O

ofelia dot

Har blivit med travare en underbar häst som vill göra allt rätt men har lite svårt att bli longerad hon drar hela tiden innåt. vad ska vi göra för att hjälpa henne. Vi har heller inte fått henne i galopp hur hjälper vi henne på bästa sätt att förstå?
Ofelia dot:confused:

Sv: Travare!

Finns redan hur många trådar som helst i detta ämne som kan hjälpa dig.

Hej.

Du kan longera henne med 2 linor utvändiga bakom rumpan, använd en longergjord eller en sele där du tar linorna genom ringarna eller skalmöglorna. För att de inte ska "ramla ned" för långt.

Då kan du ställa henne lite mer för var gång utan att du "låser" fast henne. Du kan samtidigt använda ett "s k gummiband" sånt som går över nacken och sedan mellan frambenen. Väldigt snällt inspänd.

för att lära henne galopp, så kan du försöka "jaga" henne in i galopp, på ett snällt sätt, och samtidigt använda kommandoord som gaalopp.

Tillslut associerar hon orden med att hon ska galoppera, det tar sin tid men tillslut kan du på ryggen använda orden tillsammans med hjälperna för galoppfattning.

Funkade väldigt bra på min häst, har 15 st, men hon var lite mer enveten med detta. Nu kan jag bara yppa i tanken att jag vill att hon fattar galoppen, i dubbel bemärkelse.:D :banana:

Det är bara att kämpa på.

Lycka till

Jag håller med "Trav" skulle gjort detsamma, min donna här hemma kan fortfarande vara lite svår att longera, vill gärna rejsa gärnet om hon fick bestämma :rofl: Lycka till med din nya travare :bump:

Jag tycker att du ska vänta med longeringen. Det blir oftast för jobbigt för en häst som är van att gå f o r t på rakt spår att plötsligt gå lugnt på en liten volt. dessutom sliter longering mycket på din häst.
För att hjälpa hästen att hitta galoppen rekomenderar jag löshoppning. Låga hinder på lagom (häst på ca160cm, ca 2,70-3m)avstånd. Gärna på en långsida straxt innan ett hörn. Då får hästen galopp naturligt över hindrerna och orkar förhoppningsvis hålla det genom hörnet och kortsidan. Viktigt är att skynda långsamt! Hästen ska ju "byggas om" och det tar tid!!! Lycka till

Det är jobbigt och slitande för en obalanserad häst att behöva gå på en mindre volt. Tömkör istället på raka spår och träna på balansen med volter och svängar, gärna i naturen. I tömkörning kan du påverka hästen på många bra sätt som du inte kan i longering.

Galoppen ska du verkligen lägga åt sidan om nu din häst inte är balanserad nog att gå på en volt i lägre gångarter.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 398
Senast: Cs218
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: mamman
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka