Travar-trav!

Sv: Travar-trav!

Man skolar hästen, får in bakbenen och ber hästen att gå lugnt :P Mycket skrittarbete för att få ordning på styrkan och bärigheten.

Du får säkert fler tips. Men kolla gärna i tråden om träning av ridtravare..

Tack så mycket! Det där med skritt visste jag inte om! :) Ja, har kollat runt men det handlade mest om galoppen, har främst problem med traven..

Här är en länk till tråden "Träning av ridtravare": http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=772055

Jag vill ge dig rådet att helt strunta i traven när du tränar. Skritta, skritta och åter skritta och bygg upp hästen sakta genom exempelvis att rida skolor. Traven kommer att bli bättre genom det.

När du rider ut i skogen så är det bra med alla tre gångarterna, där behöver du inte bry dig så mycket om att det blir travartrav. Särskilt inte som den kommer att ändras genom skrittarbetet på ridbanan.

Immer

muskler, muskler och åter muskler. Hästen behöver muskler för att ORKA hålla ihop sig, för att orka hålla ett stadigt, lågt och samlat tempo.

Sen håller jag med immer.

håller med de andra om att man ska skritta mycket, gärna klättra med hästen också då det bygger muskler. sen när du ska börja med traven är att du ska försöka trava sakta, du ska aldrig trava jätte fort för då blir det travar trav

Jag håller med de andra, skritt och så för att bygga upp musklerna. Använd även bommar, gärna lite upphöjda både i skritt och sen även i trav. Och när du börja travar så utnyttjar halvhalter så att hästen lyssnar och inte springer iväg. Aktivera hästen.

tycker att du ha fått bra tips.
Att bygga upp hästen i arbete i skritt (olika sorters arbete, olika underlag...) är steg 1, när hästen sen har muskler så att h*n orkar kan man börja med traven.
vill tillägga att detta är något som måste få ta den tid det tar, det finns inga genvägar.
ridtravar-tråden innehåller mycket bra "grejjor"! ;)

Mitt råd är longering (dvs tömkörningslongering). Då får du med baken och ner tempot och kan träna böjningar...

Fungerar utmärkt för mig, klättrar 2ggr/v, longerar 2ggr/v, rider dressyr, bommar mm 2ggr/v :laugh:

Travar traven kommer alltid finnas kvar.
Det du måste göra är att lära om honom, få honom att bygga upp styrka att kunna gå i lugn trav. Precis som dom andra skriver.

Med min fd häst var det traven som var svårast i början. Inte för att han travar-travade direkt men han var vinglig och ostadig.
Så att jobba i skritt är ett bra förslag.
Sen var min kanske lite udda, för han hade lätt för att fatta galopp från skritt även på ridbana :) Så vi jobbade mest skritt och galopp från början :)

Lycka till, och försök ta hjälp av en instruktör om du kan.

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
2 011
Senast: Mirtai
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Travaren Evartti har nu tjänat sammanlagt 1 156 145 euro i prispengar på sina lopp. Det är mer än den legendariska Viesker vann under...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Frasse skulle bli hennes pappas häst att rida i skogen – men nu kvalar Minna Dottori honom till Amatörtouren. Det är ingen som märker...
Svar
0
· Visningar
211
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama