Travar ni...

Maira

Trådstartare
...på asfaltsvägar?

Då menar jag jogga/småtrava och nån enstaka gång. Jag har i alla fall fått lära mig att man bara ska skritta.

Men hur mycket skadligare kan det vara än att t ex rida i djupt/tungt underlag på ridbana eller i ridhus?

Sv: Travar ni...

Har också jämt fått höra att man bara ska skritta på asfalt, men har också fått hör att det är bättre att rida på asfalt på sommaren än på grus, för att asfalten då är "mjukare/flexiblare" än en uttorkad grusväg. Jag skrittar förståss bara på asfalt, men kommer det en bil upp i rumpan på en utav de smalare vägarna måste jag trava till närmsta mötesplats då billisterna här inte alls bryr sig om att hästen kan bli rädd.

Jag måste trava över riksvägen som ligger precis bredvid, vill ju inte riskera att bli påkörd.. :crazy: Men på den här sidan av vägen har jag knappt några ridvägar, så därför rider jag över vägen :) Å andra sidan skulle han lugnt skritta över vägen om det så kom en stor lastbil framför mulen på honom :rofl:

Skrittar bara på asfalt, travar inte på hårda grusvägar heller. Asfalten "förstör" väl glid momentet har jag för mej... Kan tänka mej att det tar stryk på lite olika sätt, djupt tungt underlag är ju jobbigt för senor och muskler. Medan jag kan tänka mej att gå på hårt underlag tar stryk på lederna...

jag travar pa asfalt, inte jamt men da och da. Tror bara det ar bra med lite variation...

Jag travar på asfalt. Dock inte långa sträckor.

Det jag har hört är att det stärker senor och ligament om hästen arbetar i endamålsenligform. Men det kan självklart skada om man flängrider och gör det för ofta. Men det kan iofs mjuka och djupa underlag också göra.

jag travar pa asfalt, inte jamt men da och da. Tror bara det ar bra med lite variation...

Jag håller med, så gör jag också.

Jag har HÖRT (vet ej men har hört) att på Irland rids hästarna mycket på asfalt (travas). Och det har ju visat sig vara framgångsrika och hållbara hästar just i hoppning, irländarna.

Om det ligger sanning i det påståendet kan jag dock inte svara på...

Nu har jag inte häst, men jag tänkte på att de flesta (?) verkar inte ha några kval mot att trava om man kör, men att det är fel när man rider O.o

Jag travar utan problem på asfalt när jag rider ut, hästarna verkar inte lida av det.

Jag travar/joggar på asfalt lite då och då. Har lärt mig på senare dar att varation med måtta stärker ledband och andra grejer i hov och ben. Men med måtta!!!! Men va inte rädd för att trava på asfalt. tror det står i bo tibblin boken att man kan det( kanske va någon annan bok) och sen har en föreläsande vet. på skolan sagt det... Jag tror det är bra iaf, variation är ju bra i allt annat så varför inte underlag.

Jag travar lite för att ta mig undan trafik emellanåt. Ska man trava mer, har jag fått lära mig att man ska bygga upp asfaltstravandet försiktigt. Trava en kortare bestämd sträcka, upprepa ett antal ggr (någon vecka typ, dock inte varje dag) innan man ökar lite till. Alltid i form.

Jag travar på asfalten emellanåt. Det stärker lederna. Dessutom tycker jag det är bra för hästarna att gå på så många olika underlag som möjligt. Men som flera andra skrivit, det är ju med måtta jag tränar så, rider ju inte på asfalt för jämnan!

Tack för alla kommentarer!

Jag ska flytta min häst till ett annat stall på lördag.

Funderar på att rida dit, tar ca 1 timme om jag skrittar, problemet är att det är asfalt nästan hela vägen.

Han är inte van att gå på asfalt. Tror ni att det kan vara skadligt?

Vid enstaka tillfällen kan vi trava sakta & i form på asfalt (eller snarare i kanten, men kan bli några steg på asfalt)
Hårda grusvägar är ju också stenhårda (kan ta några travsteg sakta)
Tror att variation är viktigt och att djupt tungt underlag kan vara värre.
Distanshästar travas ju ofta på asfalt, sen hur bra det är det är ju en annan fråga. Men att hoppa i en tung paddock är nog knappast skonsammare.
Variation är nog det bästa! Och bra tempo & form.:)

Tack för alla kommentarer!

Jag ska flytta min häst till ett annat stall på lördag.

Funderar på att rida dit, tar ca 1 timme om jag skrittar, problemet är att det är asfalt nästan hela vägen.

Det tror jag inte! Skritt på asfalt är ju stärkande.
Det enda är väl om din häst är oskodd och sliter ner hovarna ovanligt mycket.

anledningen jag har fått till att inte trava på asfalt är för att är hästen skodd halkar den väldigt enkelt på asfalten, det blir väldigt lite(?) friktion mellan skon och marken.
en oskodd häst sliter det på hoven att gå på hårt underlag, asfalt eller grusväg -so what.

hästars senor, leder, allt, precis som människors mår inte bra av att gå på förstumt underlag för ofta och för länge...men att små jogga lite, ser jag inte som ngt större problem :)
tänk på hästarna som drar vagnar i typ new york?

...på asfaltsvägar?

Då menar jag jogga/småtrava och nån enstaka gång. Jag har i alla fall fått lära mig att man bara ska skritta.

Men hur mycket skadligare kan det vara än att t ex rida i djupt/tungt underlag på ridbana eller i ridhus?

Hej!

Jag har varit på ett flertal föreläsningar för Lars Roepstorff och det han har att säga om underlag är att det är enformigheten som man ska vara orolig för. Hästens ben, senor och ligament (och även musklerna i bl.a. överarmen förståss) är beroende av oliksidig träning. Rider du bara på mjukt underlag så blir hästen ovan vid hårt, precis som den blir ovan vid knöligt underlag om den bara går på plant och vise versa. Lagom är således bäst.

Ja, jag travar på asfalt. Inte när det är frost (för halkan) men annars så växlar jag mellan skritt och trav i olika tempo. Galopperar inte då, jag tycker att risken för att halka vid avsaktning känns större, men det kanske bara är en kännsla.

Iom att han inte är van att gå på asfalt så tror jag det kan vara skadligt för honom. Men om du håller dig i diket så kan du säkert både trava och galoppera.

Själv så travar jag på asfalt, hästen är van och jag gör det i stärkande syfte. Gör det dock bara mkt korta stunder i början om hästen inte är van. Tänk dig själv att helt plöstligt byta underlag när du joggar, det blir skitjobbigt och man får ont.

Rider mkt hellre på hård asfalt än en tung/djup ridbana/hus, det sliter nått otroligt på hästen. Inflamationer kommer som ett brev på posten...

Rider mkt hellre på hård asfalt än en tung/djup ridbana/hus, det sliter nått otroligt på hästen. Inflamationer kommer som ett brev på posten...

Håller med - kotledsinflammationer pga ridning på sand - hört talas om många. Densamma på asfalt - aldrig hört talas om.
Har inga problem att trava på grusväg och asfalt men däremot galopperar jag inte där.

Jag håller med, så gör jag också.

Jag har HÖRT (vet ej men har hört) att på Irland rids hästarna mycket på asfalt (travas). Och det har ju visat sig vara framgångsrika och hållbara hästar just i hoppning, irländarna.

Om det ligger sanning i det påståendet kan jag dock inte svara på...

När jag jobbade på Irland körde vi mycket "road work". Skritt och trav i ca 45 min på asfalt var inget ovanligt. Fälttävlanshästarna kunde gå det först för att sen gå sitt hopp/dressyrpass. Det här var mycket friska och sunda hästar som i princip aldrig var skadade.

Jag tror att vi är överdrivet rädda för hårt underlag i Sverige. Om man bara vänjer in dem på det långsamt så stärket det leder och senor på ett bra sätt. Det handlar dock om att göra det på ett vettigt sätt. Inte flängtrava omkring på vägen, och inte köra 45 minuter på en gång.

...på asfaltsvägar?

mina hästar går oskodda och min shettis kan både trava och galoppera på asfalt.. iofs så är ju shettisar kända för att hållbara och starka hovar så länge de inte har fång..;) men mitt varmblod travar vi alltid lite med på asfalten, det slits ju inte så mycket i hagen ;) galoppera med henne händer dock bara ibland, sedan rids hon inte så ofta på asfalt heller.

jag vet inte vad som är "rätt" och "fel" men mina hästar lider inte av de och i lagom mängd trav/galopp på asfalt slits hovarna fint, jag har en skicklig hovslagare och de går oskodda, min hästar verkas bara en gång var 12:e vecka! :idea:

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 401
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar