travbom, bom och galoppbom? Förklaring!

D

Duffy

Hej! Kan någon vänlig själ förklara vad som menas med travbom innan ett hinder, bom efter hinder och galoppbom innan hinder?
Är det t.ex. meningen att hästen ska hoppa hindret innan travbommen eller efter travbommen?:confused:
//grön inom hoppning;)

Sv: travbom, bom och galoppbom? Förklaring!

Travbom= en bom som hjälper hästen att hitta rätt avstånd inför ett hinder
Galoppbom= samma som ovan, bara i galopp, oftast ett galoppsprång innan hindret

de ska hoppa hindret efter bommen, bommen efter vet jag inte, kanske för att få en rytm?
Finns säkert någon som kan förklara bättre

så du menar alltså att hästen inte ska hoppa av innan bommen, utan efter?

Ja, efter bommen och innan hindret så att hästen ska hitta avståndet till hindret bättre, har jag för mig:)

Travbom och galoppbom ligger innan hindret. Man rider först över bommen och sen hoppar man hindret. Hästen tar ett steg över bommen och sen kommer hindret direkt. Travbommen rider man över i trav och galoppbommen över i galopp. Detta gör man för att få rätt avsprångspunkt.
Han man en häst som lite pigg och springer i väg i landningen eller som behöver tänka till var den har tassarna så kan man lägga en bom efteråt. Då landar hästen efter hindret och första galoppsprånget blir över bommen.

Och sen finns det naturligtvis också markbom, som hjälper hästen att bedöma höjd och avsprångspunkt. Markbommen ligger under hindret (kan möjligen vara ngt framför hindret för att hjälpa hästen).

En bom efter hindret kan ibland också vara bra träning för att hästen ska få rundare språngkurva. T.ex. övningen galoppbom-hinder-bom efter hindret i "studs" (dvs inga galoppsprång mellan bommarna och hindret.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 788
Senast: mamman
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 685
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka