Travare förvandlas till ridhäst ?

L

linneaan

Hej alla! Är ny här på bukefalos och hoppas att jag gör rätt nu när jag ska skriva min första tråd. Ni får rätta mig ifall jag gör fel.;)

Jag har en kompis som har en varmblodstravare, han är omskolad till ridhäst.
Han är ganska så trevlig att rida.
Galoppen fungerar bra, traven likaså.
Problemet är att han kan bli lite knepig att få ner i rätt form.
Han går inte riktigt "ärligt" på tygel.
Vi har använt inspänningar och det fungerar för tillfället, men sedan när man tar av dom blir allt som vanligt igen.
Han kan också bli ganska så slingrig och lat, lite skänkeldöd.
Men han är absolut inte trött eller i dålig kondition för så fort man är ute i skogen och busar blir han helt tokig, och springer som en galning.
Vi vet att han har kapaciteten för att bli en bra ridhäst, han är ung, stark och rätt psyke.
Men hur ska vi göra för att lättast locka fram den här egenskapen hos honom ?

Hoppas på några bra svar // linneaan:bump:

Sv: Travare förvandlas till ridhäst ?

ta hjälp av tränare är mitt råd! Det är svårt att se alla små detaljer som tränare kan se med tränat öga. Jag och min häst har utvecklats enormt sedan den dag vi började träna för instruktör! :bow:

Först och främst: ta hjälp av en tränare.

Hästens form kommer i takt med att han orkar bära sig själv.
En travare är avlad för att sprínga fort, den har alltså en massa skjutkraft och ingen bärkraft. En häst som är avlad för ridning har visserligen skjutkraft den också (det har alla hästar), men den har i regel lättare för att lära sig använda bärkraften.

Inspänningar ska ni absolut inte använda, det hjälper er öht inte med att få hästen i form. Det är bättre att skynda långsamt och låta honom bygga muskler innan ni börjar kräva form.
Hur ni ska gå tillväga här kan en tränare hjälpa er med.

Du skriver att hästen kan bli lat, slingrig och skänkeldöv. Troligen beror det på att den inte förstår vad ni vill, samt att den inte heller fysiskt kan.

Lycka till med omskolningen av er travare.

Immer

Gamla travhästar har utvecklat en dragande kraft istället för en bärande kraft.
Jag tror att felet ligger helt och hållet där. Bygg upp hans rygg tex klättring, voltarbete etc
Han kommer lyssna på skänkeln och ryttaren när han går bättre i form.
(gud vad dåligt jag skrev. hoppas du fattar vad jag menar! :crazy: )

prova att rida mkt på volter så han kan få tillräckligt med muskler på båda sidor, så att han blir stark och har en bra balans...då kanske han kan slappna av ordentligt i rygg och nacke så att han kan gå ner i form.

lycka till !

Jag fattar vad du menar, men jag har inga problem med att rida min häst i form.
Förmodar att ditt svar var ämnat för trådskaparen:)

Immer

Immer skrev:
Jag fattar vad du menar, men jag har inga problem med att rida min häst i form.
Förmodar att ditt svar var ämnat för trådskaparen:)

Immer
Ja, det gjorde jag förståss! :smirk: Klickade på fel knapp!

Jag har också en omskolad travare, som det tagit lite tid med att få ordning på :) Men nyckelordet är nog : muskler! Orkar han inte, så är det klart att han 'fuskar'. Och då är inspänning bara dåligt och kommer ge hästen spänningar i kroppen.
Prova börja med att tömköra hästen i form, det gjorde jag, och när det fungerar kan man sätta nån på ryggen. Massa skritt i oländig terräng i skogen är också bra :) Och framför allt, stressa inte. Det kommer när han är redo.
Lycka till !

Ta hjälp av en tränare.
Och bara för att hästen orkar rejsa i skogen så innebär inte det att den orkar gå i form.
Min travare orkar oxå massor i skogen men när vi tränar dressyr blir han jättetrött.
Dom använder andra muskler i dressyrarbetet och dom behöver eran häst (precis som de flesta travare) förmodligen bygga upp.
Det bästa är att ta hjälp av en tränare som vet hur man ska gå tillväga, då blir det ofta bra resultat, men det tar mycket tid och arbete.

Lycka till! :)

Och en sak till, skippa hjälptyglarna! Dom lär inte hästen att arbeta rätt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 339
Senast: nilie
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: raggsock
·
Ekonomi & Juridik Alla ni som upptäckt denna billiga form av försäkring, förbered er i tid inför er huvudförfallodag. Nu är det slut på denna försäkring...
Svar
10
· Visningar
2 447
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama