travargalopp!!

S

StallKissen

Hej, jag vill börja dra ner huvvet på min travare i galoppen, men när jag gör de vill han ärna sakta av till trav. om jag ger en ny galoppfattning blir han stressad och börjar passa... han klarar av att galopera om han inte behöver dra ner sitt huvve... tips????:confused: :confused:

Sv: travargalopp!!

Det låter som att han inte klarar av att bära sig i galoppen. Jag skulle tipsa om att träna ännu mer samling och undertramp i skritt och trav, när han orkar bära sig där så kan man börja träna galoppfattningar. Kanske han bara orkar bära sig några steg i början.
Personligen tror jag inte på att "dra ner huvudet" då jag tror att hästen inte är redo för en bärig galopp.

Jag galopperade knappt de första åren på min travare utan tränade mer "lydnad" och bärighet och han gör nu både öppnor och slutor i galopp i båda varv. Inte helt utan problem alltid men galoppen är sååå mycket bättre nu när han orkar bära sig bättre.

För det första drar man aldrig ner en häst i form, var har du lärt dig det?
För det andra har han förmodligen inte rätt/tillräckligt med muskler för att galoppera i form. Det kan ta upp emot ett år om man tränar på rätt sätt.

Håller med dom andra om att han förmodligen inte orkar bära sig i galoppen. Börja med att bygga upp muskler på hästen så att han ska orka bära upp sig i galoppen.

varför ska du dra ner huvudet?
vad är du ute efter?
ska han gå i rätt form så får du RIDA honom till det och inte dra ihop han för det gör ingen nytta.
Kan hästen gå i rätt form i skritt och trav eller drar du ner huvudet där med?

Dra ner huvudet?:confused:

Gör en liten investering och rid för en bra instruktör en tid - då kanske du inser att man aldrig kan dra en häst i form. Formen kommer av att hästen arbetas rätt, och inte förrän hästen är stark nog att bära sig.

Immer

Dra för sjutton aldrig ner en häst i form!!!
Och han verkar inte kunna bära sig själv, hurdan är hästen att trava? Arbeta traven stadig innan du går vidare och galoppera korta sträckor , sakta av, galoppera, sakta av osv.

Dra ner huvudet?:confused:

Gör en liten investering och rid för en bra instruktör en tid - då kanske du inser att man aldrig kan dra en häst i form. Formen kommer av att hästen arbetas rätt, och inte förrän hästen är stark nog att bära sig.

Immer

De har bara fasnat att säga de då min förra tränare skulle förklara de på ett JÄTTE tydligt sätt för dom andra i gruppen...

jag förstår i alla fall vad du menar.. att rida travare är inte riktigt samma sak som andra raser, vilket jag tror att andra inte riktigt tänker på.. jag rider själv en travare och vet precis vad du menar när du säger att han saktar av till trav. jag tycker du ska träna på att hålla igång galoppen smatidigt som du gör lättare grejer som att bara korta galoppen och liknande så du kan jobba med galoppen utan att han saktar av bara du försöker göra något.

jag förstår i alla fall vad du menar.. att rida travare är inte riktigt samma sak som andra raser, vilket jag tror att andra inte riktigt tänker på.. jag rider själv en travare och vet precis vad du menar när du säger att han saktar av till trav. jag tycker du ska träna på att hålla igång galoppen smatidigt som du gör lättare grejer som att bara korta galoppen och liknande så du kan jobba med galoppen utan att han saktar av bara du försöker göra något.

Jag har själv utbildat min travare så jag vet vad det innebär att rida travare, travtränade sådana och allt som följer med det... :cool:

Dels måste hästen vara musklad för att orka bära sig ordentligt i galoppen, och muskler kan du träna i precis vilken gångart som helst. Dels krävs det koordination!Det är inte alltid det lättaste för en travare att galoppera och jag kan inte hålla med om att hästen lär sig det genom att fortsätta galoppera i fel form. Antagligen skyfflar den sig bara framåt för att inte ramla omkull eftersom den troligtvis är obalanserad. Jag gissar att denna häst galopperar rätt fort?

Jag kan verkligen rekommendera en tränare väl insatt i utbildandet av travare och har pm:at trådens grundare med tips (min egna tränare bor nämligen i närheten) ;)

Även en travare kan lära sig att fatta en balanserad galopp, vara vänd- och avsaktningsbar. Men träningen börjar med skritt och trav...

jag rider travare just nu och i mina ögon är det precis samma ridning som med t.ex. halvblod :cool:

grunden är fortfarande att hästen måste ha balans och styrka för att bära sig i form. har inte ett halvblod det går den inte heller i form i galoppen och orkar inte bära sig eller hålla galoppen heller.

jodå, ajg kan läsa det där, men förändrar det det faktum att jag rider min medryttarhäst (som som sagt är en travare) på precis samma sätt som jag ridit varenda halvblod jag någonsin suttit på, och det fungerar alldeles utmärkt?

Nyfiken: exakt vad är skillnaden mellan att rida en varmblodig travare (jag antar att det är det du menar) och tillexempel ett halv- eller fullblod?

Är hästen travtränad har den "fel" muskler. Musklerna som används under ridning tar lång tid att få dit. Hästen måste även lära sig att bära ist för att skjuta på, det är jobbigt! Ofta har de en tråkig inställning till bettet efter travträningen vilket inte underlättar ridningen.
Givetvis har även andra individer dessa problem men jag vill ändå påstå att det är vanligare bland travtränade hästar, de är ej avlade för ridbarhet.
Många travare har också 1-2 extra gångarter - pass och tölt, och även dessa kan ju ställa till det i ridningen (jodå, hästarna töltar även framför sulkyn).
I länken jag lade in står en del om travhästens potentiella "problem" som ridhäst.

jodå, ajg kan läsa det där, men förändrar det det faktum att jag rider min medryttarhäst (som som sagt är en travare) på precis samma sätt som jag ridit varenda halvblod jag någonsin suttit på, och det fungerar alldeles utmärkt?

Var hon långt gången i utbildningen när du började rida henne?

Jag kan enbart utgå från mina egna erfarenheter från min egna häst (som var riden men inte utbildad när jag köpte honom), tidigare foderhästar och hästar som varit med på samma kurser som vi.
Men jag har också sett halvblod som gått riktigt illa, även om de varit färre... ;)

hon är väl under grundutbildning, kan man säga. men kanske långt kommen om man jämför med en del andra ridtravare (de man i första hand tänker på, om man så säger)

sen håller jag VISST med om att travare har erfarenheter med sig som gör det svårare att skola om dom, och i många fall brister även exteriören. MEN det är ju fortfarande samma grundridning. balans, styrka och bärighet måste tränas upp, sen funkar det.

Är hästen travtränad har den "fel" muskler. Musklerna som används under ridning tar lång tid att få dit. Hästen måste även lära sig att bära ist för att skjuta på, det är jobbigt! Ofta har de en tråkig inställning till bettet efter travträningen vilket inte underlättar ridningen.
Givetvis har även andra individer dessa problem men jag vill ändå påstå att det är vanligare bland travtränade hästar, de är ej avlade för ridbarhet.
Många travare har också 1-2 extra gångarter - pass och tölt, och även dessa kan ju ställa till det i ridningen (jodå, hästarna töltar även framför sulkyn).
I länken jag lade in står en del om travhästens potentiella "problem" som ridhäst.

Det där är väl tämligen självklara saker... men du pratade om att det var skillnad i att rida en travare. Vart ligger den nånstans? Det du radade upp nu var bara de problem travare kan ha. Du säger inget om på vilket sätt man ska rida dem annourlunda mot till exempel halvblod. Tar man förhållningar åt sidan? Eller är det andra skillnader du syftar på?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 387
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 315
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur