Travare i distans?

C

Cecely

Jag har en travare på 9 år som tidigare är tävlad i trav.
Jag hade velat starta i distans med henne och har nu satt upp ett mål med att vara med på dackeritten nästa sommar. Men hur är det egentligen med travare i distans? Någon som tävlar med en? Mitt sto har ju en god grundkondition efter travet. Dessutom har hon fått in en bra trav tycker jag som hon kan slappna av i och har bra tempo i den. Borde man inte kunna utnyttja det, jag tycker lixom att hon borde ha ett bättre tempo och vinner mer mark i steget gämfört med en arab??
Det vi iofs har emot oss är att hon gärna stressar upp sig när on kommer till nya platser och det är mycket stim.
Hade vatt ql om någon här tävlar med en fd travare som kan ge lite reflektioner över hur det är.

har också tänkt starta dackeritten eller simlångsritten nästa år med min fd travare. Har också tänkt på det här med att de har en vägvinnande trav även om de inte får igång "travartraven"... Men som sagt, de hetsar gärna upp sig lite på nya platser, fast min är värst när det gäller helt naturliga saker som t ex stenar, skuggor och liknande. lastbilar och traktorer bryr vi oss inte om...

Har du tänkt starta en 5mil eller? CR eller Tävling???

Jag har ridit min travare på många ritter.
Det fungerar bra, travaren är en fantastisk distanshäst !!
Lycka till !!
/Cetzy

Liknande trådar

Distans Jag är jättesugen på att prova starta distans i sommar, har varit groom några gånger och det verkar så kul! Funderar lite på träning...
Svar
2
· Visningar
2 689
Senast: mackan
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 381
Senast: KSF
·
M
Distans Jag hade enf undering härondagen, varför är det inte mer engelska fullblod som går distans? Nu har jag ju inte varit ute (än) men har...
2
Svar
36
· Visningar
4 574
Senast: -moa-
·
Trav Öppet brev till ATG På nytt finns skäl att ifrågasätta hur ATG hanterar sina utgifter. ATG har stämt Unibet på skadestånd för...
2
Svar
30
· Visningar
4 935
Senast: gulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar