Transportskydd/Lindor

S

Sonita

Jag undrar hur nödvändigt det är med transportskydd/lindor när man ska tävla? Svansskydd, är det nödvändigt?

Svanskydd tycker jag att man ska ha. Man vet aldrig hur den ser ut när man kommer fram annars...
:D

Det beror väl på hur mycket man är rädd om hästens ben. Jag har alltid transportskydd på min häst när han åker transport, oavsett om han ska till tävling eller inte. De som ägde min kompis pony innan henne körde aldrig med trasportskydd, och han (ponnyn) var bäst i Sverige... ;)

Men, det krävs inte att du har transportskydd på hästen i fall det är det du undrar.

Min medryttar ponny har alltid skydd på benen när han ska åka iväg, jag tror att det är bra.

Har min häst skor får han alltid vara lindad i transporten, är han barfota och vi bara ska en kort sväng fuskar jag och kör utan...

Visst kan man köra utan, men tappar hästen balansen och trampar till ordentligt på sig själv så kan det gå illa :crazy:

Så transportskydd är en relativt billig livförsäkring.

Om man är rädd om sin häst & vill förhindra eventuella skador (trampskador) så är transportskydden en bra försäkring, som Evergreen sa :)

Kommer använda det på mitt C-ponnysto när vi väl ska premiäråka :love:
Och svansskydd, jaa. Jag är "svansoman" - helt tokig i svansar och måste ha den urborstad & fluffig varje dag :crazy: :o

Hästarna kan skava sönder svansarna något fruktansvärt på bara en kort resa. Dels ser det fult ut, men det kan skava så hårt att det blöder och det är inter kul!
Kör alltid med svansskydd. Och transportskydd med för den delen men om man har en häst som skarpt ogillar skydden och står stilla och fint i trailern så kan man ju köra utan.

kör utan transportskydd men med dom vanliga skydden.. pållan får smått panik av transportskydden så vi försöker vänja oss sakta men säkert att ha nått på benen..

vill åka med transportskydd.. för som nån skrev här nere de är en billig försäkring..

Okejj, tack allihopa för tipsen :) Jag ska snacka med pållens ägare och se vad hon tycker. Det är en rätt kort bit att åka också..

Liknande trådar

Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
914
Senast: Svartkatt
·
Utrustning På en sele finns spänne för själva gjorden och ett spänne som går under hästens mage som sitter fast i bröstan. Undrar hur hårt man...
Svar
11
· Visningar
531
Senast: Efwa
·
Utrustning Köpte nytt täcke av märket coverme. Det är någon extra flärp med tarra längst fram på täcket vid spännena. Någon som har detta täcket...
Svar
15
· Visningar
660
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har fått brutal tandvärk. Tanden har varit lite öm ett tag men har inte gjort ont. Jag pressar tänderna på nätterna och har förstått...
Svar
8
· Visningar
533
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka