Transportskydd/ griffelbensskada

Madde_padde

Trådstartare
Är det någon här som kan hjälpa mig tro?

Jag ska hämta hem min häst som står hos fodervärd på lördag. Hon har en spricka i griffelbenet och ska köras hem till mig. Hon är väldigt lite körd, 5 år gammal och har dummt nog alldrig åkt med transportskydd. Jag har bara åkt kortare sträckor med henne tidigare och så har hon åkt i vanliga skydden.

Fundera på att köra henne i damasker men skaver de tro?
Tips någon?
 
Sv: Transportskydd/ griffelbensskada

Transportskydd är så slamsiga, jag hade lindat stabilt och kanske satt ett vanligt benskydd utanpå för att säkra att lindan inte går upp. Och sedan kanske gummiboots för att förhindra att hon trampar sig.
Nu är jag islandsmänniska, och menar att hästar normalt klarar sig utan skydd, men då är det ju coola hästar också. Kan man räkna med att den kommer strula kanske man ser annorlunda på det.

Har du möjlighet att hyra en B-kotsbil? De åker SÅ mycket bättre i dem, extra bra om de är lite ovana.
 
Sv: Transportskydd/ griffelbensskada

Har ju inte det tyvärr.
Sen är jag lite övernojjig tror jag.

Hon har åkt till fodervärden och stog då helt still, hon stog även still när jag körde hem henne när jag köpt henne 8 mil.
Transporten är hennes så de är samma som de brukar. Så tror jag målar upp de hela värre än va de är.
Mest nu bara så de inte blir något så att hon slår sig endå....
Och tänk om lindorna åker av?!

Hmm eventuellt kanske hon kan åka i fälttävlansskydd?
 
Sv: Transportskydd/ griffelbensskada

Ok, men gör ett par rejäla bandage då: rejält med bomull underst(från undet knät hela vägen ner till hoven), sedan oelastisk(viktigt) gasbinda som du lindar hårt hela vägen över bomullen, även ner över början på hoven. Riv isär sista biten och knyt ihop. Sist tar du rejält med wetwrap utanpå, då sitter det huuur bra som helst.

Om man har en skadad häst är det viktigt att vara extra nojjig tycker jag.
 
Sv: Transportskydd/ griffelbensskada

min då svårlastade häst med spricka i griffelbenet åkte utan skydd till och från vet(1,5 timmes resväg dit), hon hade då också bara åkt med vanliga senskydd innan och vägrade gå på med ens bara boots. hon åkte då lastbil och står stilla när hon åker.
står hästen bra så låt den åka utan, lindor vågar jag inte ha i transport då de lätt kan gå upp, samma med transport skydd.
(fast denna hästen åkte egentligen in för kotleds inflamation, fick sprickan när hon slet sig vid lastningen och sprang glatt ett varv runt huset, såg överbenet först hos vet XD.)

jag låter min häst åka naken nuförtiden också, hon har fått mer skador med skydd än när hon åker utan. när vi åker hem från träning är enda undantaget då hon har senskydden kvar på.
 
Sv: Transportskydd/ griffelbensskada

tack för svar.. lite så känner jag oxå transportskydd som glider eller lindor som går upp eller

asch ja vet inte vi får se i morgon helt enkelt1


de är likadant med hö i transporten.... ha hö eller inte hö haha övernojjig? va menar ni :D
 
Sv: Transportskydd/ griffelbensskada

Jag hade velat ha skydd i ngn form ifall hon skulle slå på sig mot griffelbenet vilket är lätt hänt därav frekvensen på
Såna frakturer . Ett påslag på en redan frakturerad är icke bra .
Transportskydd à la de traditionella behövs ju däremot inte . Jag hade velat Linda , men vad som är väl bättre än inget . Ska du ha damasker så ta såna med förstärkt skål på insidan, så ett ev påslag mildras så mkt det går .
 
Sv: Transportskydd/ griffelbensskada

angående hö så har jag hö när transporten står still, vid färd hänger det vid den tomma spiltan så hästen kan ta den om hon sträcker sig lite :p
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 705
Senast: Grazing
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
27 817
Senast: ptr
·
Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 964
Senast: Robina
·
Hästvård Har hämtat hem två hästar nu! Två valacker, den ena gör inget (gammal) så funkade väldigt bra med stoet och valacken, dock är det inte...
Svar
11
· Visningar
2 114
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp