Trasiga ägg

ufot

Trådstartare
Jag har i flera år ätit kokta ägg till frukost regelbundet, men nu helt plötsligt så går äggen sönder nästan varje morgon.

Har jag bara haft otur med de senaste äggkartongerna? Har äggen ”sämre” kvalitet på våren? Något annat som som kan vara orsaken till att jag blir på dåligt humör varje morgon?

Jag köper alltid de billigaste äggen på affären, sällan ekologiska och alltid i familjepaket, vanligtvis basic.

Jag har aldrig varit med om detta tidigare, visst till och från har väl något ägg spruckit, men varje morgon? Nej!

Kokar alltid på platta. Gillar inte äggkokare och vill helst inte köpa fler prylar hem…
 
Jag har i flera år ätit kokta ägg till frukost regelbundet, men nu helt plötsligt så går äggen sönder nästan varje morgon.

Har jag bara haft otur med de senaste äggkartongerna? Har äggen ”sämre” kvalitet på våren? Något annat som som kan vara orsaken till att jag blir på dåligt humör varje morgon?

Jag köper alltid de billigaste äggen på affären, sällan ekologiska och alltid i familjepaket, vanligtvis basic.

Jag har aldrig varit med om detta tidigare, visst till och från har väl något ägg spruckit, men varje morgon? Nej!

Kokar alltid på platta. Gillar inte äggkokare och vill helst inte köpa fler prylar hem…
Vilken metod använder du vid äggkokning?

Ägg koagulerar (stelnar) vid ca 70 grader. Så man kan dra ned värmen rejält när vattnet har kokat upp. Det hjälper mot spruckna ägg.

Om man lägger äggen i kallt vatten så den lilla luftbubblan har en chans att långsamt bli uppvärmd och lämna ägget via skalet, hjälper också mot spruckna ägg.
 
Vilken metod använder du vid äggkokning?

Ägg koagulerar (stelnar) vid ca 70 grader. Så man kan dra ned värmen rejält när vattnet har kokat upp. Det hjälper mot spruckna ägg.

Om man lägger äggen i kallt vatten så den lilla luftbubblan har en chans att långsamt bli uppvärmd och lämna ägget via skalet, hjälper också mot spruckna ägg.
Jag lägger alltid i från början, i kallt vatten. Låter vattnet koka upp och sänker sedan temperaturen.
 
Jag har i flera år ätit kokta ägg till frukost regelbundet, men nu helt plötsligt så går äggen sönder nästan varje morgon.

Har jag bara haft otur med de senaste äggkartongerna? Har äggen ”sämre” kvalitet på våren? Något annat som som kan vara orsaken till att jag blir på dåligt humör varje morgon?

Jag köper alltid de billigaste äggen på affären, sällan ekologiska och alltid i familjepaket, vanligtvis basic.

Jag har aldrig varit med om detta tidigare, visst till och från har väl något ägg spruckit, men varje morgon? Nej!

Kokar alltid på platta. Gillar inte äggkokare och vill helst inte köpa fler prylar hem…
Om du alltid köper samma ägg i samma typ av kartong kan ju det vara något för just den leverantören just nu. Dvs inte ägg i allmänhet utan din äggleverantör i synnerhet?

(Köper grönbetesägg och det gäng jag fick nu var lika tjockskalade som de brukar vara trots att jag gissar att grönbetet är icke existerande just nu.)
 
Senast ändrad:
Dåligt med kalk i hönornas kost?
Har för mig det kan bli så av lågt kalkintag.
Finns bl.a. närvärpta ägg här från en större producent som Ica säljer som har haft väldigt dåliga skal.
Däremot om jag köper frigående utomhus (även de också inomhus just nu och lika fina skal) så har det varit stor skillnad. De köper jag dock på Willys.

Edit: Kan nog ha med D-vitamin att göra.
 
Dåligt med kalk i hönornas kost?
Har för mig det kan bli så av lågt kalkintag.
Finns bl.a. närvärpta ägg här från en större producent som Ica säljer som har haft väldigt dåliga skal.
Däremot om jag köper frigående utomhus (även de också inomhus just nu och lika fina skal) så har det varit stor skillnad. De köper jag dock på Willys.

Edit: Kan nog ha med D-vitamin att göra.
Ah, så kan det vara. Nu när du säger det … dessa ägg är från Ica och av annat märke dessutom, Familjens favorit.

Köpte då de var på rea.

Jaja jag får väl göra en stor omgång makaronilåda och köpa andra ägg att äta till frukost.
 
Ägg på våren kan ju vara lite svajiga, då många unghönor börjar lägga ägg. Men tunna i skalet tycker jag inte att alla ägg i kartongen borde vara.

Jag har några unghönor som börjat lägga nu efter nyår och vissa av dem har stenhårt skal så man knappt kan knäcka dem. Andra är mer normala tack och lov.
 
Ägg på våren kan ju vara lite svajiga, då många unghönor börjar lägga ägg. Men tunna i skalet tycker jag inte att alla ägg i kartongen borde vara.

Jag har några unghönor som börjat lägga nu efter nyår och vissa av dem har stenhårt skal så man knappt kan knäcka dem. Andra är mer normala tack och lov.
Unghönsägg brukar inte säljas kommersiellt för de är för små (gäller främst leghorn). I det här fallet är det nog så att det blivit något tokigt med foderstaten. Lite OT, men kan vara kul att veta. Även om unghönsen värper små ägg är mängden skal (i vikt) lika stor som när hönan blir vuxen och lägger stora ägg. Lite coolt tycker jag 🙂
 

Liknande trådar

Mat Ni som tränar hårt vad äter ni efter ett pass. Jag kör två dagar per vecka ett ganska tufft pass där jag räknat ut att jag gör av med...
2
Svar
29
· Visningar
1 846
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 133
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har alltid haft svårt att få i mig frukost, och hoppat över det i stort sett hela mitt liv med undantag för perioder där jag bestämt...
2
Svar
26
· Visningar
3 994
Senast: Anna
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 600

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp