trasig tand

B

Buppisen

Vår vovva (10 mån) har en trasig tand som vi upptäckte igår. Det är alltså tanden till v där man ser att det är brunt i mitten. http://www.pixbox.se/pic_show_id20150017.html

Vad brukar man göra när sådant händer? Har läst lite trådar om det på annat forum och där står de att de inte gjort nåt. När jag ringde till västra djursjukhuset nyss sa de att det är brukligt att ta bort tanden eftersom det bruna tyder på blottad pulpa och smärta. Men Cilas är ju bara 10 mån, inte ska han väl behöva bli tandlös REDAN?
:eek:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: trasig tand

Vår äldsta hane har en trasig framtand i underkäken, och den har vi inte gjort något med vad jag vet.. Och den är bara halv :p

Han hade en period när han tyckte att det bästa som fanns var att bära gatsten, och då gick det som det gick.

Min schäfer slog av en tand i korgarbetet, den såg ut precis sådär, halv och brun i mitten. Vi åkte in till djursjukhuset i Malmö där de då i a f hade en duktig veterinär/tandläkare som gjorde en snygg rotfyllning, jämnade till toppen på den - den drogs alltså inte ut eftersom det var en av de stora hörntänderna och det hade påverkat bettet negativt om den tagits bort.

Han berättade förresten att man hade satt en stifttand i ngn form av stål/titan el liknande på en annan tjänstehund! Jag tänkte direkt på den där killen i Bondfilmerna:DFräckt med ett sånt grin på vovve!

Min dotters flat har en trasig framtand längst fram,hon for i backen vid en jakt,det enda vet sa var att hålla koll på tanden,så den inte blev svart,och att även hålla koll på att hon kunde tugga obehindrat!
Och så länge hon klarede sånt,så ska tanden sitta där!
Tas bort vid besvär!

Liknande trådar

C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 497

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka