Travbett med tungfrihet???

ghost

Trådstartare
Ja, finns det?

Jag funderar så klart på den nya pållen med den oroliga munnen. Han har alltså blivit mycket bättre och svarar bra på det raka syntetbettet men så fort han blir lite pigg så börjar han krångla med tungan.

Sv: Travbett med tungfrihet???

Varför inte tungband? bråkar han då? min häst gör det vill INTE ha tungband! men hon är fullt körbar utan!

Det är inte det jag frågar om... :angel:

Jag vill veta mera om olika bett och deras funktion och vet att det finns många med bättre kunskap än mig om detta på det här forumet. :idea:

vi prövar bett på travarna spelar ingen roll rid eller kör helt ok

man måste provköra hästen med olika bett alla hästar är så olika och funkar inte alltid som det står eller är meningen :bump:

lilltore skrev:
vi prövar bett på travarna spelar ingen roll rid eller kör helt ok

Så då kanske jag skulle prova hackamore eller pessoa? :angel: :angel:

Eller hur menar du??? :confused:

ghost skrev:
Ja, finns det?

Jag funderar så klart på den nya pållen med den oroliga munnen. Han har alltså blivit mycket bättre och svarar bra på det raka syntetbettet men så fort han blir lite pigg så börjar han krångla med tungan.

Vet inte riktigt vad du menar med tungfrihet.. men JF-bettet är ju lixom "felvänt" så där finns det ju plats... Skall inte användas utan tungband (På tävling då) då det finns väldigt gott om plats "bakom"
Tillverkaren säger att han kan göra bett : Precis som du vill ha dom!

ghost skrev:
det raka syntetbettet men så fort han blir lite pigg så börjar han krångla med tungan.

Är det wire el stång inuti?

Lekkedja kanske??

jari skrev:
Är det wire el stång inuti?

Lekkedja kanske??

Det är wire i bettet.

Han har ju gått med JF-bett förut men han har rätt liten mun och jag vill helst att de ska kunna stänga munnen om bettet. Men det är ju möjligt att det slutar där ändå?

Vad skulle kedjan ha för funktion? Jag har aldrig kört med kedja så där är jag också novis.

Bettets djungel är inte lätt. Vad mera har du provat?
Min egna erfarenhet är att ett rakt smalt bett gärna funkar, eller ett läderbett. Det beror ju så på hur låga de är i gomen. Tredelat? Kan funka på vissa. Många oroliga munnar funkar på "happy mouth"
Provat att snurrat på lite latex? Förr i tiden vet jag att man knöt på en bit fläsk på bettet.. funkade tydligen bra på knepiga munnar.

Kedja har vi på våra just för att få dem att "suga" tag på bettet.

Han har inget i munnen som stör honom då? Men det har du säkert redan kollat hos farbror Tandläkaren...:D

Uppdatering:
Jag kollade på din förra tråd och det såg att du hade varit på klinik i alla fall, kollade de munnen då också?

Senast ändrad av en moderator:

En sak som jag lärt mig är att det är ett vanligt problem för travare att de har för liten underkäke och för stor tunga samt låg gom. dvs en mun som absolut inte mår bra av bett(därav det STORA behovet av tungband). tungfrihetsbett skadar dem uppe i gommen.
Det bästa man kan göra är att köra så mkt man kan utan bett och bara ha bett när man testar dem i snabbjobb och lopp. att sätta på tungband och spärrgrimma till dagligdags är grymt, men iblend ett måste på tävling.

Glömde--- om det absolut inet går att köra utan bett så byt bett varje gång du kör, då blir trycket på olika ställebn och du skonar munnen. Billy Allen bett är ett alternativ som kanske kan passa?

En liten nyfiken fråga bara:
Billy Allen- bett? Vad är det för några? Har du någon bild?

*knapplån* Tungfrihet är inte snällare även om det låter så, trycket blir ju på lanerna (och i gommen som Djurjouren sa) istället för tungan och lanerna är mycket känsliga och tål INTE ett ständigt tryck. Tungband kan också tyckas elakt men man måste undvika att trycket blir på lanerna och håller den inte tungan på rätt ställe måste man förhindra det. Vissa hjälper det att "hänga upp" bettet högre andra hjälper det med nos-/spärrgrimma medan tungband kan vara enda lösningen för vissa. Det är grymt att köra en het häst med tungan över bettet, ajaj!
Vad hästarna gillar är ju tydligen väldigt individuellt, men jag provar i första hand ett smalt rakt eller tredelat travbett som ligger på plats i munnen (9,5 och 10,5 cm har mina). Gummi kan skapa friktion och brukar vara väldigt tjocka men vissa hästar vill väl ha det så kanske..

Kanske ett litet rakt bett med sån bett-tejp som ligger stilla skulle passa? Eller så vill han ha något att skramla med för att bli lugn som en sån lek-kedja, alla är ju individer. En kompis med het häst knöt upp bettet till nosgrimman så att trycket fördelades till nosryggen oxå i stället för travhack. Men pullnät har nog funkat bäst i hennes fall men nu var det ju orolig mun vi pratade om.:angel: Lycka till!

ghost skrev:
Det är wire i bettet.

Han har ju gått med JF-bett förut men han har rätt liten mun och jag vill helst att de ska kunna stänga munnen om bettet. Men det är ju möjligt att det slutar där ändå?

Vad skulle kedjan ha för funktion? Jag har aldrig kört med kedja så där är jag också novis.

Ja svar på kedjans funktion har du ju fått.

Ett förslag är ju att ta ett stångbett istf det med wire. Jag har gått igenom nästan hela registret med bett, för att just nu använda rakt stångbett vid träning och Cresendo med tungband vid tävling.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 741
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: Squie
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 347
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter