Transportskydd?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ynthe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 739
Y

Ynthe

Jahapp... då är det förhoppningsvis snart dags igen att åka och hämta hem en liten häst.. :)
Så nu håller jag som bäst på att planera alltihop och då har tanken om transportskydd slagit mig.
Förra hästen kunde inte använda transportskydd, provade en massa sorter men inget dög (började slå osv), så hon fick stå lindad istället, därav min okunnighet om transportskydd :crazy: .
Men jag antar att transportskydden skyddar betydligt bättre än lindor (och verkar vara mindre jobbiga att sätta på :smirk: *latmasken själv* :angel: ), så därför blir det väl sådana till nya hästen.

Men nu till min fråga, har inte varit i kontakt med transportskydd på åratal. Vilka är bäst? Fördelar/nackdelar med olika typer? Ungefär hur mycket får man lägga för ett ordentligt set med skydd?

Tacksam för svar! :bow:

//Ynthe

Sv: Transportskydd?

personligen tycker jag att du ska fortsätta med att linda :smirk: .
Det ger bättre stöd och du riskerar inte att de rör på sig lika lätt....

Bucas tycker jag är bäst, dom har bra passform och är ganska tunna. Men dom kostar juh därefter också; 800kr för orginalen och över 1000 för den nya varianten.

Jag har ett par horsewear nu, dom har opckså bra passform och är tunna, men jag tycker inte att dom håller samma standard som bucas gör. mina skydd kostar typ 600-700.

Mark todd är också bra skydd,framförallt gillar jag spännena, dom är mycket lättare att knäppa än både bucas och hw. Men generellt så håller de samma klass som bucas.
Priset på mark todd skydden vet jag faktisst inte :confused: ...

Jag skulle ´garanterat ha satsat på höga transportskydd, som skyddar ordentligt. Men vissa hästar gillar inte höga skydd, och då kan man andvända låga eller linda, låga trasnportyskydd skyddar på samma sätt som lindor + ev. boots.

Jag anser att transportskydd sitter säkrare och bättre på hästen än vad lindor gör. Hästen kan lätt fastna i nån "spak" eller så inne i transporten och dra upp en linda, men det är inte lika lätt att dra upp ett skydd.
Har oxå Bucas höga skydd, tkr de är kanonbra. Ska väl va priset som är det negativa, runt 800, men de håller länge.
Säger som ovan, satsa på höga skydd, de skyddar mer o sitter bättre än låga. Har du dessutom stor häst blir de låga skydden väldigt låga o små!

Om du inte vill lägga ut så mkt pengar, kan du säkert låna skydd till en början eller köp Börjes Macpro-skydd (Mark Todd-kopia). Vet flera som är nöjda med dem o kostar 3-400 kr.

kolla begagnade först kanske om du inte är säker på hur dom funkar för just den hästen. Mamma köpte ett set med bucas transportskydd för 150-200 kronor. Tror dom va lagade nån stans men dom funkar ju lika bra för det...

Säger som alltid, Mark Todd! De är mycket robustare än Bucas. Min häst lyckades lätt trampa sönder Bucasskydden. Gjorde det med ett par MT också och då hade jag inte velat haft Bucas som är tunnare.

Mark Todd är mycket lätta att sätte på och sitter stilla i nästan alla lägen! Priset varierar mycket så undersök priset. Mellan 600-1000 har jag sett, dock på mässa.

Har haft flera par och de har hållt i 3 år.

Tack så jättemycket för svaren allihop! :bow:

Blir nog ett par Bucas eller Mark Todd, vi får se vad jag kan få tag på :)

Liknande trådar

• Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
10 036
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V