Transportträning

S

SofiaH

Vad skulle ni gjort? Jag måste få lite tips. Jag har en fjording som är mkt besvärlig att få in i transporten men nu harjag börjat ge honom krubban på kvällen inne i transporten och han kommer vackert in och tar en tugga och backar sen ut för att komma o ta nästa tugga osv tills det sista är kvar som ahn måste slicka i sig och då står kvar en längre stund. Är det dumt att lära honom att få krubban i transporten eller är det bra för att han ska få en trevlig bild av transporten? Jag vill juh inte muta honom heller... :confused:
 
:D :D
Hade faktiskt tänkt göra samma sak med min vbl-märr,men sen insåg jag att det var lite dumt att muta en häst med något gott..
Man får träna långsamt med hästen, gärna fler ggr samma dag.
Jag har ingen transportkärra,men om så skulle jag sätta igång och träna henne!
Hon är otroligt svårlastad, ibland går det BRA att lasta henne ibland inte!

Prova att träna utan att muta din häst med foder! :D

Lycka till!

//Carolrita
 
Hej
Jag är ingen expert på att lasta svårlastade hästar. Men jag kan berätta hur jag alltid lärt våra hästar att åka transport.
Hästen är ett flockdjur, så våra hästar behöver aldrig åka själva de första gångerna. Ställ på en häst som är van att lastas, ofta är det bara att leda på den ovana intill den mer vana hästen.
Tänk dig två hästar i hagen, du tar in den ena hästen, vad händer oftast med den som är kvar? Orolig. Flocken har så otroligt stor betydelse, och jag tycker man ska använda det, tex när man lastar. Sedan så finns det hästar som blir svåra att lasta med tiden, oftast har det ju hänt något i samband med transport då. Sedan så finns det ston som vill åka brett, vägrar att gå in om det finns mellanvägg.
peppar peppar men under alla år, så har vi inte haft en enda häst som inte har gått att lasta.
Lycka till
 
Hej
ger du honom gottis i transporten så ska han äta upp det där inne innan han får gå ut.
Jag hade en NH tränare till min häst för ngr veckor sedan,
hon gick upp fint som din men sen så skulle hon backa snabbt ner igen. Vi använde repgrimma så trycket blev större
o när hon ville backa fick man hålla imot, gick hon då upp igen så släpper man efter på direkten. Rätt=eftergift.
Sen kunde tom jag gå upp o ner med henne o tom skicka in henne medan jag stod kvar där ute.
 
Låt inte hästen baka ut förren du har bestämt det. Varför inte lägga på bommen bakom så kan hästen äta och får sedan komma ut.
Det kan bli farligt med en häst som bakar ut förfort.
 
ha tålamod.. har du en transport som du kan få låna, så sätt den påbilen, och ta det lugnt och försiktigt, inga ryck osv.så fort hästen tar ett steg framåt såska den ha beröm!" är den så duktig så att den kommer ända in så är det ju jättebra, men sätt inte på bommen som någon annan sa, då tycker han bara att det är obehagligt att vara i transporten när han känner att han inte får friheten att gå ut när han inte klarar av att vara kvar. så försökaldrig att dra emot när hästen backar, det gör den bara mer osäker, pressa den aldrig, vill den inte såberor det i de flesta fall inte på att hästen känner för att jävlas, utan för att den känner obehag! tränagärna flera gånger om dagen, och med regelbunda träningar även omdu inte ska åka någonstans med den.! tvinga aldrig hästen att stanna kvar längre än vad han är mogen för, det lönar sig inte för någon!

Lycka till!
 
Min häst gick från början på transporten helt utan problem. Han har åkte både med sällskap och själv men efter att jag åkte med honom till uppsala ,ca 20 mil från mig, så har han blivit knölig. Han är även knölig när jag lämnar honom till andra människor så jag är rädd att någt har hänt som jag inte vet om och att han därför förknippar transporten med att bli bortlämnad. En tanke bara.
Har försökt hålla emot men han slänger sig bara då i stället för att backa ut lugnt. Kan tillägga ett det är en fjording så både kraften och envishten finns där.
Jag hade nämligen fått tipset att ge honom sin krubba där för att han ska försöka förknippa transporten med ngt trevligt istället för obehagligt. Självklart kommer jag bli hårdare på vilka regler som gäller men just nu känner jag mig glad att han går in. Efter jul kommer en tjej som ska NH-träna honom så jag hoppas allt kommer släppa då.
Varför inte bommen då??? 1. Jag vill inte att han skå få känna någon panik. 2. Är oftast själv (det är bara då han går med mig) så då e det inte lätt att komma bak och stänga.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 098
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 659
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 200
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp