Travare som hoppar!

Sv: Travare som hoppar!

Det är ju det som är så synd. Tyvärr tror jag många gånger att okunniga människor köper travare, dom är ju oftast billiga. Sen rider man lite hur som helts och genom detta får travar ännu dåligare rykte.
Det är ju ytters sällan man ser någon väldigt erfaren ryttare rida en travare.
Just den som jag såg på tävlingarna hjälper ju till att spä på fördomarna mot travare.
Sen så är det ju så att vissa travare har lättare än andra att anpassa sig till att vara ridhästar. Det tycker jag är viktigt att man tar med i beräkningen när man köper en travare. Och just den här ska absolut inte vara hopphäst! Stackars häst!

Var det riktat till mig? Jag har ingen travare, ser mig inte som i ett "travargang", men tycker de ska behandlas och varderas lika som alla andra raser

Jag tycker det är bra att ridtravare får komma ut på lite clear rounder, och vissa travare klarar av lokala med, efter mycket träning. Men ska man komma såppas långt så behöver man ha tålamod, vilket de flesta ryttarna faktiskt saknar. De lär sig itne av att folk säger till dem, de lär sig av att deras häst blir skadad.

min travare tävlade sina första starter i hoppning i snabbtrav.
kunde falla in i några steg galopp här o var men då hade han svårt o hålla den.

Nja, vissa hästar kan vara redo att börja tävla, men som många vet är det stor skillnad att bara träna jämfört med att tävla.
Oftas så är det en helt annan miljö och det är oftas den som den orutinerade hästen får problem med.

Så då kan man få problem på banan med att hålla ett balenserat tempo i ex galoppen, och då tycker jag att det är helt okej att ev ta ner hästen i trav (inga problem när det handar om ex 90 cm) så att hästen får tid att hitta sin egna balans och hinna med i sitt egna tänkande för att på bästa sätt övervinna hindret och få fina språng som gör att hästen får ökat självförtoende.

Men en vältränad häst bör inte få några jämnfota kohopp på varje hinder, nått kan man väl aceptera i fall hästen tycker att hindret är läskigt och gör ett kaninskutt.
Men inte en hel bana runt!

Dessutom så finns det ryttare som inte heller är helt färdigtränade och redo för tävling, oavsätt om de har köpt en läromästare eller en de har skolat själva.

usch, stackaren:(

har inte heller ngt emot ridtravare men man ska ju inte hoppa innan dom är redo..?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka