the_connemara

Trådstartare
Läste i ridsport idag... Om de "naturliga traven" som unghästar ska gå i ungefär de två fösrta veckorna under ryttare. Ok, ni utbildar på ett annat sätt, det köper jag men hör här: Hästen behöver inte "böja på nacken" men ska svinga ryggen och sätta bakhovens framför framhovens spår . Detta tolkar jag som att den ska gå energiskt framåt och "påbörja undertramp" dvs man ska inte med handen direkt låsa bakbensaktiviteten. Men det är ju min tolkning.

Iaf, till problemet. Har ett litet ungsto hemma som har extrtemt dålig skritt och trav, trampar i bästa fall hov i hov båda gångarterna. Skritten är ok förutom övertrampet men det är en kort häst vi pratar om.. Traven däremot är rent "tråkig", markbunden och springig osv..

Har ni ngra generella tips när hästen är såpass grön? Är mkt rädd för att skritta henne på kort tygel, vill inte sabba skritten mer, och det är ju lätt. Från marken vågar jag lite mer dock, böjer henne lite både utåt och inåt och hon följer ibland handen framåt-nedåt.

Andra unghästar har det "bara" varit att trava ngra gånger framåt sen har de hittat takt o balans och sökt sig framåt-nedåt av sig själva men det känns inte alls som att det kommer inträffa det här århundradet :crazy:

Vet att ni AR:are vill ta en gångart i taget men jag känner mig inte redo att skola en unghäst i skritt. Har skrämmande exempel bara hemma på gården om hur lätt det är att "ta bort" skritten ur en häst med 9:mässig skritt så... Ni har inga andra tips? Typ vad som helst.. Vi kan hitta på det mesta..

Sv: Trav...

Jag kan nog inte vara till så mycket hjälp, men jag har ett liknande problem själv med min unghäst. Han vill inte gå fram i traven och på honom fungerar det bättre att rida ut. Det viktigaste är ju att hästen bjuder framåt mot handen, det finns ju inget att fånga upp annars. Prova att rida ut din häst tillsammans med en äldre stabil häst och se om inte bjudningen kommer igång. Då kommer takt och balans också.

Har du provat med att rida olika cavalettiövninger? Jag brukar lägga ut bommar lite överallt där det är bra underlag. Kanske ingen barock metod men det ger bra trav med bjudning.

tycker åxå att bomserier med normala avstånd verkar som en bra idé. men först och främst skulle jag rida ute i skogen tills hästen började bjuda av sig själv, och helst på lite lagom ojämn mark så hästen måste se sig för och lyfta på sina fötter

Min frieser hade dålig bjudning när jag började att utbilda honom. Tog med honom till en travbana där han fick springa ihop med travisar och jag fick massor av ENERGI i honom. Har oxå använt mig av draghjälp vid cavaletti och hoppning. Fungerade bra för oss.

Här skulle jag vlja inlägga följande. Det är ju sååå många som tror att om man rider akademiskt så är det bara det som vi gör med hästarna dvs 15 minuter om dagen i en liten arena.

Hur fel är då inte detta. Naturligtvis ska hästen i övrigt ridas allsidigt, tex hoppas, köras, ridas i skogen etc dvs vad man nu tycker är kul. Iofs tänker kanske en ryttare med akademisk inriktning mer på att rida hästen i balans och använda små fina hjälper.

Men man får aldrig glömma att den akademiska ridningen i grunden är en ren bruksridning där syftet är att få en användbar häst som är trevlig att rida. En arbetskamrat.

Under medeltiden var syftet att ha en stridshäst, så också under renässans och barock tid. Även om det senare skedde en glidning över mot en häst att visa upp sig på under senare tid. Under dessa tider reds även dessa hästar tex under jakt. Dvs inte den typiskt engelska rävjakten utan efter större vilt tex hjort. Naturligtvis motions red man även hästarna.

Kanske man kan jämföra med westernridningen där huvudsyftet är att ha en boskapshäst men att det tränas en grundträning för detta litet vid sidan av. Ingen cuttinghäst rids bara i cuttingträning utan även i mera generella sammanhang.

/KT

Gör tempoväxlingar och övergångar ofta, det brukar "väcka" hästen, samt den samlar sig själv. Prova först att göra det från marken när du longerar( löslongering är bäst) och sedan uppsuttet när det fungerar från marken.

Åter till beskrivningen om hur en unghäst ska röra sig!
Svingande rygg och övertramp...

Det är beskrivningen av den typiska moderna ridhästen skulle jag vilja säga. En relativt lång häst med mycket vikt på bogarna.

Om du sitter med en kortare kallblodstravare, en arab, iberisk häst eller vilken annan häst som helst som inte passar mallen på halvblodens tester så skiter det sig. De kanske kommer att röra sig mer "bundet" och inte trampa över. Men vad är då övertrampet? Jo frambenen kommer under kroppen i skritten och hästen faller framåt i friskt tempo...

Vår extremt långa kallblodstravare har det där steget. Fast med 30-40 cm övertramp i värsta fall! Och en riktigt!! svingande rygg. När jag ser honom och jämför med dessa moderna ridhästar så tycker jag att de går lite för mycket åt draghäst än vad jag skulle vilja ha.
Om jag satt med 100 000 skulle jag alltså inte springa och köpa den där väldigt svingande hästen med övertramp för jag vill ha en hållbar häst som har lätt för samling.

Får kämpa en aning med travaren för att minska det där jättesteget och få mer styrka i ryggen.... När han kortar steget och får ryggen mer stabil går det att sitta stilla på honom och framdelen blir lätt. Annars är det en pina att gunga fram på den hästen. :crazy:

Men jag håller med Antti i viss mån, fast jag tror inte vi över lag har så höga krav att vi vill ändra på mindre kapabla hästar så de kan tävla mot eliten i tex dressyr.
Det är väl därför vi hänger här på barockforumet, för att vi "bara" vill plocka fram det bästa ur vår häst. Jag tittar inte en gång på dressyreliten i andra avsikter än att se på en show... Inga drömmar att rida så på mina djur!!
-Många av oss har kanske oxå hästar som blivit sabbade i viss mån och man jobbar med att få tillbaka ursprungshästen så gott det går.
Ibland kanske omöjligt då det gått för långt. :cry:

Att ge dig råd i det här läget är väldigt svårt... Jag bara undrar lite stillsamt om hästen är skodd?

Finns ju massor att läsa om unghästar och jag tror att de flesta tycker att hästen ska travas. Tom De la Gueriniere som ju är barockguden fra förespråkar traven. En unghäst skall tränas till att tåla träning. Först den väl förberedda hästen kan börja dresseras.../T_B :)

ja, det är klart.
Det jag tycker kanske inte är den stora världs-sanningen, men det fungerar för mig och det är så jag tänker.

Du (m.fl) tycker ju tydligen tvärt-emot, men det är ju eran åsikt :)

Det är ju därför diskussioner finns, för att vädra olika åsikter :idea:

Sen kan man självklart uttrycka sig mer elelr mindre klumpigt och bli mer ellr mindre förbannad ibland... men det är ju mänskligt...

Den är som jag beskrivit den, ingen skillnad annat än att hon kan vara lite (mer) spänd när man börjar trava första gången efter uppsittning, men hon är inte riden mkt så det är ju förståeligt.

Någon frågade.. Nej hästen är inte skodd och har haft problem med hovarna. Mkt troligt att hon "fått" endel av den dåliga gången av det och att den kommer förbättras eftersom hovarna har vart okej ett tag nu. Rider henne såklart bara på underlag hon går bra på med tanke på det då ägarna inte vill sko henne (än iaf) och hon inte är ömfotad fö.

Häng mig.. Men med motiviering tack!

Gäller samma lill sto som jag skrev om i trav-tråden.. Fast traven har blivit liite bättre, är inte b-ponny springig hela tiden längre utan hon vilar lite på steget ibland...

Men som jag kanske skrev så har hon "naturligt" formen "huvudet-i-vädret" och verkar ha en allmänt spänd och overksam överlinje. Skoj, skoj att trava henne uppsutten kan jag ju säga.. I helgen kom vi till den gränsen att jag tog till ngn _väldigt_ drastikst. Så liten som hon är kan jag inte låta henne trava runt så tills hon blivit såpass ridbar att hon går att böja och flytta till en sådan smidighet att hon alldeles självmant söker sig till rätt form (bjuder framåt-nedåt). Hon böjer sig lite och söker sig då oftast fram-ned för vid hand i skritt, svara negativt på inspänningstyglar (som jag testade som den första drastiska åtgärden), mkt lite på chambon, kan springa som en galning över div bommar/cavaletti och har en enastående balans i skogen (även med ryttare och med huvudet i vädret...).

Iaf, efter att ha skrittat fram lite och sedan mjukt och fint (som vid hand) försökt böja henne lite grann i skritten, utan resultat, så gick jag in på en stor volt, tog ett stadigt tag i yttertygeln och sedan mer eller mindre drog huvudet nedåt och lite inåt med upprepade tygeltag i innertygeln (ryckte inte utan mer drog bestämt i den och släppte efter osv..).

Visst låter det hemskt? Precis en sådan grej som fick min förra ponny att totalt vägra lyssna på ngnting (man behövde inte dra bara på ngt vis ge antydan av att hålla fast). Men hon var ju såpass utbildad att hon förstod div fina hjälper med sits o skänkel så henne kunde man ju be om böjning och hon svarade med att söka sig framåt-nedåt med lätt kontakt.

Iaf, bära eller brista. Den lilla hästen drog "så klart" tillbaka ett tag men blev sen rätt sur och började slänga runt lite med huvdet. Var då noga med att ha samma stöd på ytter men släppa på inner och sedan tag tag i den ingen. Vips så ist för att lägga huvudet på sned och vingla så släppte hon ner nosen och "gav efter" för tygeltaget, övergick direkt till att bara ha lätt kontakt på ytter klappa med inner och berömma med rösten. Drog såklaret upp huvudet en millisekund senare varpå hon mötte samma motstånd igen och släppte efter nästan direkt igen.

Skrittade i två bågar, travade lite (huvudet fortf i vädret där ;) ) och skrittade sedan på några bågar igen och hon var lätt att vända o böja lite (utan ngra stora tag) mkt mer uppmärksam och med bättre balans och på ngt vis mer "styrbar" än tidigare då hon mest vinglade runt med näsan i vädret och det mest fanns två lägen - rakt fram eller 90° vändning.

Så, vad tycker ni eg om detta? För min del så tycker jag det känns helt ok på henne nu, hon på ngt vis fattade ungefär hur jag ville ha henne, det känns som att ur detta läget så finns det möjligheter att utveckla ngt som kan ses som takt o balans, innan fanns det liksom ingenting... Det känns mer som att det finns en koppling mellan bakben och hand nu, innan fanns det verkligen inte det. Och detta TROTS att jag eg har gjort det (enl mig) förbjudna - med handen tvinga huvudet till ngn position. Dock så ska ni vara uppmärksamma på att jag INTE på ngt vis tvingade henne gå kvar där, utan visade vart jag ville ha henne, hon bjöd senare själv till den "formen" när hon fattade vad jag ville och hon verkade trivs med det. Som jag skrev, kändes mer balanserad o koncentrerad osv.

Min "magkänlsa" säger att det var en konstigt start men att vi ändå hamnade rätt. Detta trots att jag just fått en unghäst att rida som vart på utbildning som verkar helt "avknäppt" i nacken. Det känns inte alls som att mitt lilla sto har/kommer att svara på det viset - böja in huvudet, tappa ryggen i traven och skritta med extrem kort spänt steg.

Nå, kan ni ge en bra motovering till att hänga mig? Dvs vad skulle jag gjort istället när jag varken kan komma längre med arbete vid hand eller tömkörning..

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar