Trattisar och annan svamp

Skjøldur

Trådstartare
Jag har nyss plockat en hel tiolitershink med trattkantareller. Dom var frusna så jag ska förvälla och frysa in. Än fast dom var frusna gjorde jag som vanligt oc lämnade dom minsta. Nu funderar jag på om dom är döda eller om dom kommer att fortsätta växa. Och så funderar jag på om det är viktigt att skära av dom vid foten, eller om man lika gärna kan dra rätt upp och skära av den jordiga foten sedan. Det senare undrar jag för att dagar då ryggen är stygg så känns det mindre då.

Jag har nyss plockat en hel tiolitershink med trattkantareller. Dom var frusna så jag ska förvälla och frysa in. Än fast dom var frusna gjorde jag som vanligt oc lämnade dom minsta. Nu funderar jag på om dom är döda eller om dom kommer att fortsätta växa. Och så funderar jag på om det är viktigt att skära av dom vid foten, eller om man lika gärna kan dra rätt upp och skära av den jordiga foten sedan. Det senare undrar jag för att dagar då ryggen är stygg så känns det mindre då.
Trattar kan frysa och tina, och frysa igen, och fortsätta leva. Jag har plockat trattar efter rejäla frostperioder.

Jag skär aldrig nåt i skogen. Jag nyper av dem, eller drar upp dem och tar bort det jordiga hemma vid bänken i köket.

Jag gör samma, nyper av och i vissa fall får man med hela svampen och då skär jag av det jordiga vid rensningen.

Jag rensar direkt i skogen. Oftast är det bara att plocka svampen och nypa/skära av nedersta biten av foten.
Hur man gör spelar ingen roll för svampen, så gör på det sätt som funkar för dej.

Har själv varit ute igår och plockat en liten hink trattisar. Hade blivit mer om jag haft en större hink, det vimlar ju av dem!
Fast sambon säger att jag inte får plocka mer nu.. Har ett par liter torkade trattisar i skåpet och nu kommer ju lite till.
Årets julklapp?

Jag har fått lära mig att det är bättre för svampen att ta upp hela foten istället för att skära av där den står. Enligt svampboken ska det minska risken för angrepp som går ner i mycelet. Det blir lite mer rensning men jag föredrar att rensa hemma till ett bra podprogram så att jag tvingas kolla igenom varje svamp innan jag äter den.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Fem och en halv veckas semester. Jag har ingen aning om när jag hade så lång semester sist, eller om jag ens har haft det någon gång...
Svar
0
· Visningar
399
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 999
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar