Trasig tvättmaskin vid tillträde

soom

Trådstartare
Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa mig till så omfattas tvättmaskinen av undersökningsplikten ska maskinen vara i samma skick som vid besiktningen. Det blir lite knepigt, för man kör knappast ett helt program med tvätt i vid besiktningen, vilket är vad som hade krävts för att upptäcka detta). Det är en familj med tre små barn som bott här, så jag är trots detta säker på att tvättmaskinen fungerade vid besiktningen för fyra månader sen. Jag kan ju dock inte utesluta att den fungerade sista gången de tvättade och gick sönder första gången vi tvättade, men det känns väl inte helt sannolikt. Är det nån poäng att ta upp detta med säljarna eller ska vi bara köpa en ny maskin och se glada ut?
 
Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa mig till så omfattas tvättmaskinen av undersökningsplikten ska maskinen vara i samma skick som vid besiktningen. Det blir lite knepigt, för man kör knappast ett helt program med tvätt i vid besiktningen, vilket är vad som hade krävts för att upptäcka detta). Det är en familj med tre små barn som bott här, så jag är trots detta säker på att tvättmaskinen fungerade vid besiktningen för fyra månader sen. Jag kan ju dock inte utesluta att den fungerade sista gången de tvättade och gick sönder första gången vi tvättade, men det känns väl inte helt sannolikt. Är det nån poäng att ta upp detta med säljarna eller ska vi bara köpa en ny maskin och se glada ut?
Själv hade jag köpt en ny maskin.
Uppenbarligen var er maskin inte i bästa skick eftersom den nu är trasig. Bättre med en ny fräsch där ni själva har kontroll över garantier etc.

Risken är att det blir krångligt. Hur ska ni kunna bevisa att maskinen var trasig? Att det inte var vid er första tvätt det skedde?

Dessutom är det kul med nya fräscha grejor :D
 
Kontakta mäklaren om ni använde en sådan. När vi köpte vårt hus visade det sig att den inbyggda micron inte fungerade, vi kontaktade mäklaren och det blev så att säljaren fick bekosta reparation
 
Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa mig till så omfattas tvättmaskinen av undersökningsplikten ska maskinen vara i samma skick som vid besiktningen. Det blir lite knepigt, för man kör knappast ett helt program med tvätt i vid besiktningen, vilket är vad som hade krävts för att upptäcka detta). Det är en familj med tre små barn som bott här, så jag är trots detta säker på att tvättmaskinen fungerade vid besiktningen för fyra månader sen. Jag kan ju dock inte utesluta att den fungerade sista gången de tvättade och gick sönder första gången vi tvättade, men det känns väl inte helt sannolikt. Är det nån poäng att ta upp detta med säljarna eller ska vi bara köpa en ny maskin och se glada ut?
Jag hade absolut börjat med att kontakta mäklaren. Hade inte bara köpt en ny maskin på studs utan sett om det går att åtgärda på något viss
 
Jag hade kontaktat säljarna. De kanske har ett knep att ta till så tvättmaskinen fungerar. Min maskin tex är väldigt elektronisk och den hänger sig om jag kör program på knapp 3. Men på alla andra funkar det fint. Jag tänker inte köpa ny maskin för jag vet ju att jag får ren tvätt om jag kör på något annat program. Men för en annan person så kommer knapp 3 bli väldigt logisk för den heter typ "syntetkläder 40 grader".
 
Jag kan ju dock inte utesluta att den fungerade sista gången de tvättade och gick sönder första gången vi tvättade, men det känns väl inte helt sannolikt. Är det nån poäng att ta upp detta med säljarna eller ska vi bara köpa en ny maskin och se glada ut?
Det där hände faktiskt mig, fast med diskmaskinen och jag var säljaren. En av de sista sakerna jag gjorde i gamla huset var att köra diskmaskinen, som funkade lika bra som vanligt. Sen låser jag huset och två veckor senare flyttar köparna in. Dagen efter smsar de att diskmaskinen inte fungerar. Jag fick ju svara att den funkade när jag flyttade ut och gav tips på någon grej som hade stökat för något år sedan. Tyvärr hjälpte inte det, och jag tyckte det var jättejobbigt. Jag hade verkligen inga pengar över att köpa en ny diskmaskin för när jag ju faktiskt inte heller kunde veta om de hade råkat ha sönder den och nu ville passa på att få en ny. Men egentligen trodde jag dem, och kunde bara hoppas att de trodde mig (men förstår om de inte gjorde det). De återkom inte igen, men jag hade nog accepterat att betala halva värdet om de hade föreslagit det.
 
Det där hände faktiskt mig, fast med diskmaskinen och jag var säljaren. En av de sista sakerna jag gjorde i gamla huset var att köra diskmaskinen, som funkade lika bra som vanligt. Sen låser jag huset och två veckor senare flyttar köparna in. Dagen efter smsar de att diskmaskinen inte fungerar. Jag fick ju svara att den funkade när jag flyttade ut och gav tips på någon grej som hade stökat för något år sedan. Tyvärr hjälpte inte det, och jag tyckte det var jättejobbigt. Jag hade verkligen inga pengar över att köpa en ny diskmaskin för när jag ju faktiskt inte heller kunde veta om de hade råkat ha sönder den och nu ville passa på att få en ny. Men egentligen trodde jag dem, och kunde bara hoppas att de trodde mig (men förstår om de inte gjorde det). De återkom inte igen, men jag hade nog accepterat att betala halva värdet om de hade föreslagit det.
Nej, fy. Det är ju inte alltid man bara kan trolla fram pengar till att köpa ny tvättmaskin/diskmaskin/osv till de nya ägarna efter att man har flyttat ut. Som köpare hade jag personligen aldrig klagat på något sådant i efterhand!
 
Nej, fy. Det är ju inte alltid man bara kan trolla fram pengar till att köpa ny tvättmaskin/diskmaskin/osv till de nya ägarna efter att man har flyttat ut. Som köpare hade jag personligen aldrig klagat på något sådant i efterhand!
Nej vi kollade lite på det eftersom både disk och tvättmaskin gav upp inom en månad, men de var rätt gamla (vilket ju framgick) och det kändes bättre att bara köpa nya så vi kontaktade inte mäklare eller säljare. Det här vet säkert andra mer om men iaf en tvättmaskin tänker jag att man inte ens behöver lämna kvar/ses som fast inredning?
 
Mamma frågade säljaren (med mäklaren närvarande) om allt var helt och fungerade. Svaret var ja

Första vi ser när vi tar över lägenheten är en vattenskada (som hade torkat) under kyl och frys. Krävde säljaren att betala självrisken
Bytte själva kyl och frys - eftersom de uppenbart inte mådde bra
Ena plattan på spisen fungerade inte vid det laget orkade vi inte bråka utan bytte den
Även tvättmaskinen krånglade och stängde av sig ibland men visade sig att kontakten inte var ordentligt i (inte städat bakom så hade inte skett under städning)

Undra vad en säljare säger om man säger man vill testköra att maskiner på visningen.
 
Undra vad en säljare säger om man säger man vill testköra att maskiner på visningen.
Det kanske man skulle testa. Ta med en laddning tvätt och disk och prova :D

--
När vi flyttade in låg det en handskriven lapp i diskmaskinen: Starta inte.
Nää, med tanke på hur gammal den var hade vi nog inte vågat. Tvättmaskinen var också snudd på antik.
 
Jag skulle nog aldrig klaga över någon trasig maskin om jag flyttat in och upptäckt det, som sagt så går det inte att bevis att den var trasig innan, och är den några år så får man räkna med att det går sönder. Däremot när jag köpte huset och allt skulle vara i ordning med solpanelerna och det var bara att starta upp systemet vid inflytt enligt säljaren, men jag fick aldrig igång det riktigt. Tog ut en reparatör tillslut, varpå han kör in på gården och säger ”hit var jag ju förra året, och jag sa redan då att det läcker och det måste bytas, jag kan inte göra något annat åt det”

Då kontaktade jag faktist mäklaren för då hade ju säljaren fått information om att det var trasigt och inte skulle fungera utan byte, så han hade ju försökt köra en fuling. 16.000kr gick det på och räkningen skickades till säljaren. Hade jag inte haft turen att få ut samma företag och samma gubbe så vettesjutton om jag hade fått igenom det.
 
Det är så spännande med bukefalos, man lär sig något nytt varje dag! Hade aldrig trott att man kunde kräva säljaren på pengar för trasig tvättmaskin upp till en månad efter tillträde. Känner att jag verkligen behöver läsa på inför ett eventuellt husköp i framtiden! I min värld kom inte ens hus med kyl, frys, spis etc. om det inte är typ i "befintligt skick" utan några direkta garantier.
 
Jag hade kontaktat säljarna. De kanske har ett knep att ta till så tvättmaskinen fungerar. Min maskin tex är väldigt elektronisk och den hänger sig om jag kör program på knapp 3. Men på alla andra funkar det fint. Jag tänker inte köpa ny maskin för jag vet ju att jag får ren tvätt om jag kör på något annat program. Men för en annan person så kommer knapp 3 bli väldigt logisk för den heter typ "syntetkläder 40 grader".
Nej jag hade aldrig accepterat någon specialbehandling av maskinen om det inte informerats tydligt innan.
 
Jag hade absolut tagit upp det med mäklaren/säljaren.
Det ska ju finnas en fungerande maskin när du flyttade in.
Dock är det ju maximal otur om den gått sönder precis på tillträdet.
Då bör man ju kunna dela på kostnaden för en liknande begagnad maskin.
Vill du ha en ny får du ju betala och de kanske en bråkdel av priset.
Dock hade jag inte tjaffsat om detta om jag inte testade maskinen typ första,andra dagen efter tillträdet.
 
Jag håller på att sälja ett hus. Som jag har förstått det ska grejerna fungera vid inflytt. Jag har dock sagt till köparna att "kyl/frys fungerar, men hade det varit jag så skulle jag bytt ut dom". Sen är alla vitvaror äldre men fungerande, så köparna verkar förstå att dom inte kommer hålla för alltid.
 
Jag skulle säga att det beror på.

Köper jag en lägenhet med 10-15 år gamla vitvaror skulle jag inte klaga (och säljaren är skyldig att ersätta värdet av maskinerna, dvs nypris minus avdrag för användning vilket inte lär bli många kronor i det scenariot). Köper jag nytt/renoverat där vitvaror kanske t.o.m. är valda för vow-faktor, då skulle jag vända mig till säljaren
 
Tack för alla svar.


Det där hände faktiskt mig, fast med diskmaskinen och jag var säljaren. En av de sista sakerna jag gjorde i gamla huset var att köra diskmaskinen, som funkade lika bra som vanligt. Sen låser jag huset och två veckor senare flyttar köparna in. Dagen efter smsar de att diskmaskinen inte fungerar. Jag fick ju svara att den funkade när jag flyttade ut och gav tips på någon grej som hade stökat för något år sedan. Tyvärr hjälpte inte det, och jag tyckte det var jättejobbigt. Jag hade verkligen inga pengar över att köpa en ny diskmaskin för när jag ju faktiskt inte heller kunde veta om de hade råkat ha sönder den och nu ville passa på att få en ny. Men egentligen trodde jag dem, och kunde bara hoppas att de trodde mig (men förstår om de inte gjorde det). De återkom inte igen, men jag hade nog accepterat att betala halva värdet om de hade föreslagit det.
Ja jag kan ju inte utesluta att det är det som hänt. Men nu har vi upptäckt en grej till, betydligt allvarligare, som de garanterat har känt till, så nu är jag mer böjd att tro att den nog var trasig redan när de lämnade.

Nej vi kollade lite på det eftersom både disk och tvättmaskin gav upp inom en månad, men de var rätt gamla (vilket ju framgick) och det kändes bättre att bara köpa nya så vi kontaktade inte mäklare eller säljare. Det här vet säkert andra mer om men iaf en tvättmaskin tänker jag att man inte ens behöver lämna kvar/ses som fast inredning?
Om tvättmaskinen finns vid visning och besiktning så ska den lämnas kvar, om inget annat avtalats. Hade den fungerat vid inflytt men gett upp kort därefter hade jag inte funderat på att kontakta säljaren, men nu fungerar den inte första gången vi använder den, dvs ej fungerande vid tillträde, det tycker jag är en väsentlig skillnad.

Det är så spännande med bukefalos, man lär sig något nytt varje dag! Hade aldrig trott att man kunde kräva säljaren på pengar för trasig tvättmaskin upp till en månad efter tillträde. Känner att jag verkligen behöver läsa på inför ett eventuellt husköp i framtiden! I min värld kom inte ens hus med kyl, frys, spis etc. om det inte är typ i "befintligt skick" utan några direkta garantier.
Som jag förstår det så är det i befintligt skick på kontraktsdagen som gäller. I vårt fall är det fyra månader mellan kontraktsdag och tillträde, och trots att jag inte provkörde maskinen då för fyra månader sen så är jag helt säker på att den fungerade då.

Jag vet inte hur gammal maskinen är (inte säljarna heller eftersom de bara bott här ett år), men den ser inte gammal ut. Den ser ut som att den borde hålla flera år till.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 311
Senast: Magiana
·
Hemmet Den här frågan handlar verkligen mer om hemmet än om hobby. :p Jag ber om ursäkt för den här tråkiga frågan, men jag är lite orolig och...
2
Svar
38
· Visningar
3 148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp