trava barbacka:)

GotAsecret

Trådstartare
jag har precis börjat trava barbacka så smått med skötpållen, bara korta, korta sträckor, så länge det känns "säkert" o inte allt för skumpigt och obalanserat... frågan blir då: är detta bästa sättet o träna traven på? (alltså problemet ligger hos mig, hästen kan trava:))
dvs korta sträckor i trav o utöka vart efter? som det är nu håller jag tygeln med en hand o manen med den andra o bryter av när det, som sagt, blir för skumpigt osv...finns några bra knep för att bli mer följsam i traven? jag slappnar av så gott det går *s*
ursäkta eventuellt luddigt inlägg...lite trött:):angel:

Sv: trava barbacka:)

du kan ju ha en longeringsgjord på eller ngt så kanske ud har lite mer stöd ?
Men bra att du bryter av om det blir för skumpigt skulle jag tro.

Vissa hästar är svårare än andra att sitta lugnt på i traven. endel hästar travar stötigt och endel väldigt mjukt vilket också spelar roll när man som ryttare sitter på.. tror jag iaf = )

lycka till!!

Rekommenderar halsring. ett vanligt stigläder runt halsen att hålla sig i. funkar jättebra!

halsring ska jag använda, absolut:) iallafall de gånger jag "vet"/räknar med att trava:D han är väldigt rund o go att sitta på men jag har inte riktigt fått grepp om hur traven är ännu, inga problem att rida lätt med sadel iallafall...*s*
har använt tömkörningsgjord men har svårt att rida på enbart schabrak då det lätt blir skrynkligt o inte ligger still...
tilläggas bör att jag knappt travat barbacka innan, en eller 2 gånger under mitt 15åriga "Hästliv" eller nåt...:D

Senast ändrad:

Jag gillar att rida barbacka, i alla gångarter. I traven brukar jag sitta lite lagom bakåtlutad så att jag hittar en bra tyngdpunkt. Tror att det hela mest är en träningssak. Så småningom hittar man balansen helt enkelt. :)

Jag brukar försöka sitta så lite som möjligt på rumpan, och istället sitta mer som man står. Dels för att jag skumpar mindre, och dels för att hästen slipper min benga rumpa i ryggen när det skumpar.

Testa att rida med sadel men utan stigbyglar, lägg upp dom eller ta bort dom helt. Det tyckte jag var ett bra sätt som vuxen , feg ryttare. 9åriga dottern rider dock helst barbacka, både hoppar och galopperar så. Hennes ridlärare såg lätt avundsjuk ut sist:)

Jag lärde mig att rida barbacka genom att ha voltigegjord på med rejäla handtag. Man måste ju inte ha schabrak under, rid utan så slipper du känna att det blir skrynkligt.

Slappna av. Andas.

Sitter du och spänner dig skumpar du mer än nödvändigt och sitter dessutom över hästen, inte med den.

slappna av som en tidigare skrev. det är det abslout viktigaste. antagligen spänner du dig när det "blir för skumpigt". tycker att barbacka är det absolut bästa sättet att få bra balans och avslappning på. fast det tar ett tag så fortsätt träna!

Jag gillar att rida barbacka, i alla gångarter. I traven brukar jag sitta lite lagom bakåtlutad så att jag hittar en bra tyngdpunkt. Tror att det hela mest är en träningssak. Så småningom hittar man balansen helt enkelt. :)

Stopp! Inte säga åt folk att sitta lite bakåtlutade. Det är helt fel och ger hästen fel signaler. Rakt upp och ner är det lodräta sitsen. Lodrät sits och slappna av, och försök följa hästens takt, man kan börja långsamt i "släpa benen efter sig trav" om det känns lättare och sedan försöka rida hästen mer framåt lite i taget. Glöm inte att samla upp hästen även när du rider barbacka eftersom det är lättare att sitta på en häst som går i form...

jag har precis börjat trava barbacka så smått med skötpållen, bara korta, korta sträckor, så länge det känns "säkert" o inte allt för skumpigt och obalanserat... frågan blir då: är detta bästa sättet o träna traven på? (alltså problemet ligger hos mig, hästen kan trava:))
dvs korta sträckor i trav o utöka vart efter? som det är nu håller jag tygeln med en hand o manen med den andra o bryter av när det, som sagt, blir för skumpigt osv...finns några bra knep för att bli mer följsam i traven? jag slappnar av så gott det går *s*
ursäkta eventuellt luddigt inlägg...lite trött:):angel:

du ska följa med hästen i varje steg den tar så att du inte kommer efter det är då det blir skumpigt, så du tänker farmåt med underlivet hela tiden i samma takt som hästen.

Det är bara att slappna av och hitta balansen.
Efter lite träning så sitter man sedan som en smäck!

Jag tycker att det är jättemysigt att rida barbacka. Visst är det bra träning för balansen. Om du har helskodda ridbyxor kan det vara lite lättare att sitta kvar.

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
Ridning Hej! Detta är mitt första inlägg så jag ber om ursäkt om jag lagt tråden fel eller om det redan finns tusen sånna här trådar, hittade...
Svar
10
· Visningar
1 535
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 985
Senast: Lobelia
·
T
Träning Har ju ingen sadel till min ponny men har upptäckt att det funkar skitbra att rida barbacka på honom.:laugh: Han är mycket mer...
Svar
14
· Visningar
1 651
Senast: H_lena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama