Transportskydd eller inte?

Diabetikern

Trådstartare
Hur gör ni när ni transporterar era hästar?

Skyddat eller oskyddat?
Jag skulle aldrig åka utan transportskydd. Tycker risken är för stor för skador utan.
Men vad tycker ni? Har ni transportskydd/lindor eller inget alls?
Gärna med motivering.

Har aldrig hfat egen häst, dock delfodervärd förr i tiden. Araben, som han kallas, transporterades alltid med skydd. Om vi inte åkte korta sträckor på 5-10 min, då hade han sina skydd till ridningen eller inga alls.

Travstallet jag jobbade i, där åkte starthästarna alltid lindade till banan.

Stuteriet/tävlingsstallet åkte alltid hästarna i sina "nattlindor" iväg på träningarna.

Ska transportera Calle för första gången på onsdag, är grymt nervös, han kan vara svårlastad :crazy:
Han kommer att ha lindor och transportskydd

Vi kommer åka med specialsydda paddar + lindor och boots runtom. :)
Hon är så känslig på bakbenen (för beröring osv) och tålde INTE skydden :crazy:

jag tycker att det bara ska användas om det är nödvändigt.

Min åker utan.

Han är barfota och har åkt ett antal hundra mil utan skydd och inte fått en skråma.. Han skulle bara bli irriterad av skydd/lindor och skada sig pga det... :smirk:

jag ska tillägga att de endast åker med skydd om hästen är skodd/broddad annars behövs det inte.

nu sist så hade ena hästen ett par tunna låga transportskydd (han har inga skor)
och min häst hade paddar och lindor (är skodd)

jag har alltid skydd på min häst för han står inte still

Jag har inte transportskydd när vi åker med pållen. Jag tycker inte det känns nödvändigt, vi åker ändå aldrig långt.

När vi ska hoppträna får han ha de skydden på sig i transporten...

Nu åker inte min häst så ofta men han har inga transportskydd. Dock hade jag det på min förra pålla då hon vägrade att stå stilla i transporten men min pålle är nog världens lugnaste och snällaste vad det gäller att åka transport!

alltid transportskydd numera.

Brukade inte ha mellan klasserna på tävling utan då fick ha stå med ridskydden på, men efter att han fastnat i hönätet och fick ett visserligen ganska litet sår, men ändå. Det är så onödigt.

Alltid transportskydd - aldrig hönät!

Tjocka transportskydd från BR, oftast lindor under om vi ska på tävling/träning samt eskadronboots runt om.
Jo, min häst älskar transporten :angel:
Ponni åkte i låga skydd, han rörde sig inte en tum.

Har ett par låga transportskydd nu som är riktigt bra. Innan vi köpte dom transporterade vi alltid i lindor/benskydd och boots speciellt om vi bara skulle kortare vändor.
Rent generellt tycker jag att de flesta hästarna står mycket bättre utan skydd.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: MiniLi
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 055
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama