Trasiga tungor, hur läker dom?

T

Try

Jahapp, och så har ponnyplutt gjort illa sig igen.
Upp i sadeln, två steg frammåt, och så insåg jag att något var fel. Han gick liksom och klapprade med käken och dregglade som attan.
Jag hoppade av och tittade efter i munnen, och möttes av en i stort sett totalt kluven tunga(och ett bett som placerat sig mitt i såret, med halva tungan på vardera sida).:crazy:

Antagligen har han stått med detta ett par dagar utan att det blivigt upptäckt, eftersom att jag varit sjuk och min far tagit hand om honom. Pappa nämnde i förrgår att han hade ätit dåligt under natten, jag åkte då ut och tittade till honom, men då åt han som vanligt och visade inga varningstäcken, dum som jag var så nöjde jag mig med det:o. Får skylla på feberfrossa.

Iallafall, det blöder ingenting, pownie är pigg och glad och verkar inte ha några problem att äta. Vet ska naturligtvis kontaktas imorgonbitti, men jag är lite nyfiken på vad man gör åt sådanahär typer av skador.
Det borde ju vara försent för att sy, men tungan är ju liksom kluven och verkar inte växa ihop. Han kan väl omöjligt gå omkring med två tungor i resten av sitt liv?:eek:

Sv: Trasiga tungor, hur läker dom?

Vilken riktning är den "kluven" i? Längs med eller tvärsöver?

En traumatisk skada på tungan läker relativt snabbt, men du kan förstås inte rida på bett under läkningsperioden.

Om det rör sig om en tvärgående klyfta precis under bettläget finns anledning att misstänka att det är en tryckskada från bettet. En sådan utvecklas långsamt och öppnar sig till sist när vävnaden under slemhinnan är död. Ett sådant sår tar mycket lång tid att läka eftersom det saknas frisk vävnad.

En vet kan bedöma vilken typ av skada det är. En trauamatisk skada brukar ha ojänna kanter, vara svullen och blödningar ses i vävnaden. Den senare, tryckskadan, är ofta mer reaktionslös och mer lik ett snitt.

Hoppas det ordnar sig!

Tack förr info:bow:

såsom jag minns den går den liksom horisontalt, altså från tungspetsen och snett innåt mot bakre delen av munnen. Kanterna är imponerande fina, det ser nästan ut som ett riktigt operationssnitt.

Jag hoppas för allt i världen att det inte är en tryckskada. Men det känns som att det vore ganska konstigt, eftersom att hästen skulle sättas igång idag efter att ha stått i fyra veckor. Det borde ju finnas något utlösande i sådannafall.

Kan lägga till att hästen blev påkörd av en bil för 1 månad sedan, och då skar sönder en stor del av mulen samt långt upp i näsborren. Kan han ha gjort illa tungan då också måntro? som sedan har spruckit up? Ivilketfall som helst så kollade vet självklart igenom munnen efter olyckan, samt ytterligare en gång för två veckor sedan i samband med att stygnen i näsan plockades.

jahopp, I vilket fall som helst blire till att leka rodeo med bettlöst på krazy ungponny ett tag framöver..:devil:

PS. Vore det möjligt för en häst att skära upp tungan på ett elstaket? Jag ertappade nämligen hästen med att stå och tugga och dra i eltråden för några dagar sedan.Det var en tillfällig kortslutning som gjorde att det inte var någon el i.

Kanske inte världens hjälp men vi har en häst på ridskolan som bara ha en halv tunga. Avbiten tvärsöver av annan unghäst, enligt ryktet. Hur som helst så är det ingen som märker någonting alls. Om jag inte fått det berättat för mig så skulle jag aldrig ens komma på tanken att han saknade en betydande bit av sin tunga.

De verkar kunna anpassa sig efter mycket de små liven.

Jag sydde ihop en tunga sam var av tvärsöver till ungefär 60% av tvärsnittsytan, grova stygn men det läkte perfekt.
PL

åh vad skönt att höra. Vet var ute idag och sydde i tre lager, förhoppningvis läker det, men risken är stor att tungspettsen är död och behöver kapas.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka