Träpellets till permanentbäddar?

Sundbro

Trådstartare
Hur fixar man bäst en permanentbädd av träpellets (ej halmpellets eller växelströbädd). Hur mycket går åt, hur ofta behöver man fylla på osv.
Ska man kombinera träpelletsen med andra material som tex spån eller torv till storkissande hästar för bättre uppsugningsförmåga? Lukt?

Tips önskas.

Sv: Träpellets till permanentbäddar?

Vi har bädd där vi blandar torv och träpellets! Jag lade först in 3 torvbalar och lät torven sätta sig lite först sen har vi lagt in spånpellets uppe på det efter hand! Tycker detta funkar super bra, de håller sig torrt och fint länge och luktar inte speciellt mycket vad jag kan känna av iallafall!

Lägger in 2 spånpellets varannan vecka ungefär, ibland kan de hålla sig längre beroende på hur mycket hästarna står inne!

Några i stallet använder bara spånpellets, men tycker faktiskt de blir ännu torrare och bättre när man blandar det med torven! :)

Vi har några i stallet som har detta till sina hästar, men de har inga permanentbäddar. Det blir som vanligt sågspån i a f när man lägger in det och vattnar det. Om man tar bort allt smutsigt varje dag så ser det väldigt bra ut och verkar ligga still bra med. Med permanentbädd vet jag inte... Tror inte att det blir så bra, men är inte säker.

Jag har. Det gick åt ca 12 säckar för en normalstor box. Jag vattnade ordentligt med varmt vatten, gärna kokande som fluffar upp pelletsen extra mycket.

Till min ena häst som är renlig av sig behövde jag inte fylla på något på två månader. Till hennes mamma som är en skitgris fyllde jag på en säck i veckan i snitt de första månaderna, därefter blev det glesare. Mamman är inte bara en skitgris utan också en storkissare. Jag har lyft ut allt som plaskar men inte det som bara varit fuktigt, annars har det luktat för mycket.

Det enda negativa har varit att bädden frös när det blev 20 minus i februari.

Vad är det för typ av häst, renlig eller elvisp sorten i boxen?

Hur är det med lukt i bäddarna? Använder ni kalk, stalosan eller något annat förbättringsmedel? Räcker i såfall en säck per stallsäsong (räknar med 9 månaders installning ca).

Jag har. Det gick åt ca 12 säckar för en normalstor box. Jag vattnade ordentligt med varmt vatten, gärna kokande som fluffar upp pelletsen extra mycket.

Till min ena häst som är renlig av sig behövde jag inte fylla på något på två månader. Till hennes mamma som är en skitgris fyllde jag på en säck i veckan i snitt de första månaderna, därefter blev det glesare. Mamman är inte bara en skitgris utan också en storkissare. Jag har lyft ut allt som plaskar men inte det som bara varit fuktigt, annars har det luktat för mycket.

Det enda negativa har varit att bädden frös när det blev 20 minus i februari.

Vad är det för typ av stall? Min häst står i isolerat kallstall kan man säga, det går att sätta igång aerotemper men det görs mest då det är risk för vattnet fryser och behövs inte då hästarna är inne.

Kallstall. Jag har lagt in stalosan en gång i veckan för att moverka lukt.

Vad är det för typ av häst, renlig eller elvisp sorten i boxen?

Min ena häst är definitivt elvisp sorten, kissar och bajsar där de faller henne in men tycker ändå de håller sig torrt och bra! De bästa vi haft, funkar mycket bättre än allt annat vi har testat!

Såg även att du frågade om kalk och lite annat också, vi lägger bara på kalk i botten när vi lägger in den nya bädden! Det brukar aldrig behövas fyllas på i efterhand så en säck kalk räcker gott och väl i ett helt år!

*KL*

Jag har haft, men övergav det då det blev dammigt.

Men minns inte vad jag fyllde upp med, men sen till renlig shettis i STOR box (15 kvm) som dock föredrar att kissa inomhus, så gick det ca 2 påsar i veckan. Mest för han som sagt håller sig ute och kissar inne, och på samma ställen så man får skala av och fylla på ibland.

Som någon annan sagt, när det blev KALLT så frös bädden, och så när det blev sommar och varmt blev den dammig, och jag har en hosthäst i boxen intill så jag slutade med pelletsen. Annars är det nog billigaste strömedel jag haft, lätt att mocka även om det ibland var knepigt ta ut kissigt då det inte alltid blev 'kakor'.

Har även provat kombo med torv + träpellets, blev bättre men dammigheten bestod tyvärr. Går säkerligen att lösa med att vattna men jag bytte strö istället.

Inget kalk/stalosan/etc och ingen lukt.

Tack för alla svar nu vet jag lite mer hur det funkar. Ska testa mig fram vid installningen hoppas nu bara att vi får tag på pelletsen som lovat (via bekant), det är ju en kostnadsfråga också, man vill ju få allt så billigt och bra som möjligt.;)

Nöjer mig med svaren här men lämnar tråden öppen för andras synpunkter så uppdatera gärna.

Tack för alla svar nu vet jag lite mer hur det funkar. Ska testa mig fram vid installningen hoppas nu bara att vi får tag på pelletsen som lovat (via bekant), det är ju en kostnadsfråga också, man vill ju få allt så billigt och bra som möjligt.;)

Nöjer mig med svaren här men lämnar tråden öppen för andras synpunkter så uppdatera gärna.

Funderar själv på vilket strö jag skall använda mig utav...
Har kollat upp det där med ett företag som heter Wollerts och fick följande uppgifter:

1 pall SPÅN är 15 balar (räcker ca 3 månader). Kostar 1025:- (340:-/mån)
1 pall TORV är 18 balar (räcker ca 9 månader). Kostar 1510:- (170:-/mån)
1 pall TORVMIX är 18 balar (räcker ca 9 månader). Kostar 1585:- (175:-/mån)
1 pall STALLPELLETS är 60 säckar (räcker ca 1 år). Kostar 2350:- (195:-/mån)

Jag skulle INTE tro på de där angivelserna om hur länge ströet räcker. Jag har använt både spån, torvmix oxh torv. Renliga hästar. Det går ungefärligen lika mycket spån som torv som torvmix. Jag betalar 75 kr/bal spån och 95 kr/bal torv eller torvmix men utslaget per månad blir det några kroners skillnad bara då det är så litet skillnad i förbruk (går lite mer spån men inte mycket).

Så jag skulle INTE tro på den prisskillnaden mellan spån och torv/torvmix!

Håller med Alexandra_W. Jag har använt både spån, torv och torvmix och för mig går det åt 1 bal/veckan per box av alla dessa. Så för mig blir spån helt klart billigast.

Jag har lagt in en torvbal (eller spån under vintern) i månaden de senaste åren till min shettis, han hade bädd då och en stor box på 4*3 meter. Stod han inne längre eller när han hade boxvila gick det åt mer, men jag betalade för ca 14 balar/år.

Nu har han bytt stall och jag kommer ha spån med halm över, alt bara spån och ge extra halm att äta/pilla med. Jag har inte bestämt mig ännu.

Och min renliga shettis i 13-14 kvm stor box går det 2 bal/mån åt (½/v). Så är otroligt individuellt. (Han tillhör de som gärna står och håller sig i hagen och kissar när han kommer in).

Dessutom spelar hur länge hästarna står inne roll med, mina står inne 12 h/dygn - står de inne kortare tid skulle det ju gå mindre strö och omvänt.

D-ponnyn, renlig, i 14 - 15 kvm box går det 1 bal torv/spån/torvmix i veckan åt.
Åringen (B-ponny) i 11 kvm box går det ½ - 3/4 bal/v åt. Han är halvrenlig, han lägger högar lite här och var men drar inte runt dem).
Renliga shettisen i 4,6 kvm box går det ½ bal/v åt än iaf (inte bott här så länge).

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
822
Senast: Oknytt
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 001
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 763
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 093
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka