Sv: Trapezius
Och om man jobbar med rehab så lär man sig att det uppenbara sällan är det egentliga problemet - utan det är mer som att skala en lök.
Ja men så är det ju med allting. 9 gånger av 10 kommer en kund in till veterinären med tex en vä framhalt häst. De gör en ordentlig hältutredning med släckning led för led runt om och det som visar sig vara en kota är i slutet ett knä osv
Det som händer relativt ofta då är att då ägaren/tränaren sätter igång sin häst igen känns den ännu sämre än innan den åtgärdades och det är ofta då den primära, eller sekundär primära, orsaken visar sig tex hö bak knä. Även om det är gjort en ordentlig hältutredning så hittar man sällan den primära orsaken från början. Det är verkligen som att skala lök
Det är min erfarenhet iaf
Ägaren och tränaren är förbryllad och "sur" på veterinären som inte gjort hästen bra osv.
Om istället den som ansvarar för hästen kunde lära sig att tyda tidiga signaler bättre. Kan vara en obetydlig grej. Hästen känns stel i vä varv och då försöker man rida igenom den där istället för att gå tillbaka och tänka ett steg längre: Varför är hästen stel och ovillig i det här varvet?
Jag har lärt mig med åren att hästen gör allt för att vara sin ägare och tränare till lags. Den galopperar inte från start, går snett i vagnen, är båg och hänger på töm för att jävlas med sin tränare. Den har ont och försöker visa det. En ridhäst tjafsar inte i munnen, går på dubbla spår, sparkar bakut vid galoppfattning eller vägrar vid ett hinder bara för att jävlas. Den har ont.
Jag vet inte hur många hästar jag fortsatt träna trots att de börjat springa snett eller hänga på töm. Man försöker "skärpa upp" dem och förtränga för att "den gick ju jävligt bra i löpet, då kan det inte vara nåt större fel" Hästen är ett flockdjur och gör allt som dennes ledare säger åt den att göra.
Ju bättre löpskalle, tigerhjärta och fighterhjärta desto större skador får hästen. Tyvärr.
Tyvärr är min erfarenhet att ridvärlden inte kommit lika långt som inom travvärlden. Måste erkänna att jag träffar på ridhästar nästan dagligen som är "båga" enligt deras ryttare. Senast igårkväll red jag ett pass på en som enligt ägaren haft problem i munnen och därför inte var helt igenomriden i vänstersidan
Hästen hängde i tyglarna och tog knappt styrning, knäckte av i nacken, spände sig, sparkade bakut vid vä galoppfattning och gick inte att böja till vänster...Den behöver inte ridas igenom. Den behöver behandlas av veterinär till att börja med. Den var oren fram men värmde ur det på ett tag. Klassiskt för kotor fram. Knän kan man aldrig värma ur. Sen om det är primärt eller sekundärt och om hönan kom före ägget. Ja det vet man ju inte från början iaf...
Enligt mig är den allra bästa träningen för att bygga upp en svag häst att skritta på rakt spår i timmar varje dag. Den behöver inte gå i form utan i en helt naturlig och avslappnad skritt. Dessutom är det bra för psyket också att skritta.
Det finns mängder med massörer, ET, FT, kiropraktorer osv men bara för att man läst sig till de så finns det inget som säger att man kan sin sak iaf. Det är som med allting, vissa bara har det i sig medan andra inte har det. Endel har det som yrke för att tjäna pengar, andra för att de brinner för det osv Vad jag vill ha sagt med det är att man ibland får prova sig fram. Ta ut en annan ET, gå till en annan veterinär, byta hovslagare, foder, hage osv.