Trasig man =(

SvartaHingsten2003

Trådstartare
jag vet inte om den här tråden ligger rätt flytta den iaf. Det är så att min häst har så tunn man och jag vet inte om det är så att han kliar sönder den..men hur får jag den att bli tjockare och längre? nån som har ett bra tips?

Sv: Trasig man =(

dålig man kan vara genetiskt. men borstar /kammar du manen ofta?
det finns medlel på spray som vårdar manen. ge hästen biotin funkar på dålig man och hovar
du skulle se om han kliar sig på manen manen skulle då ha typiska klia sig tovor .håren ligger åt olika håll

Jag brukar bara ibland borsta manen med en mjuk borste..men mest använder jag glansspray och drar fingrarna igenom..
Men vad bra då ska jag ta och börja med det :bow: tack för tipset det var uppskattat!

hoppas att det funkar annars frågar du om medel eller så på din häst affär de borde kunna hjälpa dig hästen kan ju även lida av någon sorts vitamin brist finns mån
ga faktorer som kan spela in... kanske använda mat olja och spreja på manen en ide bara funkar den ej så är det ej till skada för hästen

B-vitamin är jättebra mot dålig päls, svans och man. Min kompis använde det på sin pålle, och hans man och svans (inklusive päls...) blev jättefina och tjocka:love: dock så fällde han en del i början...
B-vitaminen gör att det växer snabbare också.:bump:

Använd inte pälsglans med silikon eller alkohol i! Det är det oftast i de vanliga, köp de dyrare produkterna som säljs bland tex arab o quarter folk... Kolla in nätet!

Borsta ALDRIG manen! (ja, det får du givetvis göra om du vill, men om du vill ha bättre man) Förutom givetvis till tävling men då är det massor av balsam, pälsglans o mjuk borste/fingrar som gäller.

Till vardags; fläta upp manen o dränk in den i babyolja!

Det finns även manskydd som ser ut som långa fingervantar man kan trä över men det kanske är överkurs? :smirk:

Good Luck!

Tack så mycket för alla svar det är väldigt uppskattat! :bow: :bow:
jag ska börja med B-vitamin till Quisen nu så får vi s eom dte hjälper =) sen har jag fått ett annat tips om nåt bra som man masserar in i manen som man kan hitta på www.whc.se tror att sidan hette så..ska testa det också =)

Jajjemensan! Vanlig parfymfri babyolja som du köper i affären! Skyddar man o svans jättebra!

Svanstips: Tvätta ren svansen o balsamera den ordentligt (sköljas ur), fläta, dränk i babyolja o stoppa svansen i en svanspåse!
Gör om proceduren vid behov, tex när det börjar tova sig övansför svanspåsen osv, ej för ofta. Efter ett tag har svansen växt ut och blivit tjock o fin (eftersom den inte utsätts för något slitage), då kan man klippa den tex vid kotorna så har man en underbar lång svans som är tjock o fin ända ner till backen!

Om hästen nöter manen på sommaren så använd Nylanders Hästkräm den går att beställa i hööks använder den varje sommar den funkar utmärkt.. Sen så när dom har sådär tunn man o svans brukar jag göra så här: Jag borstar manen och svansen högst 1 gång i veckan (men då endast man o svans) och använder då mkt pälsglans och då nöter det inte lika mkt.. Det funkar utmärkt tycker jag sen när dne växt på sig och så brukar jag återgå till den vardagliga borstningen..

Liknande trådar

Utrustning Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer...
Svar
11
· Visningar
629
Senast: Ninnurur
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
905
Senast: Ajda
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
889
Senast: Trott
·
Hästvård Nån som vet nån bra salva att smörja en hästs spenar och området runt då hon kliar sig mycket där? Hon har svullet juver alltid haft och...
Svar
9
· Visningar
990
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama