Travare som hoppar!

Russin8

Trådstartare
Va på lokal ponny hoppning i helgen och där var det en travare som var med. Jag har i vanliga fall inget emot att man omskolar travare. Men det här såg rent ut sagt livsfarligt ut.
Häst stackaren kämpade sig över hindren med jämfota hopp. Sänkt rygg och huvudet rakt upp.
Det såg ut som om dom skulle landa i varje hinder...
Blir lite ledsen när jag ser sådant, tycker inte att man åker på tävling med en häst som helt uppenbarligen inte kan hoppa. Men måste ge en eloge till hästen, otroligt snäll som ändå försöker hoppa..

Sv: Travare som hoppar!

Jag har oxå sett några sådan ahär exempel som du beskriver... Ska man omskola en travare ska den verkligen vara redo för att komma ut på en hopptävling tycker jag och det ska inte se förjävligt ut.

:(

Jag tycker inte du ska vara sa kategorisk:mad: , det finns hastar av alla raser som agaren tar ut i hopptavlingar nar de inte kan hoppa. Och det finns ridtravare som hoppar bra:cool:

Jag tror inte hon skrev denna tråden bara för att det var just en travare, utan allmänt för att hästen uppenbarligen inte var redo för tävling.

maria-mp skrev:
Jag tycker inte du ska vara sa kategorisk:mad: , det finns hastar av alla raser som agaren tar ut i hopptavlingar nar de inte kan hoppa. Och det finns ridtravare som hoppar bra:cool:
Som jag skrev så har jag inget emot att man omskolar travare. Men i just det här fallet så var det en travare. Om en annan häst av annan ras hoppat på samma sätt hade jag reagerat lika...

Jag tycker inte du ska vara sa kategorisk , det finns hastar av alla raser som agaren tar ut i hopptavlingar nar de inte kan hoppa. Och det finns ridtravare som hoppar bra

:bow: :bow: :bow:

Russin8...Jag tro och hoppas du menar alla raser.....;)

Senast ändrad av en moderator:

jamen som russin8 skrev tidigare var det ju inte pga av att hästen var travare..utan att den inte var redo för att hoppa dom klasserna..

maria-mp skrev:

Håller med dig!
Har sett många ponnyer och halvblod som har hoppat likadant som varmblodstravarna (när travarna inte var skolade), så döm inte varmblodstravaren!

Okej jag kan omformulera mitt inlägg: En ponny på tävlingaran hoppade så illa att det såg rent livsfarligt ut!

Jag har faktiskt inget emot travare, lärde mig att rida på en omskolad travare!
Saken är nu den att just den här hästen va en travare! Och varför skulle jag inte kunna skriva det utan att ni hakar upp er på det. Ni hade nog inte blivit sura om jag skrivit t.e.x russ, eller hur?

Och för att en gång till klar göra: Jag har inget emot travare....
Men dom har inget på en hopptävlinga att göra när dom inte är färdiga för det. Jag tycker att det är elakt mot hästen!

rocki skrev:
:bow: :bow: :bow:

Russin8...Jag tro och hoppas du menar alla raser.....;)
Ja:) men det råkade bara va att just den här hästen jag såg va en travare. Och jag har faktiskt aldrig sett en häst hoppa så illa på en tävling förut...
Den kunde knappt galoppera, och ännu mindre hoppa. Jag tyckte så fruktansvärt synd om hästen. Han försökte ju hela tiden men det bara blev fel...:crazy:

Alltid tråkigt att se hästar som inte är redo för sin uppgift:( ...(vilken ras det nu än är). Hoppas att människan som äger hästen inser att den behöver mer träning innan dom åker ut och tävlar igen...

Tyvärr är det ju just sånt här som gör att travarna får så dåligt rykte bland hästfolk. :crazy:

Nu kan jag absolut ingenting om hoppning, men för att kunna hoppa någorlunda balanserat bör väl hästen kunna "hålla ihop" och ridas i en hyfsad form i galoppen. Det är väl där det brister för många travare antar jag.. Jag skulle aldrig våga hoppa en häst som inte var välbalanserad och "påverkbar" i galoppen. När det gäller travarna krävs det en hel del jobb att komma dit. Innan man kommit dit bör man väl inte åka ut och tävla?

Nirak

Fridan skrev:
Alltid tråkigt att se hästar som inte är redo för sin uppgift:( ...(vilken ras det nu än är). Hoppas att människan som äger hästen inser att den behöver mer träning innan dom åker ut och tävlar igen...
Tyvärr har jag sett hästen förut och det verkar inte bli någon förbättring. Det är ju en ponny så det borde vara föräldrarna som ska säga ifrån. Jag hade aldrig låtit min dotter tävla en häst som hoppar på det sättet. Det är ju farligt...

Fy va tråkigt :(. Lider med hästen. Hur gammal är tjejjen som rider då?

*knapplån*

Det är väl bra att hon säger att en travare inte ska behöva utstå sånt här? Att den ska ställas infört uppgifter den uppenbarligen inte klarar av?

Det är direkt elakt att ge sig ut och kräva av en travare att den ska hoppa en bana innan den är "färdigomskolad". Att hela tiden hoppa så som det beskrivs i orginalinlägget leder oftast till kotledsinflammationer.

Jag tycker att ni i travarmaffian får börja läsa vad folk skriver och inte kategoriskt hugga så fort någon annan skriver om travare. Det nämns ingenting om hästens kapacitet, bara att den inte har på banan att göra i detta skicket. Och det håller jag med om.

Det har du ratt i, jag sag inte fran den synvinkeln!:bow:
Jag far be om ursakt till Russin!:idea:

maria-mp skrev:
Det har du ratt i, jag sag inte fran den synvinkeln!:bow:
Jag far be om ursakt till Russin!:idea:
Det är okej, jag kan förstå varför många som har travare reagerar så. Man får säkert höra mycket skit när man har omskolad travare. Och jag tycker man ska se dom som hästar! För det är dom ju likväl som ett halvblod, fullblod eller shettis....:)

Jag tycker många av er i travargänget ska ta av de där dimmiga glasögonen som ni läser en del inlägg med så hade ni kanske inte trott att så många klankar ner på travare. :smirk:

/Snuffsan -som av många anses vara travarhatare sedan jag en gång i en tråd skrev att det var trist att se hur många travare som rids i helt fel form och därmed kommer att få förslitnings/belastningsskador.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka