Travbommar - avstånd

the_connemara

Trådstartare
Jag har en fin lapp med massa avstånd på från Hippson: http://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/avstand-vid-hoppning.htm

Travbommar: 1.3 m mellan.
Travbom framför hinder: 2-2.2 m framför hindret.

Jag skulle vilja bygga en serie med travbommar, typ 4-5 kanske, upphöjda/upphöjda i kanterna sedan direkt ha en travbom framför ett litet kryss och sedan ett språng till ett räcke.

Blir det då 1.3 mellan de upphöjda travbommarna, 1.3 m efter sista upphöjda travbommen till bommen på marken, 2-2.2 m från bommen på marken till krysset och sedan avstånd för ett galoppsrång till räcket?

Det är alltså det fetmarkerade jag är mest fundersam om. Eller ska man lägga upp det helt annorlunda?

Tanken är att rida fram över upphöjda travbommar och sedan lägga till vanligt travbom till kryss och sedan även räcke ett språng efter. För att succesivt bygga upp en serie där ryttaren inte fokuserar för mycket på "sista hindret" utan kan behålla sin ridning genom hela serien (lite hopprädd ryttare som dessutom inte gilalr serier ;)).

Sv: Travbommar - avstånd

Beroende på hur mycket du höjer upp travbommarna kan du behöva korta avståndet något mellan de upphöjda. Annars är det bara till att att köra på det du har skrivit. Du bör kunna se ganska väl om avståndet är rätt eller inte när går över bommarna de första gångerna utan hinder. På vissa hästar är 1.3m får långt emellan travbommar och för andra är det lagom.

En fråga till förresten :o

Vanliga travbommar (ca 1.3) tar ju hästen ett steg mellan (eller ja, alla steg är över en bom, en hov mellan kanske man ska säga).

Med en trav bom framför ett hinder 2.2 m, ska den fortfarande bara sätta ner en hov mellan bom och hinder, fast avståndet är längre för att den hoppar av eller?

Jag är verkligen ingen hoppryttare och hoppar enbart för tränare så jag har aldrig riktigt funderat över sådant här :D

Hästen i fråga (som är den första jag tittar på från marken vid hoppning utan annan tränare närvarande) är ingen "inrutad hopphäst" utan lägger gärna in extra steg innan ryttaren fått energi nog i den och när den väl bjuder kan den lätt strunta i några steg och ta ellt i ett svep. Men man ser ju tydligt när det stämmer, men det är ju bra att veta vad man "ska" se och hur man ska ändra om det inte stämmer i början.

Senast ändrad:

Precis, avstånden är längre framför hindret för att hästen ska kunna göra sitt avsprång.

Då blir det säkert bra med den här övningen du har hittat på om varken häst eller ryttare är gröna. Stämmer alla avstånd så flyter det ganska bra. Med dessa bommar och relaterade avstånd ska inte hästen kunna lägga in en massa extra steg, men som du själv skriver så gäller det att hästen går fram för skänkeln. Skulle det bli orytmiskt och hästen lägger in extra steg ändå eller går av för tidigt kan det vara tecken på att avståndet är för kort, men att hästen går framåt är fortfarande det som gäller. Sen ska det ju inte bli spring av det. Är avståndet för kort ser man det då hästen blir kort i steget och "kämpar" för att få plats.

Okej, tack så jättemycket :laugh: Då är det kanske till och med en bra övning för att de ska få flyt :idea:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag tänkte jag nästan avboka ridlektionen då jag hade mensvärk. Dessutom var jag fortfarande en aning skraj för att få blodtrycksfall...
Svar
0
· Visningar
212
Senast: Magiana
·
Ridning Hejsan. När jag red igår så skulle vi hoppa (jag rider på en ridskola) vilket jag har varit rädd för vääldigt länge. Jag tyckte att...
Svar
18
· Visningar
1 609
Senast: Silja
·
F
Hoppning Vill ha en liten serie med travbommar framför ett studs och efter det en 5½. Vad ska jag ha för avstånd mellan den sista travbommen och...
Svar
1
· Visningar
709
Senast: Kejrin
·
Hoppning Hej! Jag behöver goda råd och tips. Är osäker i hoppningen och min hoppglada, men helt orutinerade unghäst, har börjat tycka att...
Svar
14
· Visningar
2 253
Senast: neferra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur