trav eller galopp?

Seabaz

Trådstartare
Nu börjar det bli vår att det kliar i över att få igång hästen. han har lagt på sig en hel del under vintern och detta måste bort ;)

Jag har en plan för hur jag ska reglera hans matintag (han går nu på lösdrift med fri tillgång men nät över balarna). Men när det kommer till ridningen så måste jag höra...

Trav eller galopp intervaller? Eller både och?
Varför? Varför inte?

Sv: trav eller galopp?

Jag brukar köra skritt/galopp när jag kör intervaller. Får för mig att det är bättre då det blir mest pulsskillnad där.. än motför trav/galopp. :-)

Skritt och galopp är effektivast och dessutom skonsammast för hästen, speciellt ryggen som oftast är svag vid igångsättning.

Senare kan du också intervalla genom att ligga på stor volt med 2-4 små hinder, ta 4 varv och sen skritt tills pulsen är nere och så andra varvet. Mycket effektivt för rygg och mage. (hindrena kan vara typ 30-50 cm, handlar mest om att de ska samla sig och ta i lite mera...):bump:

Nu börjar det bli vår att det kliar i över att få igång hästen. han har lagt på sig en hel del under vintern och detta måste bort ;)

Jag har en plan för hur jag ska reglera hans matintag (han går nu på lösdrift med fri tillgång men nät över balarna). Men när det kommer till ridningen så måste jag höra...

Trav eller galopp intervaller? Eller både och?
Varför? Varför inte?

Kör galoppintervaller istället med skritt mellan. Trav sliter oerhört mycket på en häst som inte är igång ordentligt och speciellt om den har extrakilon runt magen.

Bantade ner en groteskt fet nordiskorsning med enbart skritt som gick på fri tillgång. Skritt i raskt tempo på olika underlag och kuperad terräng. Inget såsande (men samtidigt inte stressa på hästen) Ger jättebra flås och fettet försvinner snabbt.

Är han rund tror jag mer på skritt och galopp, allra helst i backar!

Och som Zuzzi skriver så tror jag det är kanon att variera med varannan dags långa, raska skrittpass, gärna avsuttna.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 870
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
903
Senast: Lars L
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat