Sv: Trapezius

De hästar jag haft hittills (2 st, så inget statistiskt underlag) har förlorat rundningen av bröstryggraden ett par gånger. Varje gång har jag märkt det vid ridning. Det har känts som att hästen kommer bakifrån, men kraften stannar under sadeln.

Det som hänt de gångerna har varit olika: gått omkull, halkat och dragit ett framben utåt, gått med felaktig sadel. (Och SÄKERT skit i sadeln också, men min hästbehandlare vill väl behålla mig som kund...). De två hästarna har i a f tryckt in bogbladen in i kroppen ganska hårt och cementerat fast det där.

Min ET har haft ett antal rörelser hon utfört (framben / bogblad) för att få tillbaka reaktionen och få hästen att separera bogbladet från revbenskorgen. När man börjar få rätt på det, har jag hört att promenader på olika underlag ska vara bra. Men det är inte förrän man börjar komma tillrätta med problemet.

Då jag själv inte är hästbehandlare kan jag tyvärr inte berätta exakt vad hon gör. (Det är dessutom nog mest feldenkrais och inte så mycket traditionell kotknackning). Det jag ser är ju troligen bara en hundradel av det hon gör, menar jag. Hon har bl a vikit ihop frambenet och stött det underifrån tills hon känner att hästen släpper sin hårda fasthållning.

Hur är hennes kotrörlighet bakom manken?

nu är det såhär att hovlsagarens funktion är att skap balans i benet - oftast finns det material i tån för att verka så det blir balans longitudalt

Om det saknas får man kompensera det med en kil

Man gör det bara när trakten av olika skäl är för låg i förhållande till tån och kotbenenets längd och lutning

också grundkurs

bättre sedan jag fick bort subclavius, men jag ska prova mer subscapularis - den har jag övningar på. Pingo drog ju upp ena bogbladen - hon drar upp båda - och de är ju antagonister

Redan innan jag loggade in här, så kom jag på det stora problemet i kommunikationen här

jag är så djävla bortskämd:o Så det är pinsamt :o igen

KL

Min första mentor var Anna Hassö. Hon är en helt selfmade woman. Hon har tom avlat själv den häst som hon tävlat internationellt på.
Samt vinnut SM på. Hon har också grundutbildat min nordis och tävlat den också. En fantastiskt ödmjuk människa som tar alla chanser att lära mera. och som kan placera sig "mitt i smeten" Av samma anledning. Mera lärdom,:idea: och ja det har hon fått tom tillräcklig för att helt utan stöttning av familj ta sig till SM och internationell fälttävlan :bow:
helt imponerande

Fullblodet som hon köpte är mamma till den häst hon vann SM på, och den dög jag som hovis till, och åkte tom ned till Skåne och skodde innan Anna Hittat vettig hovis där nere. (skit samma parentes, men ja man duger till det - men på buke duger man inte till ett skit, där måste man vara en idot per se :rofl:.Flåt ati man andas)

Iaf denna Anna Hassö har genom eget kämpande och bra tränare vunnit SM i fälttävlan samt tävlat internationellt. SÅ ja hon slår tom fio...på min respektlista

Samma dam bryter 4 kotor i ryggen och spås av läkare en framtid som - ja hon kanske kan gå...
På egen vilja och djävvlar anamma tar sig Anna fram och visst fan går hon, och Ja nu ska hon sadla om och tävla Dressyr, men så lotsat hon till Jackos tränare och hoppsan :o
MÄnniskan är tillbaka i fälttävlan :bow:

Läs hennes blog på ridsports hemsida, där hon beskriver denna tränare som ett geni. Duger det åt SM vinnare så duger det åt mig - men fan vet om det duger åt buke...

Tyvärr - jag är bortskämd - jag är van vid genier - för jag har tränat för en person utbildad av Jackos tränare

Så Sorry - flash - vad vet du... i detta sammanhang. men du har rätt - visst borde jag ringa henne

ja - jag har frågat min egen träanre utbildad av Jackos ( min telefontränare fö..., efter hennes input

- Men jag ville ha fler i samma anda - sorry. För alla har sin pusselbit - av de som gått längre än grundkursen.

jag har en massa privat av bukare här, som är massörer och diverse

Tyvärr är inte jag samma geni (ja Anna Hassö kallar Jackos tränare geni) som denne, utan snarare rätt korkad - och framför allt otrologt naiv - så det är pinsamt tom.

jag får helt enkelt bättra mig

Tack till alla som hjälper mig via pm - särskitl en - vet inte om du vill vara hemlig så jag skriver inte ditt namn - man ja - vi är tillbaka till the same o - udnerlinje - du vet vilken :angel: Hon fick ett mindre återfall, men är snart tillbaka

Mitt frågande här var en tanke att blimer effektiv

Senast ändrad:

I mitt badkar pimplandes Martinins (min avatar illustrerar :D ) så funderade jag just - hur behandlar man muskler under/innaför skulderbladet

med rörelser givetvis - tack för att du får igång en trög hjärna *slår mig för pannan*..hårt

Lyllo dig som har tillgång till geniet

- kan du skicka numret till biomelkaniknörden - tror du hon kan tänka sig kolla filmen :o

*flirt* *flirt*

och igen TACK FÖR BOLLPLANK, min hjärna behöver kickstart :o

Senast ändrad:

mer ivrirghet än Martinis leder till fummel med tangenter

SORRY för det:o

Man hinner inte rätta en lång text, iaf inte jag

Senast ändrad:

Mina länkar lägger jag in då - när jag själv googlar ofta hänvisar just till Buke :laugh: Buke kommer tidigt...jag sparar mao nästa googlare jobbet, genom att länka i denna tråden

Här är svaret på min drömmar, för en utåttåad häst som rör sig plötsligt inåttåat - något är ju knas

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skulderbladets_muskler

Om nu någon har övningnar för andra muskler än subscapularis - så är jag i sann Lorryanda; Kåt Glad och Tacksam :laugh:

nu; bingen och natten

Ang ditt långa märkliga inlägg:cool:

Jag blir mörkrädd. Du har problem:crazy: :crazy::crazy::crazy:

Hela din attityd talar för sej själv. Skrämmande:crazy:

Undra på att forumets hästbehandlare håller sig borta från dina trådar:cool:

Ursäkta om du tycker det är OT, men nu svarar jag bara på ditt inlägg:
Jag har svårt att se att en kil inte skulle påverka negativt i resten av hästkroppen. Du/ni som "kan hovar" pratar om den ynka millimeter som kan ändra bogvinkel/-rörelse drastiskt. Själv tycker jag det iaf på vissa hästar märks otroligt mycket när trakterna höjs iom att hovarna hunnit växa för mycket - och där är det också bara millimeters skillnad som kan göra stora spänningar i de muskelgrupper du pratat om.
Sen är det mycket möjligt att kilen på annat sätt hjälper och att fördelarna överväger, iaf för stunden.
Kilen eller var det t o m kilarna:eek: nöter ju på trakten o ger alltså ingen vinst i längden. Om det inte sker ngn skillnad på nu nästan ett år borde man åka till ett proffs för att få ett beslag som hjälper den. Ringssko eller öppen tå borde vara att föredra.

Tycker att man letar efter fel i fel ände.
Ta hand om fötterna o allt annat rättar till sig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka