Sv: Trapezius

Hittade det här också - vilket förklarar varför hon blir så mycket bättre med kilsulor. (deformerade hovar pga av överbelstad framdel ber. på ryggproblemet)
Hovar ej längre deformerade nu - så alla vet det

http://www.animaloptions.com.au/index.php?page=orthopaedic-balance-high-heel-low-heel

la in detta bara då trakthöjd påverkar bogens muskulatur.
jag talade med en svårklassryttare Dressyrryttare som hade hovis utbildad i Danmark (deras utbildning är 4 år :o) Hon menade att de gjort försök där som visat att ett par millimeters skillnad i hoven - gav 2 cm utslag i bogen uppe i bogen.
Jag tänket på det i tråden om subclavius - spänning i den borde ge en brantare bog

Men det är ju just den muskeln som kan packa på sig fett- fångnacke.

Annars är det högre utbildade hästar som musklar sig bra där.

Får inte ihop det med att den arbetar över ryggen o ändå går på bogarna o har fått eländet av ngt fångtypiskt- där den INTE vill belasta framdelen:confused:

Om hästen är friskförklarad av vet. kiro.... så är massage, långa skrittpass o sen klättring ovärderligt. Sen galopp i fältsits på åkrarna:bump:

Är den frisk behöver du inte längre kilsulorna.
För mkt är inte heller bra.

Får inte ihop det med att den arbetar över ryggen o ändå går på bogarna o har fått eländet av ngt fångtypiskt- där den INTE vill belasta framdelen:confused:

Det är för att du missförstår texten, jag vill heller inte förklara då jag vis av erfarenheten vet att bara använder det till att vara ännu mer elak

Egentligen la jag ut sista länken till dig - då du pratat om en hovis som försökt hantera ovanstående problem genom verkning, men utan framgång, vilket framgår av artikeln att det är så det brukar vara .

Skriv ut och ta med till denne :laugh:

Senast ändrad:

Men för att förtydliga hon är opererad L4 hon är rörlig i den delen som rörs av bakmusklerna.

Alla de testerna funkar - jag vill ha mer rörlighet när man kliar i sadelgjordstaden dvs mankområdet/främre bröstrygg dvs Thoracic flexion

I en av länkarna stod det att Trap påverkade detta.
Men hur vet man att det är just Romber och Trap som håller emot och inte spinalis tex? :crazy:

På människa finns det ju tester för varje muskel specifikt.

jag kan ju allmänbehandla området - men jag vill ju LÄRA mig ju :D

Senast ändrad:

Jag har svårt att förstå varför det är så viktigt, varför inte behandla hela området i så fall? Vad tänker du för specialbehandling annars? Säger som jesse att det ena påverkar väl det andra, troligen behöver alla muskler ses över, om det sitter i musklerna. Är T för kort eller ligamenten så lär det ju ha påverkat andra muskler som inte kunnat arbeta rätt och också är för korta:confused: Vad visar hon vid behandling? Smärta? Ovilja? Om du masserar T som på bilden, hur reagerar hon då? Andra muskler? När du stretchar?

Är det så illa att du inte kan jobba henne alls? Annars kanske rätt arbete kan vara ett sätt att kombinera med behandling? När du kliar i sadelgjordsstaden? Hon kanske inte gillar det helt enkelt? Är det kanske den muskeln du ska inrikta dej på? Som går från bogarna ner mellan frambenen. Den är ofta ansträngd på galopphästar tex.

Bara det att du vet att hon kan röra sig bättre, ja men för det kanske hon måste få komma igång efter allt som varit?

Jag bara undrar vad du önskar för svar? Annars är förslaget att pm:a dem som du vet har kompetens här, och be dem svara?

*KL*
Det känns som att vad man än skriver så är det "fel" i dina ögon:grin: Varför fråga öht om du ändå tycker att ingen ger det svar som du egentligen vill höra :confused: Det känns som att du har en egen påhittad teori där du bara vill ha bekräftat att det du kommit på är rätt?? Varför såga allas inlägg annars...:grin:

Jag har ställt en massa specifika frågor som ingen har svarat på, så känns det för mig.

Den senaste är hur vet jag vilken av musklerna det är som hindrar thoracic flexion?

Jag har svårt att förstå varför det är så viktigt,

det skrev jag ju - jag vill lära mera

Jag bara undrar vad du önskar för svar? Annars är förslaget att pm:a dem som du vet har kompetens här, och be dem svara?

Jag vill inte ha svar så - jag vill ha andras /fler pusselbitar

När du kliar i sadelgjordsstaden? Hon kanske inte gillar det helt enkelt?

nej ingen häst gillar det

Det är ett sätt att kolla rörlighet i ryggen, kan också användas för att mobilisera

Sadelgjordsstaden var kanske fel ordval - det är på bröstbenet man kittlar/kliar och är hästen fräsch så rundar den bröstkorgen - gör den det inte är det tecken på muskelspänning någonstans som hindrar.

Det är en del av felsökning, som jag skrev så finns det rätt avancerad felsökning på humansidan.

Senast ändrad:

Ja men om hästen inte gillar att du gör så får du kanske inte en rättvisande reaktion:confused:

och ja det är bröstbenet jag menar, den muskeln går ner från bogen och den kan ha problem och påverka hur hästen rör sig bla. Vid nummer 53

http://user.tninet.se/~xvj408j/musklers.html

Jag tycker du ska pm:a dem du vill ha svar av eftersom inte andras svar ger så mycket...verkar det som.

Senast ändrad av en moderator:

la in detta bara då trakthöjd påverkar bogens muskulatur.
jag talade med en svårklassryttare Dressyrryttare som hade hovis utbildad i Danmark (deras utbildning är 4 år :o) Hon menade att de gjort försök där som visat att ett par millimeters skillnad i hoven - gav 2 cm utslag i bogen uppe i bogen.
Jag tänket på det i tråden om subclavius - spänning i den borde ge en brantare bog

Frågan är ju om vi i våra kompensationer, t ex kilar, skapar andra biverkningar?
Jag misstänker att det kan vara det som hänt din häst, att du i din välvilja att ta bort obehaget bäddar för andra mindre problem. Problematiken med att försöka lindra och kompensera för problem - att man ofta får välja bort något annat som krävs för att hoven ska vara riktigt frisk och glad och fungera bra med resten av hästkroppen. Som sagt - det är en helhet.

Det innebär att hästens ben pekar utåt på den sidan antar jag? Att den inte står rakt över sina ben? (Fick en miniföreläsning om detta för nåt år sen av min tränare men kan banne mig inte minnas vad hon sa och varför vi pratade om det? Kan det ha varit i samband med sadelproblem?)

Gud va skojjiga ni är :laugh: Istälelt för att diskutera trapezius diskuterar ni vad jag gör för fel

En kil har man för att skapa balans, för att placera tyngdpunkten mitt i hoven, en kil behövs då hästen inte har tillräckligt material att jobba med.

jag kilar bara upp om det behövs, och inte så att det skapar andra problem - då har man kommit ur balans

Senast ändrad:

Ja men om hästen inte gillar att du gör så får du kanske inte en rättvisande reaktion:confused:
Vitsen med sådan här test är att se hur hästens ogillande yttrar sig i kroppen. Dvs hur rörlig den är

Ingen undvikande manöver är ett tecken på stelhet/problem

Fråga din hästbehandlare det du inte förstår

Ursäkta om du tycker det är OT, men nu svarar jag bara på ditt inlägg:
Jag har svårt att se att en kil inte skulle påverka negativt i resten av hästkroppen. Du/ni som "kan hovar" pratar om den ynka millimeter som kan ändra bogvinkel/-rörelse drastiskt. Själv tycker jag det iaf på vissa hästar märks otroligt mycket när trakterna höjs iom att hovarna hunnit växa för mycket - och där är det också bara millimeters skillnad som kan göra stora spänningar i de muskelgrupper du pratat om.
Sen är det mycket möjligt att kilen på annat sätt hjälper och att fördelarna överväger, iaf för stunden.

Ja, kan du få henne att stå över sina fötter istället och inte peka med understället utåt, kanske smärtan uppe vid bogbladet minskar? (OFta är de ömma längs hela bogbladskanten, om jag inte missminner mig)

Vitsen med sådan här test är att se hur hästens ogillande yttrar sig i kroppen. Dvs hur rörlig den är

Ingen undvikande manöver är ett tecken på stelhet/problem

Fråga din hästbehandlare det du inte förstår

Jag förstår inte dina frågor bara och det verkar inte heller så många andra göra, inkl hästbehandlare:confused::o

Ursäkta om du tycker det är OT, men nu svarar jag bara på ditt inlägg:
Jag har svårt att se att en kil inte skulle påverka negativt i resten av hästkroppen. Du/ni som "kan hovar" pratar om den ynka millimeter som kan ändra bogvinkel/-rörelse drastiskt. Själv tycker jag det iaf på vissa hästar märks otroligt mycket när trakterna höjs iom att hovarna hunnit växa för mycket - och där är det också bara millimeters skillnad som kan göra stora spänningar i de muskelgrupper du pratat om.
Sen är det mycket möjligt att kilen på annat sätt hjälper och att fördelarna överväger, iaf för stunden.

Jag måste hålla med dej Totola, och många hovisar vill därför inte göra såna ändringar. Det kan som du säger finnas fördelar i stunden men på sikt skapas andra problem, precis så har jag lärt mej men vad vet jag:confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka