sedan bara anpassar du den så den sitter lagom höggt och voila!!! Så har du utrustning din häst mår bra av.
Hoppas jag inte missförstod dig nu....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka