travare som går i passgång

W

Whatahotgirl

vad ska man göra åt en travare som går i passgång innan den kommer in i trav. för att ens få honom att trava så måste han få trava jättefort. har ni några tips :bow:
 
Sv: travare som går i passgång

Tömkör en massa, få honom att orka bära upp sig innan du kräver för mkt av honom när du sitter på. han måste få chansen att förstå vad du vill, för jag antar attm du menar att du ska rida honom eller har jag helt fel? :P
 
Sv: travare som går i passgång

:bow: japp ridning som gäller
 
Sv: travare som går i passgång

På min pojk bryter jag av till skritt om och om igen, tills han fattar ren trav utan att passa emellan.
Kan oxå vara värt att kolla så att utrustningen passar, en sadel som klämmer åt kan göra att man spänner sig och har lättare för att passa.
 
Sv: travare som går i passgång

Som Anna-Karin säger; kontrollera utrustningen. Låt även en ET el duktig massör gå igenom hästen för att kontrollera att det inte sitter spänningar och låsningar som gör det svårt för hästen att trava.
Kontrollera att hovarna inte är för långa, eftersom det försvårar överrullningen, och gör att passgången kommer lättare.

Vad gäller övningar, är det så att böjda spår, sidvärtsrörelser och arbete över bommar är bra för att få hästen i trav istället för passgång. Ett enkelt tips är att rida över en bom samtidigt som du sätter igång i trav. En häst har närmare från galopp till trav, än från pass till trav. En del hästar behöver därför ta något galoppsprång, innan de klarar att gå över till trav (om de har börjat passa).
Rent generellt kan man också säga att hästen blir bra på det som man tränar på: Med andra ord, ju mer den går i passgång, desto bättre blir den på att passa. Därför är det bra att göra som Anna-Karin säger, och bryta av direkt när du får passgång.

Det är också så att passgång har ett samband med spänning. Arbeta alltid med målsättningen att ha hästen lugn och avspänd, och bli aldrig arg på den för att den inte kan. (Säger inte att du blir det.)
 
Sv: travare som går i passgång

Det brukar betyda att det saknas styrka, ev är hästen skev eller obalnserad pga fysiska problem, om den är rak, genomgången och har passadne utrustning så handlar det om styrka. Muskler, balans och kondis. Cavalettibommar kan hjälpa. Beröm traven, utnyttja aldrig passen. Ofta har de lättare att göra övergånegn skritt - trav om man har långa tyglar och sitter still, en del föredrar rakt spår andra voltspår, prova dig fram. När du hittat ett sätt som hjälper din häst så ska du kunna bli av med mkt av passen efter ett par veckor.
 
Sv: travare som går i passgång

Jag har det motsatta problemet - min medryttarhäst går över från trav till passgång då han snubblar eller då jag ber honom sakta in till skritt. Även när jag försöker fatta höger galopp. Däremot inga problem att gå från skritt till trav. Han är otränad och lite tunn. Är det något jag bara bör ha lite överseende med tills det att han bygger upp mer muskler? Han orkar knappt galoppera alls, ens i vänster, så den gångarten fungerar inte riktigt som "trick".
 
Sv: travare som går i passgång

En sån häst skulle jag kolla JÄTTENOGA fysiskt först för att se att fysiken är så optimal som möjligt - hovar, tänder, passande sadel, muskulaturen i balans, inga ledinflammationer el. dylikt, allt! Därför att dels kan ofta sånt späda på problemen eller vara grundorsaken.
Bortsett från det behövs mycket träning som syftar till att förbättra styrka och balans. Egentligen vanlig grundridning men mer noggrann med att komma åt att förbättra styrka och balans.
Även försöka få hästen avspänd i överlinjen, många har lättare att ta till ren trav när de söker ordentligt framåt/nedåt även om de egentligen inte hunnit blivit såvärst mycket starkare och mer balanserade, då kan man träna mycket övergångar med få steg i taget för att öva upp styrkan och underlätta för hästen. :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
826
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
717
Senast: Ajda
·
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp