wrangler

Trådstartare
Hej distansfolk!

Jag har ju alltid sett araben som den ultimata distanshästen, men för några år sedan när jag delade stall med en travtränare förstod jag att även travare används (flitigt?) inom denna gren. Jag kan se fördelarna en travare har i distans så det är för mig helt logiskt, även om travaren och araben i mångt och mycket är helt olika raser.

Nu undrar jag om korsningar dessa raser emellan är önskvärt, kanske tom efterfrågat, inom distansen?

Vart isåfall hittar man dessa "traraber", letar distansfolket bland de vanliga korsningannonserna efter sina guldklimpar, eller finns det särskilda uppfödare som inriktar sig på dessa hästar? Vart isåfall hittar man dom?

Kan detta vara ett användningområde för många "avdankade" travston, som kanske tom kan höja status och värde på dessa många gånger fina, bortglömda och bortkastade hästar, eller är det bara meriterade "distansavlade" travare som är intressanta (och isåfall, hur många sådana finns det)?

Vilka här tävlar på traraber eller travhästar?

Utbilda mig! :bow::)

...och direkt såg jag att jag skulle lagt tråden på underforumet! Moderatorn får gärna flytta till rätt ställe!

Senast ändrad:
Sv: Traraber?

:idea:min första clear round var på mitt gammla travarsto dina som jag tävlade upp till 50 km med, sedan gick det vidare alcapone, cardigan, scandal giggolo kosea och min lilla 5 åring global handsom som skall ut på tävlingsbanan nästa år varmblodstravaren enligt mitt tycke är en underbar ras som hävdar sig bra inom distanssporten , som jag alltit hävdat det är inte rasen på hästen som avgör det , det är indeviden med rätt träning utfodring och mycket kärlek kan man komma långt . mvh anne:rofl:

Tack för svaret! :)

Eftersom så många tittat men bara en svarat så antar jag att "traraber" inte är så vanliga och ingen rider dom, eller så är dom inte "önskvärda" så ingen vill tala om att dom har en? :smirk:

Travare verkar ju vara relativt vanliga dock om man tittar på distanslistan! :)

Hej distansfolk!

Jag har ju alltid sett araben som den ultimata distanshästen, men för några år sedan när jag delade stall med en travtränare förstod jag att även travare används (flitigt?) inom denna gren. Jag kan se fördelarna en travare har i distans så det är för mig helt logiskt, även om travaren och araben i mångt och mycket är helt olika raser.

Nu undrar jag om korsningar dessa raser emellan är önskvärt, kanske tom efterfrågat, inom distansen?

Vart isåfall hittar man dessa "traraber", letar distansfolket bland de vanliga korsningannonserna efter sina guldklimpar, eller finns det särskilda uppfödare som inriktar sig på dessa hästar? Vart isåfall hittar man dom?

Kan detta vara ett användningområde för många "avdankade" travston, som kanske tom kan höja status och värde på dessa många gånger fina, bortglömda och bortkastade hästar, eller är det bara meriterade "distansavlade" travare som är intressanta (och isåfall, hur många sådana finns det)?

Vilka här tävlar på traraber eller travhästar?

Utbilda mig! :bow::)

...och direkt såg jag att jag skulle lagt tråden på underforumet! Moderatorn får gärna flytta till rätt ställe!

Visst finns det traraber som tävlar distans. Två traraber som jag känner till som gått längre är Isolde och Robin Hood. Isolde gick en 16 milare och Robin Hood har nyligen gått en 12:a. Bådas ägare finns här och "pratar" ibland.

Annars är det kanske inte så många traraber som är framtagna just för distans, även om de finns några stycken. Flera här har tagit fram traraber själva. Oftast är det nog så att man tar vad man hittar och att hitta en efter både en bra hingst och bra sto är inte så lätt hitta. CK här sitter och ruvar på ett årsföl som har bra föräldrar.

Själv är jag nyfiken på travhäst till distans. Det finns en del som tävlar, men jag misstänker (och kan vara helt ute och cykla) att de flesta som tävlar en travhäst, har en som aldrig startat trav (verkar vara en merit enligt många annonser) eller en som är färdig med travet. Antingen inte snabb nog eller av någon annan anledning gjort sitt. Jag är lite sugen på att hitta en som lika gärna kunde gå vidare i trav, men då lär det kosta lite mer. Undrar just då om det smakar lika mycket som det kostar.

Vore roligt att höra med er som har travhästar hur ni kom över era hästar och vad ni hade för krav på dem ni köpte.

Hälsning Maja

Okej, det verkar alltså inte finnas någon medveten avel på traraber.

En kontakt i Finland berättade att hon kände till två uppfödare där som avlade fram traraber för distans nämligen. Men om det är allmänt "accepterat" eller bara dom som råkar ha lust med det vet jag inte.

Är det viktigt att varmblodet i mixen har gått distans själv. Givetvis är det ju bättre med egna meriter... men om ni som distansryttare sitter och letar häst, kollar ni på alla varmblods/arab korsningar då till exempel?

Ska tillägga att de traraber jag ahr sett har varit väldigt fina, men alla har haft "halvblodslika" vbl mamma och arab pappa av större typ, galoppörer.

Var hittar man dessa hästar? Kollar man i vanliga annonserna eller annonserar distansfolket nån annanstans?

Maja, kan du inte titta på bra åringar som har bra förutsättningar och stam för att gå bra i travet, men som ännu inte bevisat sig? Fast dom kanske kostar multum dom också?

Jag har precis införskaffat en trarab-åring. Jag tränade distanshästar för ca åtta år sen men startade själv endast cr. Jag gillade redan då tanken av trarab men har inte haft tillfälle förrän nu att köpa. Jag tror att man får en superhäst om man korsar en trarab med arab igen, alltså 75% arab!

Tyvärr finns det inte så många på annons så jag tror att dom flesta är egna uppfödningar...för privat bruk...
Men om fyra-fem år kommer vi att börja synas på banorna iaf :banana:

Ska tillägga att min trarab har en mor som aldrig gått på trav och som är VÄLDIGT grov, amerikanskt varmblod. Pappan är endast 1,47 hög.
Men jag tror att min kille kommer att bli kring 1,60, han har en helsyster som är 1,58 och hon var mycket mindre som åring...
Men man köper grisen i säcken med åringar. Vet ju inte riktigt vart det slutar... :angel:

Hejsan! Jag äger och tävlar en trarab och vet att de är på uppgång just innom distansen, även om det för tillfället inte finns någon renodlad trarabuppfödare.
Idag finns det hyfsat många som tävlar, betydligt fler än vad det fanns då jag köpte min som 1,5 åring för 6 år sedan.
Att jag har en trarab beror delvis på den tidigare nämnda hästen Isolde, som jag fick upp ögonen för, för 6 år sedan. Tyckte att det verkade vara en så komplett häst att jag ville ha en likadan. Sen har jag tidigare ägt och tävlat varmblod och gillar den rasen och ville ha en gnutta kvar av dem, och jag ville inte ha en ren arab. Då blev det en trarab som jag av en slump hittade på annons och köpte.

Jag tävlar en trarab som gått 120 km som längsta tävling och har över 1000 godkända tävlings km. Han köptes som 3 åring till distans.
Isolde hade inspirerat och han var efter en hingst, Mascot, som hade egna meriter i distans. Han har amerikanskt blod på stosidan.
Vid tre år såg man ju ungefär hur han skulle komma att se ut som vuxen. Annars skulle jag hellre se franskt på travsidan då jag tycker att de är mer ridhästlika och framförallt mer enhetliga i hopskruvningen. Man blir säkrare på vad man får.
L

Anna Schuber har (genom planerad avel) tagit fram två "traraber" för distans. Hennes val av sto är Bionda d´Hilly som förutom dessa två avkommor dessutom har en renrasig varmblodsavkomma f-96 som gått närmre 2500 tävlingskilometer (exakt hur många km kan matte Gizoba svara på) i distans och en annan renrasig som gjort ett par godkända T50.

Bionda har fransk pappa och amerikansk mamma, hon är mycket trevlig i modellen, skarp i humöret :devil: (fast ljuvlig mot folk :love:) och c:a 153 cm. Av diverse olika anledningar har Bionda nu hamnat i min ägo och jag kommer att fortsätta avla "traraber" på henne, för distans. Jag tycker att resultatet hittills är såpass bra att jag vill försöka få fram några fler innan hon blir för gammal (f-89). Hennes första trarabavkomma är f-01 och har gått några godkända T80 i år, den andra trarabavkomman är f-02 och har gått ett par godkända CR50 i år. Båda två verkar mycket lovande och ger gott hopp för framtida avkommor.

Förhoppningsvis föder jag upp min första trarab för distans nästa år! Jag som bara har varit intresserad av renrasiga araber under så många år har nu börjat med en medveten satsning på mixade raser också :D. Förra året sålde jag en appaloosa (som jag fött upp) med arabmamma till en mycket duktig distansryttare - det ska bli spännande att se dem ute på banorna från 2010! Mina trarabuppfödningar dröjer ju några år till innan de kommer ut ;).
/Anne

Riktigt så mycket har han inte gått! Han har gått strax under 1500 godkända km. Biondas renrasiga son.

En annan duktig trarab är Chopin som också gått 160 km som nu är pensionär.
Det som hade varit riktigt intressant är att höra den här fransmannen Jauqeus Bnågonting (stavning?) som är en utav Frankrikes största distanstränare som nu gör en medveten satsning med korsning Arab-Fransk travare (den korsningen som jag tror mest på) och det jag kunnat läsa mej till är att han är mycket nöjd med de hästar han får fram!
Och eftersom just denna variant av trarab har varit mitt tjatämne sedan 1993 så vore det jättekul att höra varför han tycker så och se om det jag själv tänkt är samma typ av tankegång.

Okej, det verkar alltså inte finnas någon medveten avel på traraber.

En kontakt i Finland berättade att hon kände till två uppfödare där som avlade fram traraber för distans nämligen. Men om det är allmänt "accepterat" eller bara dom som råkar ha lust med det vet jag inte.

Är det viktigt att varmblodet i mixen har gått distans själv. Givetvis är det ju bättre med egna meriter... men om ni som distansryttare sitter och letar häst, kollar ni på alla varmblods/arab korsningar då till exempel?

Ska tillägga att de traraber jag ahr sett har varit väldigt fina, men alla har haft "halvblodslika" vbl mamma och arab pappa av större typ, galoppörer.

Var hittar man dessa hästar? Kollar man i vanliga annonserna eller annonserar distansfolket nån annanstans?

Maja, kan du inte titta på bra åringar som har bra förutsättningar och stam för att gå bra i travet, men som ännu inte bevisat sig? Fast dom kanske kostar multum dom också?

Gitte (Stoorgard var det så hon hette efternamn) nere i Höör i Skåne tog fram lite traraber. Har inte sett till henne inom distans något på senare tid och vet inte om hon fortsatte. Kommer ihåg när jag var och tittade på Pargos, som då fortfarande levde, och som jag hade en häst som var efter, då hade hon några travston i hagen tillsammans med arabstona med flertalet föl. Var säkert tio år sedan. Undras just vart de fölen finns idag och om hon fortsatte den aveln?

Travaråringar har ju inte blivit färdigtränade. Maja som är otålig. :smirk:

Hälsning Maja

hur gammal är chopin nu? har gått distans sedan 2001 men kunde inte finna födelseår eller härstamning...? *nyfiken*
han står här i närheten av där jag bor =)

Först och främst! Vilken spännande tråd!
Jag själv ska sätta min f.d travare model ala Fransk, till test här i en CR i början av september. Ca. 170 med mycket ben och stort huvud:D
Jag tränade honom även för trav när det var målet med honom, men han fungerade inte så bra.

Sen tror jag att ni är något på spåren. Travare ska absolut inte dras över en kam allihop. De kan skilja enormt i hjärt och lungkapacitet.
Det hade ju varit spännande med en Trarab, som är efter de om den bästa så åtminstone bland de bästa. Och det tror inte jag är någon omöjlighet.
Jag kan ju direkt säga att jag tror att det går att "bara ta fram" korsningen och sen kan man göra det riktigt bra.
Jag tror att det är viktigt att de som skaffar travston i detta syfte, hör med den som tränat hästen hur återhämtningsförmågan var, och kanske kan få lite ungefärliga pulsvärden. Den behöver ju inte vara en travsupertalang bara objektet har rätt hjärta och lungor.

Sen tycker jag det kan vara spännande att vända på korningen och betäcka ett arabsto med en travhingst.

Så vad tror ni om mina ideer?

Hälsningar
LillaDamen + franskt monster;)

Jag tror inte lung och hjärtkapaciteten är det första som begränsar en distanshäst. Snarare hållbarhet och attityd till arbete.

som jag sagt tidigare har jag ju, efter många års velande, tagit fram min första arab/travarkorsning.
Mitt Eldorado-sto har egna meriter inom både galopp och distans, samt visad på fölmönstring med bra poäng på ben och rörelser.
Jag valde att seminera henne med en halvfransk travhingst, med den största vilja att vara till lags som jag träffat på bland hästar. Eftersom han har drygt 700 avkommor, så visste jag vad han lämnar för typ av hästar.
Han är AB-premierad, och avkommorna är nyttiga, trevliga starthästar, som tillsammans tjänat in drygt 66 miljoner kr.

Resulatet blev ungefär vad jag hoppats, exteriört. Hur det utvecklar sig senare får framiden utvisa.
Nu är hingsten i fråga tyvärr död, men jag har ca 30 doser fryst sperma på honom, som jag kommer att använda framöver, när jag har lust.

Det jag har svårt att själv tro på, är att en travkorsning skulle bli bättre i distansritt än araben.
Fördelen man kan se är väl korsningseffekten, dvs en rubustare och tåligare häst, samt att storleken ökar.

Jack Begaud - och dessutom har han valt pappan Milora Park Blue Fire (en av mina favvishingstar) istället för alla Persik hästar (han kanske tog någon sån också men det har jag inte lyckats se någonstans), så det är en CRABBET trarab :banana:
och sådana måste väl de ultimata distanshästarna eller vad säger du Anne? :angel:

Och ytterligare en till är Power som Maria Hagman fött upp själv och som gått flera godkända CR i år.

Mia har ju även Denver som gått några ritter men som ju är en körhäst framförallt.

Liknande trådar

Distans Jag skulle vilja be dem av er som är medlemmar i SAHF och som är intresserade av att det läggs focus på en medveten avel för distans...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 126

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka