Trasiga hovar på sommaren?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare CarolineB
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 828
C

CarolineB

Ngn mer som har hästar med trasiga hovar?

Mitt fullblod (som tyvärr inte har ngn lysande kvalitet på hovarna) får väldigt trasiga hovar nu på sommaren, trots att jag smörjer in dem. Tidigare fick hon också ngt tillskott, men det hjälpte föga.

Hon är skodd runt om, men sömmarna på bakskorna lossnar o hoven trasas sönder på sidan, vilket resulterar i att jag inte kan sätta på skon igen, för det finns inget att spika i! Ska jag bara vänta tills hoven växt ut så mkt att skon kan spikas fast igen? Vågar jag rida henne när hon bara har 3 skor? (om hon inte ömmar då, naturligtvis)

Tacksam för svar/ Caroline

Sv: Trasiga hovar på sommaren?

hej
jag har en fjord med samma problem.Tycker det är värre i år men det beror väl på att det är så torrt.Han har trasat sönder en bakhov så 2 sömmar syns.Vet ej om jag ska ringa hovis på måndag o klaga för han har bara haft skorna i 4 veckor nu.

annabr skrev:
hej
jag har en fjord med samma problem.Tycker det är värre i år men det beror väl på att det är så torrt.Han har trasat sönder en bakhov så 2 sömmar syns.Vet ej om jag ska ringa hovis på måndag o klaga för han har bara haft skorna i 4 veckor nu.

Vet inte om hovis kan göra så mkt åt det tyvärr:(

nej men han har lappat ihop hål förr på fjordens hovar.Han har något slags klister som fyller ut.Men det är tråkigt med trasiga hovar.Har hört att Biometin? eller vad det heter är bra för hovarna.

annabr skrev:
nej men han har lappat ihop hål förr på fjordens hovar.Han har något slags klister som fyller ut.Men det är tråkigt med trasiga hovar.Har hört att Biometin? eller vad det heter är bra för hovarna.

Tror att det var det som min häst fick ett tag.. men det verkade inte ha ngn slående effekt på henne iaf...:(

Om hästarna dessutom går på bete så går de o stampar mkt mer än vad se gör resten av året.
Det gör att sömnitningen går upp o om niten är lös så blir det rörelse i sömmen som har sönder en torr sommarhov.

Biotin ger ingen eller dålig effekt.
använd istället Steel Joint eller Enzion,
smörj hovarna ofta nu o även ibland under vintern.

Jag skulle inte rida med en trasig hov, möjligtvis på spånunderlag.

Försök att sko oftare på sommaren o be hovis att ta mindre antal o storlek på sömmen, så blir det inte lika trasigt.

håller me, enzion är bäst. har själv ett fullblod och de är ingen hit alls nu på sommaren men de är inget som din hovslagare kna göra nå åt. du kan öven testa att smörja me cornocrusin ( vet ej riktigt hur de stavas) finns i en vit å orange burk. detta ska du smörja i hovranden. men enzion är helt överlägset!

axel skrev:
Om hästarna dessutom går på bete så går de o stampar mkt mer än vad se gör resten av året.
Det gör att sömnitningen går upp o om niten är lös så blir det rörelse i sömmen som har sönder en torr sommarhov.

Biotin ger ingen eller dålig effekt.
använd istället Steel Joint eller Enzion,
smörj hovarna ofta nu o även ibland under vintern.

Jag skulle inte rida med en trasig hov, möjligtvis på spånunderlag.

Försök att sko oftare på sommaren o be hovis att ta mindre antal o storlek på sömmen, så blir det inte lika trasigt.

Hoven är inte trasig nu direkt... Pappa raspade den så att den inte skulle gå upp ännu mer...

Förresten, det där enizon? Var hittar jag det? Blir hovkvaliten bättre av det? (Mindre trasiga hovar osv?)

Tack för svaren:)

Vattenbad, olivolja, kortare skointervaller, enzion eller steel joint.. Minutiös hovvård verkar vara det enda som håller.

En fråga bara: Hur skulle det bli tro om hästen fick gå barfota?

Krasux skrev:
En fråga bara: Hur skulle det bli tro om hästen fick gå barfota?

Ja... just nu går hon ju barfota på ena bak... o hon flisar upp den en del:( Fast nu går det inte att sko henne, så jag får vänta tills den växt ut lite...

Att låta hästen gå utan skor vid dålig hovkvalite tyckert jag personligen är ett kanon alternativ, men då bör man inte rida den för hovarna trasar sönder alldeles för mycket. Att då låta den vila och gå ihagen i 3-5 månader är man kanske inte så sugen på.....att behålla skorna på och sedan prova på ett "tillskott" och fortsätta träningen är kanske det bästa allternativet om man inte vill ha tränings 0ch tävlings uppehåll!

Om jag vore du så skulle jag köpa reservhjul när detta händer- boots.
Då kan du rida ändå, men den bör nog ha den X antal h i hagen om det inte är mjukt där.

axel skrev:
Om jag vore du så skulle jag köpa reservhjul när detta händer- boots.
Då kan du rida ändå, men den bör nog ha den X antal h i hagen om det inte är mjukt där.

hon har alltid boots fram... men vad hjälper dem mot trasiga hovar?:confused:

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sen drog hästen av sig skon + halva hoven. Hovslagaren var dit dan efter och slog på den. Han sa att det inte fanns mycket...
Svar
4
· Visningar
7 102
Senast: Mimsan_
·
Hästvård Hej på er kloka hästmänniskor, jag behöver bolla lite funderingar... Jag köpte en ponny förra veckan. Veckan innan blev hon verkad och...
Svar
0
· Visningar
842
Senast: Jeswes78
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 858
Senast: kryddan
·
S
Hästvård Jag har en häst som har jättetrasiga hovar för tillfället, hon går ute dygnet runt nu i sommar och jag antar att det kan ha något med...
Svar
8
· Visningar
1 250
Senast: Balaton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka