Trasiga, fnasiga hovar, Några Bra tips?

Sv: Trasiga, fnasiga hovar, Några Bra tips?

Har en häst som är vääääldigt känslig & skoddes på ett djursjukhus med ledning av två vetrinärer under en period.
Alla tre bara suckade åt hans hovar.

Dem tre tips som jag har gjort på min häst som har funkar perfekt är :
*Alltid skura hovarna om du har ridit där det kan finnas salt. ( en självklarhet)
*Smörja hovarna 1 gång i veckan med ett ganska starkt medel som heter Hovstärkare från H**ks.
* Ge kiselgur i maten köpt från djursjukhuset finns säkert på andra ställen :).

Tänk på att INTE smörja hovarna med typ hovolja & hovfett som bara torkar ut. Inte köpa Biotin som är för billigt för då innehåller den inte biotin.

Hoppas det blir bättre snart, Lycka till :)

Har sökt på innehåll på dessa två men får bara tag i hoofbuilders innehåll. Någon som vet vad det är för skillnad mellan dessa två??

Vilken anser ni vara bättre än den andra??

*HoofBuilder
*Hoof Aid biotin

Den andra innehåller troligtvis biotin?

Innehållet i Hoofbuilder har jag ingen aning om, men eftersom den andra heter Hoof Aid Biotin gissar jag på att det bara är biotin i den.

Har sökt på innehåll på dessa två men får bara tag i hoofbuilders innehåll. Någon som vet vad det är för skillnad mellan dessa två??

Vilken anser ni vara bättre än den andra??

*HoofBuilder
*Hoof Aid biotin

Min fjording hade riktigt dåliga hovar förra året, vet inte riktigt om det var så redan då jag köpte honom. Hovslagaren sa att det var som att spika i en gammal bräda! Sedan dess har jag gett honom Hoof Aid och samtidigt tvättat hovarna med Jodopax (mycket utspädd). Hovslagaren såg en märkbar skillnad vid andra skoningen och idag är hans hovar ok. Om det blev bättre pga Hoof Aid, rengörningen av hovarna el en kombination det vet jag inte men huvudsaken är att han blev bra. Han är hovöm och kan inte gå barfota.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka