Travare som ridhäst, sitta i trav?

L

lolouice

Jag rider en travare och har ganska många problem i dressyren. Tänker då inte ta upp alla eftersom att listan kan göras hur lång som helst. Hur gör ni i dressyren? hur går det, vad tänker ni på och vad för övningar gör ni?

Jag har problem med att balansera upp oss i traven och galoppen, och kan absolut inte följa spåret eller rida korrekta ridvägar. Denna häst har ändå varit ridhäst i mer än 10 år nu. Jag funderar på vad jag ska göra för att iallafall balansera upp mig själv osv?

Vi lyckades för första gången igår. Då jag kunde sitta ner och inverka någorlunda, skumpigt visst. Men ack vilken bra träning jag fick. Och han, för han går aldrig i samlad trav. Eftersom att det knappt går.

Tips och ideér tack! :banana:
 
Sv: Travare som ridhäst, sitta i trav?

Behöver också hjälp med detta. Ingen som vet? För mig är det också att om man sitter ner blir det så skumpit i traven att det går snabbare.!
 
Sv: Travare som ridhäst, sitta i trav?

Jag har ett varmblod (som dock inte gått på travet) som är ridhäst. I början kände jag också av att traven gick fortare och fortare, och blev allt mer obalanserad.

Jag gjorde som så att jag bestämde mig för ett tempo, när hon ökade saktade jag av till skritt och började om. Jag valde ett ganska lågt tempo och jag har fortfarande ett lågt tempo på henne över lag. Jag kan känna att när hon börjar öka farten blir det väldigt lätt "leka travare" så börja långsamt tills ni fått in balansen.

Att jobba mycket styrketräning i skritt(klättring mm) för att stärka "ridmusklerna" är något som är nödvändigt eftersom travhästen inte har de musklerna naturligt. Först nu (efter två år) går mitt varmblod som jag vill; i en låg och naturlig form med balanserade gångarter. Det tar tid!

Hoppas detta hjälper dig lite! Annars finns jag här som "bollplank"!
 
Sv: Travare som ridhäst, sitta i trav?

Oops, jag kom på en sak till:

Något min häst reagerar mycket på är läget på mitt bäcken! Om jag vinklar fram det lite så minskar hon tempot och trampar under sig mer. Och det med bara en liten vinkling av mitt bäcken! Alltså, bara vinkla fram lite, inte hela överlivet. Prova!
 
Sv: Travare som ridhäst, sitta i trav?

Mifellen skrev:
Oops, jag kom på en sak till:

Något min häst reagerar mycket på är läget på mitt bäcken! Om jag vinklar fram det lite så minskar hon tempot och trampar under sig mer. Och det med bara en liten vinkling av mitt bäcken! Alltså, bara vinkla fram lite, inte hela överlivet. Prova!

Detta hjälpte mig lite :) Tack hur gammal är hästen?
 
Sv: Travare som ridhäst, sitta i trav?

Mifellen skrev:
Oops, jag kom på en sak till:

Något min häst reagerar mycket på är läget på mitt bäcken! Om jag vinklar fram det lite så minskar hon tempot och trampar under sig mer. Och det med bara en liten vinkling av mitt bäcken! Alltså, bara vinkla fram lite, inte hela överlivet. Prova!

Det får jag nog prova. :p
 
Sv: Travare som ridhäst, sitta i trav?

Mitt varmblodssto är nu 16 år, still going strong!
 
Sv: Travare som ridhäst, sitta i trav?

Att lära sig sitta ner i traven tar tid. Det tog mig ett år, sedan bytte jag sadel så nu har jag fått börja om, men förhoppningsvis går det på några månader den här gången. Rid hästen lösgjord, avslappnad och mjuk i skritt innan du försöker dig på något annat. Rid serpentiner, lite skänkelvikningar och åttvolter i ett ganska lågt skrittempo. När hästen är mjuk, ryggen åker upp och näsan åker ner, så kan du på volt be om några steg trav, och bara några steg. Bryt av innan det känns som om du ska studsa av. Rid gärna utan stigbyglar. Och så när skritten är lugn, du har hittat din balans så be om trav igen, men bara tills du känner att du sitter löst då bryter du av och börjar om. Det går utmärkt att sitta på travare när de bär sig och man har hittat sin balans. Och skippa trav och galopp tills hästen är lugn och avslappnad i skritten. Trava korta sträckor och när den är mjuk och avslappnad i traven så lär den galoppfattning från skritt för att få lugnare fattningar. En bra galopp får man av att göra fattningar - inte av att galoppera långa sträckor. Och fattar man ur skritt så blir oftast galoppen lugnare och bättre dessutom. Lycka till!
 
Sv: Travare som ridhäst, sitta i trav?

Polly_Mulle skrev:
Att lära sig sitta ner i traven tar tid. Det tog mig ett år, sedan bytte jag sadel så nu har jag fått börja om, men förhoppningsvis går det på några månader den här gången. Rid hästen lösgjord, avslappnad och mjuk i skritt innan du försöker dig på något annat. Rid serpentiner, lite skänkelvikningar och åttvolter i ett ganska lågt skrittempo. När hästen är mjuk, ryggen åker upp och näsan åker ner, så kan du på volt be om några steg trav, och bara några steg. Bryt av innan det känns som om du ska studsa av. Rid gärna utan stigbyglar. Och så när skritten är lugn, du har hittat din balans så be om trav igen, men bara tills du känner att du sitter löst då bryter du av och börjar om. Det går utmärkt att sitta på travare när de bär sig och man har hittat sin balans. Och skippa trav och galopp tills hästen är lugn och avslappnad i skritten. Trava korta sträckor och när den är mjuk och avslappnad i traven så lär den galoppfattning från skritt för att få lugnare fattningar. En bra galopp får man av att göra fattningar - inte av att galoppera långa sträckor. Och fattar man ur skritt så blir oftast galoppen lugnare och bättre dessutom. Lycka till!


Jo, alltså. Jag brukar göra som du beskriver. Skritt och när det funkar lite trav. Sedan ner i skritt, trav osv. Men hur ska jag få honom att orka? Han är ganska omusklad och galopperar askonstigt.
Några tips på det också kanske :idea:?
Men jag ska försöka att göra exagt som du sa, så får vi se hur det går! Synd att man är ensam om att dressyrträna i de högre gångarterna bara, annars hade det kanske gått bättre?

mvh Louice
 
Sv: Travare som ridhäst, sitta i trav?

Om han galopperar konstigt så beror det förmodligen på att han inte orkar. Longera och tömkör för att bygga muskler och det är bättre att du rider 30 min varannan dag riktigt arbete än att du rider en timme om dagen och det sällan blir bra jobb. Mukslerna kommer med det korrekta arbetet.
 
Sv: Travare som ridhäst, sitta i trav?

Jag känner igen det där...

För mig och oss är det väldigt uppenbart att han inte tycker att det är skönt när jag sitter och skumpar= öronen bak, huvudet upp, ryggen ner och ökad trav!

Jag är ganska inspirerad av Sally Swift och försöker därför att alltid göra saker i balans (eller tänker i alla fall att jag ska försöka :smirk: ). Hon tipsar om att man ska ta små steg i taget, alltså se till att komma fram i en mjuk trav och sitta ner, och så fort det blir skumpigt och obekvämt för ryttare och häst: sakta av och prova igen. Hon menar alltså att det inte finns någon poäng med att skumpa runt i tio minuter i en dålig trav som är obekväm, bara för att "det inte finns något annat sätt än att nöta in det".

Du säger att han har svårt att gå i form, och det kan ju förstås vara en anledning också. Som jag har förstått det så rider man lätt för att gymnastisera och värma upp och för att hästen ska få rörelseutrymme, och man sitter för att ha närmare kontakt. Ni kanske inte har kommit dit än? Kan det vara så att hans kropp och balans helt enkelt inte klarar av att du sitter ner, för att han just inte kna gå i form och därmed avslappnat?
 
Sv: Travare som ridhäst, sitta i trav?

små halvhalter så ofta som det behövs... Försök hitta på saker hela tiden.. trava över små bommar, serpentiner, små volter...
Håll hästen sysselsatt så minskar ofta traven...


I alla fall på min travare :banana:
 
Sv: Travare som ridhäst, sitta i trav?

kan din häst inte balansera sig i trav eller galopp så börja med skritten! Den ska vara stadig och i balans innan du ens tänker på att kräva det i de andra gångarterna
 
Sv: Travare som ridhäst, sitta i trav?

Ett tips är att stå i fältsits. Det underlättar massor för en häst som inte kan balansera upp sig själv. Sitter du ner eller rider i lättsits ska hästen dessutom balansera upp dig också, vilket det verkar som om din häst inte riktigt har muskler till ännu.
Rider man i lättsits så kan det ibland verka pådrivande för vissa hästar.
Galoppen skulle jag inte ställa några krav på innan traven fungerar.
Galoppera ute för att det är roligt!

lycka till:)
 
Sv: Travare som ridhäst, sitta i trav?

hejsan!
har en varmblodsvalack sedan 2 år tillbaka. när jag köpte honom kunde han ingenting och han hade stått näst intill ett helt år för förra ägaren vågade inte rida honom (har vart många problem med den hästen kan jag säga). hade tappat så mycket muskler så han såg bedrövlig ut. så det blev en mjukstart och när han väl kom i kondition och orkade mer (uteridning gällde i stort sett varje dag) så började jag arbeta honom i form, blev väldigt förvånad över hur mjuk och fin han var i munnen (iaf i skritt och trav), men galoppen var hemsk. skulle man galoppera ute så var det i 180 och red man på banan så låg man nästan ner i svängarna (gav upp med galoppen på banan ganska fort men fortsatte ändå att galoppera ute för att sätta "galoppmusklerna"). så jag började koncentrera mej mer på skritt och trav, mycket klättring, böjda spår, lösgjörande övningar, även en bra uträknad foderstat. red alltid lätt i början och började sitta ner i traven när han gick stadigt i form och avslappnad, väldigt bekväm trav kan jag tala om. när jag sedan skulle ta upp galopparbetet på banan igen så gick det så bra som det bara kunde gå. tog galoppskänkeln direkt,han gick med nosen i lodplanet och kunde galoppera i väldigt bra tempo på volt. blev överlycklig när detta hände. det har ju då tagit tid (ca. 1,5 år) men det är verkligen något att se fram emot. =)
 
Sv: Travare som ridhäst, sitta i trav?

Om man ska stå i fältsits gäller det att man har en mkt bra och stabil fältsits och stör hästen minimalt, väldigt många, jag själv inräknad, är inte alls lika stadig i fältsits för man rider det så sällan annars, viklten hamnar för långt fram och det underlättar inte det korrekta arbetet. Om man däremot kan rida lätt med små rörelser och minimal viktförörflyttning elelr ännu hellre sitter stabilt så är man till mindre besvär för hästen!
 
Sv: Travare som ridhäst, sitta i trav?

Min travare har mjuk trav i början, när han startar upp. Därefter vill det gärna bli travartrav. Jag provade att bara rida 3-4 steg i trav sist jag red, därefter bröt jag av till skritt, red några meter i skritt, travade 3-4 steg och så där höll vi på. Till slut gick det riktigt bra och då skrittade jag av, satt av och ledde honom för att visa hur duktig han hade varit.

Vårt största problem är dock att han hellre vill galoppera än trava :eek: Varje gång man ber om trav så börjar han med att galoppera några steg, sen går han över i en mjuk, lugn trav och därefter drar han på.

Jag tycker att det är spännande att rida travare, det är som att vara nybörjare igen :D Man måste klura och tänka så mycket.. Att inte ha korta tyglar = travartrav, att inte ha för långa tyglar= ingen balans. Att inte sitta ned för mycket i traven=galopp. Bäst går det om jag ställer mig i fältsits, då travar han och sen kan jag övergå till att rida lätt :o

Ni som har ridit travare längre än mig, jag har bara ridit den här travaren i lite drygt två månader, varför vill han välja galoppen framför traven?

mvh Anna
 
Sv: Travare som ridhäst, sitta i trav?

kompisens häst som är under uppbyggnad ifrån absolut noll tar numera hellre galopp istället för trav, ska hon trava blir det tralopp eller pass men det är nog för att hon är så fruktansvärt spänd

riden nosen i bogen förut
 
Sv: Travare som ridhäst, sitta i trav?

Jag funderar på att köpa ett varmblod (travare, ja ni fattar) blev så fäst i den rasen när jag var och hällsade på ett varmblod och prov red de.

MEN, de är så många som äger att ett varmblod inte kan lbi en bra ridhäst, p.g.a dom inte har den kroppen!

Men då tänkte jag att man kan väl bygga upp musklerna så att hästen får den rätta kroppen för ridningen?

Den undrar jag hur mkt man kan rida ett varmblod, alltså inte hur mkt per dag utan hur långt kan ett varmblöd gå?
de flesta varmblod är ju om ens de utbildade till lätt c men kan dom gå längre om man arbetar med dom?

Jag ska gå utbildning om något år då jag tänkte försöka rida hästen där då, men kommer att varmblod orka och kunna gå så mkt? Alltså de blir väl ca 2 timmars ridning per dag, ganska mkt hoppning höga höjder(?),

Hur långt med skolorkanman gå med ett varmblod?
Jaja, ja vet att de va mkt frågor kanske konstiga också, men jag har hört så mkt olika svar så ja g vill få lite mer klartäcken innan jag bestämmer mig!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 387
Senast: Roxy
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
648
Senast: Miingla
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 500
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp