trapalanda..

vildros

Trådstartare
Har väl i princip bestämt mig för att låta min häst somna in..
Har lite frågor om avlivningen nu, eftersom jag (lyckligtvis) har ganska lite erfarenhet.
Jag vill avliva honom hemma på gården och jag vill inte att han ska användas till livsmedel.
*Bränner de kroppen då istället?
*Är trotjänaravlivning=djurambulans och vanlig avlivning= typ lastbil?
*Kostnad o Prisskillnad?
Jag tror jag tänkte avliva med bultpistol, det vet jag mer om.
*Hur går det till med spruta? Vad kommer det för personer då? (vet. osv)
*Kostnad o Prisskillnad?
Sen har vi då försäkringsbolaget. Vet. sa att det blir nog inga problem att döma ut honom.
*Står det i några försäkringspapper nånstans lite om regler, eller på bolagets hemsida tex?
Vår granne jobbar iof på l*nsf*rs*kringar (är typ nån chef) så han hjälper nog med frågor o så ;)

Tack på förhand, känns lite lättare om man har koll på saker o ting..

Sv: trapalanda..

Jag vill avliva honom hemma på gården och jag vill inte att han ska användas till livsmedel.
*Bränner de kroppen då istället?

Ja, på Konvex anläggning i Stenstorp, ihop med andra djurkadaver.

*Är trotjänaravlivning=djurambulans och vanlig avlivning= typ lastbil?

Nej, trotjänaravlivning är bara ett ord. Det är ingen skillnad på att ta bort med djurambulansen med bult eller med kadaverbilen med bult. Det är lika mycket/litet trotjänaravlivning bägge två. De som kör kadaverbilen kan oftast häst mycket väl och de VET att det är ett älskat djur det handlar om och brukar vara jättebra.

*Kostnad o Prisskillnad?

prisskillnaden varierar lite över landet och så, och dyrare på klinik än hemma. Men från 2500 kr och uppåt brukar det ligga på. Tar du ut kadaverbilen så betalar du för HÄMTNING av kroppen, men själva bultningen kostar inget. Jag har betalat 2500 kr, men när jag kollade olika alt så skilde det en del i pris. Jag använde underleverantör till Svensk Lantbrukstjänst.

Jag tror jag tänkte avliva med bultpistol, det vet jag mer om.
*Hur går det till med spruta? Vad kommer det för personer då? (vet. osv)

Om du ska spruta så måste vet ut. Det finns två olika medel, ett på licens som ska verka lika fort som bult, dvs hästen stupar direkt. Det andra så tar det längre tid och hästen blir ostadig på benen och lägger sig. I idealfallet, tyvärr kan de ofta kämpa ganska febrilt för att hålla sig på benen ibland och det ser inte så vackert ut.

Vet kommer, ger ev en lugnande spruta, sätter i en permanentkanyl och i den injiceras avlivningsmedlet. Sedan kontrollerar veterinären att hästen verkligen är död. Med spruta måste du inte avbloda, det MÅSTE du göra med bult, dvs man skär upp halspulsådern på hästen efter att den har fallit av bulten, och tappar den på blod.

När du har sprutat så måste kadaverbilen sen komma och hämta kroppen,d et är INTE alltid det kan samordnas med avlivningen, och i värsta fall kan kroppen få ligga ett dygn eller mer, i bättre fall några timmar. Så du kan ha en död hästkropp liggandes ett tag.

*Kostnad o Prisskillnad?

Högre kostnad än ta bort med kadaverbilen. Jag vet inte om djurambulansen kan spruta och hämta 'i samma svep' eller ens om de använder spruta. Men i normalfallet så får du betala vet, och sen får du betala för hämtning av kroppen. Den kostnaden är lika hög som om kadaverbilen både avlivar och hämtar (se ovan)

Sen har vi då försäkringsbolaget. Vet. sa att det blir nog inga problem att döma ut honom.
*Står det i några försäkringspapper nånstans lite om regler, eller på bolagets hemsida tex?

Du ska ha fått försäkringsvillkor, om du tappat bort dem ring bolaget och be att få nya. Annars har de allra flesta bolag hemsidor där deras fullständiga försäkringsvillkor finns.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ny här på forumet. Har läst runt i många trådar vad som gäller avlivning. Vi väntar svar från försäkringsbolaget. Ska tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
3 995
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar