Transportträna hästen - vända i släpet

Seabaz

Trådstartare
Jag vill lära min häst att släpet är okej i alla lägen, jag vill gå in med honom och vända honom och gå ut.. Jag har studerat Monty Roberts men han använder ju gigantiska fler-hästarssläp... Jag har ett vanligt släp men ändock ganska stort...

Vågar jag vända honom i släpet...? Släpets innerbredd är 167cm och hästen är max 155cm i mankhöjd och grov... Vad tror ni?
I övrigt är släpet ljust och högt i tak..

Eftersom hästen är lite tittig och lite nervös vid lastning så vill jag inte att det ska kränga för mycket eller att han ska stöta i för mycket vid vändningen...

Släpet är boggi och har vadderade väggkuddar också...

Sv: Transportträna hästen - vända i släpet

Går han in i släpet nu och tycker det är helt okej?

För gör han inte det, skulle jag inte vilja vända honom där inne om han inte tycker transporten är helt okej.

Man måste ju vara säker på att hästen inte kan fastna eller att den tror att den är på väg att fastna och får panik.

isåfall är det en betydligt bättre ide att ha urlastning fram. jag skulle inte vända en så pass stor häst som dessutom tycker transporten är obehaglig, i ett släp på 1.67 bredd.

Jag skulle vara väldigt försiktig med detta, då jag vet en häst som vägrar att backa ut ur transporten. Så fort han är tillräckligt mycket ute ur transporten för vändning kastar han sig runt, vilket inte alltid är så roligt.

Skulle inte rekomendera att vända hästen i transporten. Hur skulledu göra om du skulle råka åka med två, och du måste i en situation lasta ur din häst först? Många som vänder hästar i transporten blir klämda, och hästarna börjar vägra backa. Bättre att lasta ut fram om man har möjlighet att gå igenom och in igen för att träna. Annars träna att skicka in hästen före in i transporten och låt hästen stå kvar en stund innan du ber den backa så det inte blir kast åt alla håll....

jag skulle inte heller rekomendera att vända i släpet. då lär du ju h*n
att man kan göra det. det bästa är att backa ut, då minimerar du skaderisken oxå.

Vi har ett något bredare släp där islänningarna åker diagonalt (framdel snett bakåt). De lär sig att vända fort, men jag skulle inte rekommendera någon med ett släp där hästarna åker framåt att träna detta. Det finns liksom inget syfte.

*lite knapplån*

Jag har också ett diagonallastat släp. Men där är bredden 2.17 m. Där kan även en mycket stor häst vända utan problem.

Håller nog med de andra lite att det kanske inte är så bra att vända hästen om det är för smalt. Risken är att man lägger till ytterliggare ett stressmoment.

Mvh

Tora

syftet hade varit att hästen skulle lära sig att släpet ÄR okej. Men jag är också skeptisk då jag varit med om hästar som är vana med typ fronturlast försöker ta sig ut genom skötardörren och jag tänker såklart att vänder man på hästen kanske den tror att den alltid får vända sig....

Hästen går på släpet nu om man ser till att han inte kan gå på sidan, tex någon håller en lina (behöver inte använda den mer än att hålla den och visa den).
Däremot kastar han sig ut bakåt (han står lugnt i släpet tills man börjar backa honom, två-tre steg går lugnt och bra men sedan slänger han sig ut sista biten och stannar så fort han har alla 4 fötterna på marken).....

men det går nog att träna att backa ut också... Back off and forward, back off and forward upp och ner för lämmen och halvägs ner så ska han in igen...

Men jag tror den träningen skulle gå dubbelt så fort om han fick gå in och vända och gå ut ett par gånger först.....

I mitt diagonallastade släp så vänds hästarna alltid om antingen när de binds upp eller när de leds ut. Jag tycker det är så fruktansvärt skönt att slippa backa hästarna ut. Har hittills aldrig haft problem med att någon häst har slängt sig ut då de har full koll på vad som händer på utsidan.

Mvh

Tora

Min lilla donna vände sig inne i släpet när vi lasttränade, hade skickat in henne i transporten så det var inte medvetet. Hon höll på att fastna när hon svängde runt, men kom ut helskinnad. Numera har jag linan runt bommen fram när jag skickar in henne, så att jag kan hålla emot om hon skulle försöka vända sig igen.

Detta var också en häst som när hon väl lärt sig att gå på kastade sig ut så fort bakbenen backat ut på lemmen. Löste detta rätt enkelt med att ställa mig bakom henne och hålla handen på rumpan, dra lite i svansen för att backa ett steg, lägga handen på rumpan=stå still, dra i svansen = backa ett steg o.s.v. Skulle självklart inte gjort detta på en häst jag inte känner eller vet hur den reagerar, men denna häst skulle ALDRIG gå över mig. När vi var iväg häromsisten tog det nappt en minut att lasta henne (från att ha hållt på i timmar), och kanske 3-4 minuter att lasta av henne för att hon är lite osäker när man backar ut henne...

Tror mer på att träna på att skicka in och backa ut såsom släpet är till för... Håller nog mer i längden än en "quickfix"...

Lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka