Trasig klo?

Michis

Trådstartare
Nu behöver jag er hjälp!

Min lilltjej, nu 11v gammal, har på något konstigt vis skadat sin ena klo på höger fram.
Hon klämde tassen i stalldörren förra helgen men har efter det inte visat någon ömhet eller varit svullen.
Efter lek nu på morgonen så såg jag när vi gosade i soffan att klon är helt sne och ser ut att ha "åkt ut lite" eller hur jag ska förklara :crazy: Den verkar även sitta lite löst. Hon reagerar ingenting när man petar på det men ser ut att vara lite svullen över samma tå.
Hon verkar nu även börja vara minimalt öm vid belastning men inte nämnvärt, hon försöker hoppa och skutta och leka med Dizel ..
Skulle flytta på fällen dom lekt vid och ser då blod på golvet, kommer troligtvis från tassen.
Hörde ingenting från henne medan dom lekte och hon har inte heller reagerat när vi varit ute och gått efter leken.
Vet inte om det bara är rasen som är smärttålig i sig (vilket iofs inte är något ovanligt) eller om hon faktiskt inte har ont.

Så, min fråga till er nu ... Hur gör jag?
Husse kommer hem vid 16 och får ta sig en titt då han har lättare för att se saker ur ett bättre perspektiv än hönsmamman jag som bara ser "ohnej, operation, smärta aj aj aj stackars liten måste åka NU NU NU" :angel:

Sv: Trasig klo?

Blöder det så är pulpan i klon skadad. Du bör göra ett besök hos veterinären så snart som möjligt. Troligtvis komer de att ta bort klon så att en ny kan växa ut på rätt sätt. Så måste det vara bandage på tassen för att det inte ska komma in bakterier i såret.

En kloskada är inte så akut att du måste åka till veterinär med en gång. Se bara till att hunden inte slickar på klon (bakterieri munnen, kan bli infektion i klon) genom att ha strumpa eller krage på hunden. Och skydda klon utomhus mot smuts. Det är tillräckligt att besöka veterinär på måndag. Är det så att klon måste dras bort, lossar den mkt lättare när det gått ett par dagar än om man söker för det direkt.

Har hållt koll på klon under helgen och det ser mycket bättre ut, hon är inte lika öm och är inte på den lika mycket men den ser fortfarande ut att ligga på sniskan ..
Ska ringa veterinären så får vi se vad som sägs.

Var samma med min vovve förra vintern. Klon var helt sne och det blödde lite, inte så mycket men lite. Åkte till vet. och dom opererade bort klon för det kunde annars bli galet när klon växer ut igen tydligen.

Liknande trådar

Hundhälsa Har en hund som halkade på isen för cirkus en månad sedan och som lyckades slå i sporren så klon sprack upp. Dagen efter hade vi...
Svar
1
· Visningar
892
Senast: dobbis
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 119
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 247
Senast: squarepants
·
Hundhälsa Blir galen, hunden lekte lite våldsamt med bror sin för 3 veckor sedan. Så klart klon blev lite trasig precis framtill. Kom lite blod &...
Svar
4
· Visningar
2 153
Senast: Josefiine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka