travare slänger med huvud

lis1e

Trådstartare
som ni alla säkert ngn gng har sett....

travare slänger med huvudet jätteofta.. i en stor rund cirkel.
varför? jag har grubblat på det sen jag var liten... undrar om det kan tränas bort på ngt sätt...

ngn som vet?

Sv: travare slänger med huvud

lis1e skrev:
som ni alla säkert ngn gng har sett....

travare slänger med huvudet jätteofta.. i en stor rund cirkel.
varför? jag har grubblat på det sen jag var liten... undrar om det kan tränas bort på ngt sätt...

ngn som vet?
Jag vet inte om det är vanligare att just travare gör det? :confused: Har stött på hästar som slänger med huvudet inom fler raser?

Finns en hel del olika anledningar, ont i nacken, ryggen eller huvudet kan vara några av 1000 olika orsaker.
Har ett sto som har det som vana när hon blir lite upphetsad eller det är "något på gång" som att få gå in från hagen osv... Hennes fölunge började ganska snabbt ta efter detta... Så det kan oxå ligga i arvet.

Ja.. suck! Och det verkar ligga i generna, för vårat sto har aldrig travtränats och hon gör så ändå :confused: Visserligen kan hon väl ha lärt det av mamman förståss.. Har ganska fin travstam :love: *skryter lite i onödan* :p

Det jag har märkt är att hon gör det när hon är uppeldad/nervös/positivt spänd/busig/har överskottsenergi... När hon är välriden och har fått mycket stimulans gör hon knappt så alls! Så jag har gissat att det är något sätt att göra sig av med överskottsenergi och sprattel i kroppen, kanske att klassa som vävning eller så?

Jag tror nog att det kan tränas bort i den bemärkelsen att man stimulerar hästen tillräckligt, så den inte har så mycket myror i kroppen...

Något jag har tänkt på när det gäller detta: Borde de inte kunna orsaka sig själva en massa låsningar och tok i nacken när de gör sådär? En gång stod jag ganska nära när hon slängde med huvudet, och det hördes ett ganska tydligt knak :eek::(
Tror jag ska ta ut en Equiterapeut och fråga... :idea:

Som Humelibumlan säger, det kan vara problem i nacken.

Men det är inte säkert... Häromdagen såg jag min 4,5-månaders fölunge göra en lika snygg huvudsläng som sin mor. :D Och på henne har ET aldrig hittat nåt i nacken...

De hästar som jag haft som gjort så har varit de med riktig talang så det är ju bara att hålla tummarna att denna också är en sån. ;)

/// ghost

Mitt sto gjorde detta rätt så ofta förut och det var många hästar som hakade på (hbl, fjordingar, etc) för att härmas skulle jag tro.
De har dock lagt av allihopa nu ;)

Så gör min halvtravare ochså, men bara när han är uppspelt, tex om han stått i typ två dagar och ska ut på ridtur, om man ska ut på ridtur med många andra (tex hubertus) eller om han bara har överskottsenergi. Han har inte ont utan gör det bara om han har "spring i benen". Han har säkerligen fått det av mor sin! :smirk:

Fick rådet att skälla på honom :eek: när han gjorde så eftersom han var "nonchalant" mot mej! Givetvis skäller jag inte, han har ju bara lite spring i benen! :D

Mitt fullblod gör också så när hon är uppspelt eller har överskottsenergi... Dock inte när jag rider, men när jag leder( När hon tex. brunstar och har bråttom ut i hagen igen, eller när hon stått i sjukhage, eller är uppspelt av andra orsaker/spring i benen tex).
Och när hon rejsar i hagen och saktat ner farten, då kommer också slängandet med huvudet :smirk:
Hennes bästis som också är fullblod gör likadant, ser rätt festligt ut när man studerar dom i hagen :cool:

Senast ändrad av en moderator:

Vet en häst som alltid gjorde så när han skullle få gå ut eller komma in från hagen.

Tycker inte det är speciellt typiskt travare.
Däremot har jag träffat MÅNGA hingstar som gör så. (om jag fattat det rätt med svingen)

Våran travarvalack gjorde så inför träning och tävling, alltså när han var upphetsad. Han gör även så nu också när det är mat dags + att det är ett fasligt nickande på honom. Ett äldre sto och en ettåring har nu börjat tagit efter honom vid matdags :p.
Men nå problem i nacken tror jag inte att det blir. Han har hållt på så sen 2-3 års ålder och skulle det göra ont skulle han väl inte göra så.

Jag har funderat på samma sak! Jag har träffat på tre varmblod som gör det! En ca 14årig valack, ett 12årigt sto och en ettårig då hingst. Tror han gör likadant nu när han är valack. Exakt samma rörelse gjorde de alla tre!

/ Maris

Hej
Vad jag har hört är det väldigt kloka hästar som gör så. De brukar kalla de för "tänkare". Hästen försöker "tänka" ut hur den ska lösa situationen.
M vH A_Z

Min gamling gör alltid så när han vill busa eller när han tycker jag ska släppa tyglarna t ex om om vi räjsar på en stubb eller om han visst vill springa jättefort mot de hindret... :d :D

En kompis förra vbl sto brukade göra det i hagen när hon var lite busig. Min travare gör inte så.

Mitt varmblod gör det när hon är långt borta i hagen och inser att hon måste gå en lång bit för att komma till mig och maten. Typ "åhh, vad jobbigt..." Det kanske blir så när de blir äldre...

JAg skojade bara när jag skrev högre upp att min häst slänger med huvudet när hon har överskottsenergi, men att hon INTE gör det när jag rider. Hon gjorde det idag :smirk:

Vette sjutton vad som flugit i henne, hon har fått en helt otrolig överskottsenergi sista veckan. Jag har börjat ge henne linfröpellets sen 2-3 veckor tillbaks, kan dom bli fnattiga av det på nåt vis???

Annars vet jag inte vad det kan bero på, har inte ändrat på nåt annat. Går ute dygnet runt gör hon fortfarande också...
Det spritter och sprätter i hela kroppen på henne :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Min 13-åriga valack, f.d. travare, gör det också..... Hade aldrig sett det förut förrän jag såg han göra det när jag köpt honom. Ofta just då jag släppt ut honom i hagen, eller då han är otålig på att bli hämtad i hagen. :confused:

Du är verkligen inne på spåret "alla hästar är lika". ;)

Rörelsen är mkt vanligare att man ser hos travare än andra hästar. Främst varmblodiga, men även kallblod. Har dock sätt det mindre hos ridtravare som inte "travats". Min erfarenhet.

Trådskrivaren:
Varför vet jag inte, min häst använder det när han kommunicerar med andra hästar. Han använder det när han schasar på en annan häst vid vallning. Oftast när hästen inte följer hans signaler. Händer att han gjort så mot mig när jag vallat honom också, som för att protestera.

Kanske är det ett sätt att göra av med energi på som passar dem?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 020
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 068
Senast: Josefineeee
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 195
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar