Trava på asfalt!?

ALDRIG! tycker att det är speciellt NO NO då de flesta hästar även går med järnskor!!! Hua! :o

Nu är det inte så mycket asfalt därikring jag rider men jag har inget emot att trava kortare bitar då och då i balanserad form i lugnt tempo. DEt finns ju asfalt (kommer inte ihåg vilket som är vilket av asfalt och oljegrus) som är mindre hal och då är inte halkrisken så stor om man rider balanserat. Tror helt och fullt på att rida på varierande underlag för benens bästa. De ska inte skämmas bort på mjukt hela tiden, det är ju lika hemskt som att bara rida på hårt.

Jag tycker det känns en aning förlegat att man absolut, absolut inte ska göra annat än skritta på hårda underlag. Variation med måtta =bäst

Och som jag har skrivit flera gånger så rids det mycket på asfalt på irland, mest i samband med jakt eller träning inför jakt men även fullbloden rids på asfalt och de har superben!! Händer att man galopperar på asfalten där också men det kanske är att ta i lite tycker jag personligen, och det är inte där olyckorna händer utan vid de stora vattenfyllda dikena ute i markerna.

Jag tycker det isåfall är värre att trava på en hård och packad grusväg än en asfaltsväg då grusvägen inte sviktar ett dugg vilket afsalten gör! Jag travar på asfalt och tror inte att det skadar ett dugg att göra det då och då, snarare tvärt om. Självklart ska hästen vara uppvärmd innan!

jag skrittar endast.

hästen kommer inte bli halt imorrgon eller om en vecka eller om ett år kannske, men det är livslängden det syns på..

jag skrittar endast.

hästen kommer inte bli halt imorrgon eller om en vecka eller om ett år kannske, men det är livslängden det syns på..

Tror du att hästens livslängd beror på om man har travat på asfalt eller inte att göra? Jag tror snarare att det har med benen att göra, och om de blir tåligare av att ridas på hårt underlag då och då så förkortar det knappast hästens livslängd!

Sen är det väl så att skelett blir bara starkare om det utsätts för viss påfrestning och senor likaså.

Det är ju skillnad på att trava över en väg och trava på en väg, vilket jag inte skulle göra, iaf inte på en asfaltsväg. Nu finns det inte så många sådana runt stallet som jag har lust att rida på heller :p
Men det är klart att man travar på hårda underlag, jag har alltid lärt mig att det bygger upp och än så länge har alla hästarna mått bra -peppar peppar-

Det är stärkande för hästen att trava på hårt underlag bara man vänjer hästen vid det succesivt. Det är betydligt mera skadligt att låta hästen gå på väldigt mjukt löst underlag för mycket. Variation är viktigt!

Och som jag har skrivit flera gånger så rids det mycket på asfalt på irland, mest i samband med jakt eller träning inför jakt men även fullbloden rids på asfalt och de har superben!! Händer att man galopperar på asfalten där också men det kanske är att ta i lite tycker jag personligen, och det är inte där olyckorna händer utan vid de stora vattenfyllda dikena ute i markerna.

Du har bade ratt och fel! Alla hastar har travas pa asfalten, det ar ingen storre grej. De flesta utav hastarna har ar broddade med en liten brodd som kallas for en "pin", vilket gor att man inte halkar pa asfalten.
Galoppera pa asfalten ar dock mer eller mindre socialt forbjudet. Hade nagon galopperat i nagot av jakterna jag kanner till sa hade man fatt en regal utskallning eller till och med avstangning.
Vi jagar med "Galway Blazers" och "North Galway Hunt", och bada av dessa jakt-lag har en strang policy!!
Vet inte vart du varit da du sett detta, men det ar inte i denna delen av landet i alla fall...men det visste jag iofs redan da du tog upp vattenfyllda diken. Vi har bara stenmurar och staltrad runt oss. ;)

Apprppa att galoppera pa asfalt, sa ser man ju ofta de duktiga distansryttarna gora det. Det ar ju valdigt vanligt man ser det vid tex OS, att ryttarna kommer i full galopp pa asfalten innan de kommer in pa arenan for att ga i mal. Men de hastarna ar ju vana vid andra takter!

Det är stärkande för hästen att trava på hårt underlag bara man vänjer hästen vid det succesivt. Det är betydligt mera skadligt att låta hästen gå på väldigt mjukt löst underlag för mycket. Variation är viktigt!

Precis vad jag loggade in för att skriva! Att bara rida på hårt underlag (eller göra det felaktigt, ex. obalanserat el i för högt tempo) är naturligtvis skadligt för hästens leder. Att skritta och trava balanserat på asfalt stärker dock hästens senor - att överhuvudtaget rida på för djupt underlag annat än tillfälligt brukar dock anses skadligt för hästens senor.

Jag var runt Limerick och där hade ingen som jag vet någon typ av brodd, fast andra kan ju ha haft det. (däremot hade ju brodd varit att rekommendera på den extremhala leran framför allt) Sen när det gäller galoppen på asfalt inträffade det inte speciellt ofta men det var inget som mna inte fick göra. Jag själv red bara två jakter, var annars med som hästskötare och följde till fots/i bil. På de lokala helgjakterna är det inte heller lika noga med regler och sånt än vid de större så...

Har inte läst hela tråden.. :o

Asfalt är väldigt halt om man har en häst med järnskor... Kan vara en bra tanke i bakhuvudet om man tänkt sig högre farter än långsam trav..

Om man bara rider på mjukt underlag blir senorna förstörda. De tål i princip ingenting. :crazy:

Travar du i lugnt tempo och har hästen i en bra form på asfalt stärks ledor och skelett. :)
Och som många andra sagt, vänj hästen sakta vid hårt underlag.

:bump:

Jag tror att det går bra att trava på asfalt, men man måste börja försiktigt med korta sträckor och långsamt tempo tills hästen vant sig vid underlaget.

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
469
Senast: Fetaost
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 416
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
646
Senast: Myzan87
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 230
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar