Trav, vad gör min pålle?

J

Jennifer80

Är det någon som kan ge mig lite tips och kanske har en förklaring varför min pålle gör så här?

När min pålle travar släper han bakbenen, han liksom inte lyfter riktigt.:crazy: Så hovarna nudda marken, det gör han även på asfalt:( . varför gör han så? Och vad kan man göra att han börjar lyfta på benen?
Han gör även så när jag inte rider.
Tacksam för alla svar!!!!
 
Sv: Trav, vad gör min pålle?

Min häst slarvar fram. Jag har ramlat i galoppen för han liksom glömde att lufta upp fötterna. Och det var obehagligt, Min häst är slö när han håller på så. Jag gillar inte att skritta honom i skogen, då måste jag gå på honom hela tiden. Men i träning är allt okey. Då skärper han till sig. Har även tävlat honom i fälttävlan.
 
Sv: Trav, vad gör min pålle?

Jag vet inte om man ska kalla det lathet. Jag skulle nog mer vilja kalla det otränad. Hästen måste lära sig sin arbetsform och arbetsuppgift. Här handlar det om att få mer "rapphet" och lyft i fötterna.
Jag tror inte att det skulle hjälpa om den blev jättepigg över en dag, utan detta är en träningssak. Som tidigare sagts, så träna över bommar och träna mycket med bjudning. Känn att hästen bjuder fram och jobba med halvhalter. Men framförallt bjudning, det är dösvårt att jobba med en häst som inte bjuder! När man då väl sätter den i jobb, blir det som bara mindre och mindre av allt, tills det inte finns nått att rida fram på.
Har ni möjlighet så jobba gärna på töm, då får man själv en liten bild av hur det ser ut. Ibland är ju känslan på ryggen, väldigt olik det ögat ser.
 
Sv: Trav, vad gör min pålle?

*KL*
Så rörde sej min gamle häst när han hade knäledsinflammationer.
 
Sv: Trav, vad gör min pålle?

Hej!

Min med.. knäledsinflammationer båda bak... släpar bakfötterna i backen, enligt min vet. ett vanligt tecken på det.

Släpa tårna fram var enligt min vet tecken på ryggont, viklet också verkar stämma för när pållan inte har ryggont släpas inte framtårna..

/ Lavinia, som tycker du ska kolla upp hästen- min var 0.5 grads halt i båda bak dvs. jättesvårt att se
 
Sv: Trav, vad gör min pålle?

Håller med ovanstående om att du bör kolla upp så att han inte har ont någonstans. Om han inte har det så var noga med att alltid rida honom "alert", dvs att han ska trampa på och inte gå och hasa på långa tyglar. Framåtbjudning är viktig.
 
Sv: Trav, vad gör min pålle?

min fjording kille släpar fötterna och snubblar fram i skritt och trav men i galoppen verkar han lyfta fötterna mycke bätte för då snubblar han nästan aldrig!
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 640

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp