Trav vs galopp samt hur mycket?

muppia

Trådstartare
Hunden och jag springer idag mellan 5-7 km och jag googlade av rent intresse efter just hur man tränade hunden i kondition. Men det fanns inte mycket som gav en helheltsbild. Så jag ställer lite frågor här.

Duger 2 dagar i veckans löpning med hunden?

Vilket tempo är att föredra? Tidigare fick jag säga åt honom att röra på sig och han var bekväm men de två senare veckorna har han på eget initiativ hållit sig framför mig och gärna galopperat mycket.

Men idag läste jag att hunden inte bör galoppera så mycket. Jag blev lite osäker.

Idag tog vi en längre distans, hans längsta hittills och vi höll i hans travtempo, han travade fort (collie) och medelfarten hamnade på drygt 9 km/h. Tidigare har vi kunnat hålla ett tempo på 12 km/h i distanser upp till 5 km.

Han har inte känts trött på sistone och vi varvar alltid ner efteråt, då får han gå lös och hemma har han inga problem med att gå o sova :D

Nu till dilemmat - just nu får jag vara chill med mig eftersom jag haft benhinnekänningar men senare längre fram ska jag springa tjejloppet och vill då gärna springa på tid. Jag springer kanske cirka 12 km/h när jag väl springer på tid, vilket innebär att det blir hans galopptempo. En mil blir ca 50-55 minuter. Skulle det vara skadligt för honom att galoppera så länge? Galopp har jag förstått är konditionskrävande men det skulle även vara mer belastande än trav.

Det hade varit roligt att ha med honom även senare så han fortsätter få sin träning, det är nämligen så att det blivit så att HAN peppar mig eftersom han gärna drar lite och galopperar. Jag får bromsa honom lite emellanåt för att "spara" på honom så det hade varit riktigt gott om han kunde följa med även senare. ¨

Tack för svar :bow:

Sv: Trav vs galopp samt hur mycket?

Puttar upp tråden då jag inte vill fortsätta så länge till om jag är så här osäker.

Jag har egentligen ingen aning men tänker att sålänge hunden är tränad för uppgiften så borde det väl vara lugnt?

Det enda jag läst är att hundens naturliga gångart vid förflyttning är trav och att den använder sig av galoppen främst vid jakt.

Ja, trav är hundens huvudsakliga rörelse kan man säga och galopp sliter på. Men är hunden tränad borde den väl klara längre turer i galopp, tänker på slädhundarna som galopperar i ett par timmar med vissa avbrott.

Kanske ska ringa någon veterinär och fråga? Borde de veta det här?

Jag kan tycka att om du kör lite intervallformat när hunden är med och börjar med korta sträckor i galopp som efterhand blir längre så borde det gå bra. Men det beror lite på underlaget också. Är det skogsmark eller mjuk grusväg efter regn sliter det mindre än på asfalt, men det är ju lika för människor.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 329
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 424
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 284
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 335
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar