Trasiga, fnasiga hovar, Några Bra tips?

JessicaM

Trådstartare
Min store gubbe har så himla dåliga hovar.
Min hovslagare var här idag och skodde och han nämnde att han hade beställt något från USA, nu kommer jag förståss inte ihåg vad det hette men det var 1L dunk (vätska) som man ska ha ca 20ml i fodret varje dag. Kostade 680kr så den varar runt 1½mån.

Han får linfrökaka för päls och hovar.

Ni som har/haft hästar med torra spruckna hovar, vad har funkat för er??

Soliga hälsningar
Jessica

Sv: Trasiga, fnasiga hovar, Några Bra tips?

Min hovslagare sa att det bästa man egentligen kunde göra var att smörja hovarna med vanlig matolja :)

Ger vårt fullblod Enzion sen flera år, penslar hovarna med Rapsolja ett par gånger i veckan under sommaren, masserar in i kronranden, hovarna har blivit mycket bättre med tiden men vet inte exakt vad som funkat, har ju även bytt stall och dom får bättre selage och är ute längre än han var förr om åren, kanske en komination av allt.

Hmm så vad är egentligen bättre, rapsolja eller matolja tro??

Rapsolja ÄR matolja. Inget av det hör hemma på hästhovar, de ska fuktas med vatten.

Dålig hovkvalite åtgärdas genom att man tar bort orsaken - oftast genom att se till att hästen får bättre hovvård. Då brukar det lösa sig självt ganska snabbt.

Olivolja. Max en gång i veckan och endast i kronranden närmast övre kanten på hoven. INTE på hela hoven. Vanlig foderjäst brukar också vara bra. Jag tror inte på svindyra mirakelmedel.

Har läst om enzion i olika trådar nu och har hittills bara läst om positiva resultat. Har själv ett fullblod vars hovar inte är de bästa. Så är också nyfiken på olika tips. Har penslat med olja i perioder men inte märkt någon direkt skillnad.
Finns det ingen som har några "negativa" erfarenheter av enzion? Det verkar ju ha gett bra resultat för många ialf...

Jag fodrade med enzion under några år utan att se någon förändring. Det lustigaste var att några månader efter att vi slutat ge det så kommenterade hovslagaren att han tyckte att hovarna hade blivit bättre. (Det var han som från början rekommenderade att vi skulle ge det och han visste inte om att vi slutat.)

Nu tror jag inte att enzionen gjorde hovarna sämre, utan det var troligen av någon annan orsak som de blev bättre. Men enzionen gav ingen märkbar förbättring iaf.

hej!!

en tjej i mitt stall hade jätte problem med sin hästs hovar, jätte torra å spruckna (knäckebröd i princip) trots ordentlig omvårdnad.. testade diverse olika vatten bad, olja och annat..
det enda som hjälpte hennes häst var ett tillskott som heter farriers formula.. hon köpte från veterinären, men det går säkert att beställa från andra ställen oxå. kan vara värt att testa iaf..

har inte nån häst nu med detta problem men min första häst hade lite torra hovar och då räckte det fint med olja, så det beror väl lite på hur "grovt" problem det är..

Lycka till

Vad hade eran häst för "problem" om man får fråga det? ..jag är lite skeptisk mot att ge massa tillskott då min häst verkar vara lite känslig i magen. Så jag vågar inte riktigt testa "vad som helst".

Min förra häst "föddes" med kassa hovar. Det enda som har hjälpt där är bra hovslagare och skor!

Min store gubbe har så himla dåliga hovar.

Du kan läsa om vilken näring som hovarna behöver här:

http://www.hovbalans.com/artiklar/Fodra hovar.pdf

Det bästa du kan göra är att se till så att hästen får en balanserad foderstat. Tyvärr är det mycket man måste lära sig för att själv kunna sätta samman en balanserad foderstat. Kan du av någon anledning inte göra en foderstatsberäkning så återstår nog bara att försöka hitta ett fodertillskott som åtminstone innehåller lite av den näring som hovarna behöver. Jag känner till två fodertillskott som åtminstone innehåller lite av det som hovarna behöver (metionin, zink, koppar och biotin) . Dessa fodertillskott är Enzion och Hoof aid (Biofarma). Du kan prova någon av dessa.

Du ska absolut inte smörja in hovarna med någon olja. Det fett som hovarna behöver ska komma inifrån, dvs. genom foderstaten. Linfröolja innehåller den viktiga essentiella linolenisk fettsyra (omega-3).

Min stora drummel hade bedrövliga hovar...när jag fick han

Idag har han enligt hovis jättebra kvalitet..ah när faktiskt lite förvånad..

Enda jag gjort är en noggrant uträknad foderstat ..lägg extra vikt på mineralerna räkna noga....sen behöver du en duktig hovslagare och tid..de tog nästan ett år men sedan har de inte varit ett problem.....

kan du inte räkna själv..leta reda på en duktig som kan de....hör med slu..tex..

ha tålamod ..de går...lycka till

Jag känner till två fodertillskott som åtminstone innehåller lite av det som hovarna behöver (metionin, zink, koppar och biotin) . Dessa fodertillskott är Enzion och Hoof aid (Biofarma). Du kan prova någon av dessa.

Om man jämför Enzion och Hoof aid så kan man konstatera att Hoof aid innehåller betydligt mer av viktiga näringämnen än Enzion. Enzion innehåller t.ex. så lite zink och biotin att det i princip kan försummas:

http://www.enzion.com/products/horse/enzion-horse-hoof-care

Det är nog ganska meningslöst att ge Enzion med tanke på hur lite det innehåller. Det bästa är att tillsätta ett bra protein (t.ex. potatisprotein), zink, koppar och biotin själv i foderstaten.

Ger vårt fullblod Enzion sen flera år, penslar hovarna med Rapsolja ett par gånger i veckan under sommaren, masserar in i kronranden, hovarna har blivit mycket bättre med tiden men vet inte exakt vad som funkat.

Det är inte oljan som ger någon effekt utan själva massagen. Massera gärna kronranden utan olja. Det kan ha en viss effekt eftersom blodcirkulationen förbättras.

Enzion ger nog bara positiv effekt ifall foderstaten har brist på metionin eller andra svavelhaltiga aminosyror.

Allmänt dålig hovkvalitet, så som spröda och trasade lätt sönder om han gick utan nån sko.

Har sökt på innehåll på dessa två men får bara tag i hoofbuilders innehåll. Någon som vet vad det är för skillnad mellan dessa två??

Vilken anser ni vara bättre än den andra??

*HoofBuilder
*Hoof Aid biotin

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka