Transportsjukan?

M

medik_ox

Hejsan...

jag har en fråga hur kommer "transportsjukan" upp? hur blir den till.. har en granne (i byn en bit ifrån) som hade transportsjukan.. och nu vill jag veta vad det är.. hur blir det så och varför??? hon hade sitt sto på betäckning... sen hämtade hon henne (ca 20 mil) och dagen efter låg hästen död i boxen.. vetrinären sa transoprtsjuka... tjejen var helt förtvivlad... och det förstår jag.. men vad är transportsjukan?

tacksam för svar

Sv: Transportsjukan?

puttar upp tråden istället för att skapa en ny!
Har sökt på google men inte hittat något intressant!

Nu hittade jag detta på agrias hemsida:

Transportsjuka är en sjukdom som orsakas av en kombination av påfrestande transporter som ofta innebär att hästen dricker och äter sämre, samt står i dålig luft. På grund av dess begränsade förmåga att röra huvudet, minskar dess möjlighet att rensa luftvägarna naturligt. Alla dessa faktorer gör hästen mera mottaglig för virus som kan bana väg för bakterieinfektioner som kan orsaka lunginflammation och lungsäcksinflammation.

Symptomen är feber, eventuell bröstsmärta, försämrat allmäntillstånd, ökad andning och puls, vätskeansamling under buken och i benen, missljud från lungfälten vid andning och dämpade hjärttoner på grund av vätska i lungsäcken.

Det är mycket viktigt att snabbt sätta in behandling bestående av antibiotika och olika typer av understödjande medicinering. Det kan också bli aktuellt att tappa lungsäcken på vätska.

Transportsjuka förebyggs genom att endast transportera friska hästar, att försöka begränsa transporttiden, att se till att hästen dricker och att låta den stå med huvudet fritt.

Nån som haft/sett/känner någon häst som fått transportsjukan?

Nej, vet bara att det är stor dödlighet. Det är därför som vi aldrig har hö i transpoten.

För att?
Är det för att hästen inte ska stå med hals/huvud i samma läge hela tiden och äta?

// M :)

tror åke syftar på att det bli sämre luft i transporten :)
Jag brukar vattna höet ordentligt om jag ska länge sträckor eller ge hösilage om vi har det hemma.

Jusst för att dt försämrar luften som Ämelie skrev. Läste en studie om det för ett bra tag sedan. Dessutom så åker vi så korta sträckor så dom får vackert klara sig utan hö den stunden. Äta kan dom göra innan och efter resan.

Ja det håller jag med om...
De får inte äta när jag rider så varför ska de gör det när vi åker transport i en kvart, halvtimme?

// M

jag har fått för mig att man INTE ska ge mat/ mindre mat innan transport för då kan hästen få transportsjuka :confused: :confused:

men sedan funderde jag på detta med hö i transporten jag har sällan och nästan aldrig 15-30 minuters resa utan åker vi så står pållen i 2 timmar i transporten då brukar jag ha hö i hönät eller ikea säcken

Hmmmm
Ja ska jag vara ärligt så har jag inte funderat så mkt på det eftersom jag inte åker några längre sträckor...
Den dagen jag gör det så är det ju dock bra att veta hur man borde göra med maten...
Men om det inte tar längre än 2 timmar så skulle jag inte ge mat. De kan gott vänta tycker jag.
Det får de ju göra om jag får för mig att rida när det är "matdags". Som hos oss varierar...aldrig exakt samma tid.

// M

mina skulle heller inte få mat för en 2 timmars resa. Vi åkte i 4 timmar en gång och då fick dom mat innan och när vi kom fram. Jag chansar inte med mina hästar.

När jag köpte min frieser från holland så fick han transportsjuka när han kom till stockholm...Men tur nog så var vi på rätt ställe..ett superstall i täby, dom fick dit vet på några minuter..4 dagar senare kunde vi påbörja vår resa hem till norrbotten..

Har hört att det är bättre att ge hösilage (blötare än hö), OM man ska ge mat i transproten. I värsta fall vattnat hö då.

Men kör man en halvtimme med helt frisk häst och ventilerar väl i transporten, om hästen då har ett hönät och man ger vatten innan man åker/innan man åker hem, är det fortfarande stor risk då?

Min häst är MYCKET lugnare om hon har mat och jag vill gärna ha lite att äta till henne i transporten..

Min Nya häst har transportsjuka just nu. hon är på bättrningsvägen och veterinären tror att hon kommer bli helt återställd.

Min häst var inte van att åka transport. Jag köpte henne osedd söderifrån och det är lite oklart hur långt hon åkt. Men hon lastades ons ca: kl 17:30 och anlämnde till mig tors: ca: kl 14. Om hon har fått gått ur transporten, druckigt, fått mat under resan är ännu oklart. Men troligtvis så har hon stått på transporten alla dessa timmar och jag tror varken hon druckigt eller ätit, stackaren :(

När hon först kom till mig såg hon pigg och frisk ut. Upplevde att hon frös, hon skakade lite. (hon har lite päls och hade bara ett tunt täcke så jag tyckte då det inte var så konstigt) Detta har jag nu några dagar senare fått veta att det kan vara ett tidigt tecken på transportsjukan. Men när hon kom ut ur transporten gick jag med henne en bit och sedan lastades hon igen för att åka den sista dryga halvtimman till stallet. Väl i stallet gick jag en till promenad och tog sedan in henne i boxen. Hon var varken intresserad av att äta eller dricka. Eftersom jag aldrig sett hästen tidigare så visste inte jag hur hon var, jag trodde hon bara var trött efter resan och lät henne vara. Jag åkte hem åt middag och åkte senare tillbaka till stallet. Hon hade rört lite av höet och druckigt lite vatten. Blev väldigt orolig men avaktade tills dagen efter (dumma jag).

Dagen efter ringde jag stallägaren på morgonen och hon tyckte hon såg piggare ut, pga detta så skyndade jag mig inte till stallet utan åkte och köpte lite nya hästsaker istället. Åkte sedan till stallet och fann hästen närintill helt apatisk i boxen hon hade inte bajsat, inte ätit och druckigt väldigt lite hon ahde även 39 i temp. Ringde vet. som kom några timmar senare.

Veterinären gav pencilin, cortison samt dropp. Genast blev hon lite piggare. Bajsade, började äta och men hosta. tempen gick ner lite.

dagen efter (idag) var hon inte tillräckligt pigg. Hon bajsade på morgonen åt lite hö men drack fortfarande ine vatten. Ringde vet igen som kom ut på em. Hon fick samma mediciner som dagen innan och dropp igen. Nu ikväll låg tempen på 38, hon var mycket piggare när jag var ute och gick med henne. Hon har nu god aptit och fick i henner mer vätska, men magen verkar inte kommit igång som de ska. Så nu är det bara att avvakta tills imorgon bitti igen. Eftersom hon hela tiden blir bättre och bättre så tror vet. att hon kommer bli återställd, så det är bara att hålla tummarna!

Har lärt mig massor under dessa dagar och det finns mycket man kan göra för att motverka transportsjukan. Transportsjukan drabbar främst hästar under länge och svårare resor.

Några saker man kan göra för att förebygga:
*Om du anlitar ett transportföretag ta NOGA reda på hur färdplanen ser ut. När hsten anlänt var inte rädd att fråga ut transportören om hur hästen druckigt, ätit, osv under resan.
*Se till att det är god ventilation i transporten
*Stressade hästar har lättare att drabbas av transportsjukan, håll hästen lugn. Tänk på att hästarna kan vända stressen innåt (som min, hon verkade helt lugn när hon anlände men egentligen var hon så stressad att hon inte visste vart hon skulle ta vägen)
*Stanna för att ge hästarna vatten och mat, ha inte hö nör uppe i transporten eftersom de försämrar luften. Åka inte vidare förrän hästen ätiti och/eller druckigt.
*Bind inte hästen för kort, hästar behöver kunna röra huvudet för att rensa luftvägarna på ett naturligt sätt.
*Ge inte hästen kraftfoder just före resan. Ska hästen åka länge så trappa ner på kraftfodret en vecka innan.
*Se till att hästen får komma ut och röra på sig för att hålla igång kroppen. Även efter resan!
*Ta tempen efter att hästen åkt, feber är ett av symptomen på transportsjukan
*Transportera endast friska hästar
Detta var det jag kom på nu iaf

Transportsjukan är oftast en kombination av stress, dålig luft samt att hästen inte druckigt och ätit tillräckligt under resan. Det som händer när en häst får transportsjukan är att hästens kropp inte fungerar normalt. imunförsvaret blir nedsatt och på grund av detta är det viktigt med God ventilation eftersom det är bakterierna i luften som gör hästarna sjuka. Hästar som dör i transoprtsjukan drabbas oftast av svår lugninflammation pga detta. vissa hästar drabbas lättare av transportsjukan än andra, hästar som blir stressade av transporten eller de som inte är van att åka drabbas lättare än andra.

tidiga symtom är att hästen fryser/skakar. Andra symtom är: Feber, försämrat allmäntillstånd, ökad andning och puls, dålig eller ingen aptit, ingen eller dålig avföring, dålig andedräkt, hosta samt de symtom som jag skrivit om i tidigare inlägg.

Ju fortare man kontaktar veterinär desot bättre är prognosen. Som sagt det finns hästar som dött, men det finns även många hästar som klarar sig. Om tillfriskningen blir utdragen och hästen är illa drabbad och om hästen överlever så kan det hända att hästen får bestående men, om jag förstått det rätt så handlar det om försämrad lungkapacitet.

Den mesta informationen jag skrivit ovan har jag fått från min veterinär samt förståss av mina egna erfarenheter som jag fått under dessa dagar.

Senast ändrad:

har åkt mkt medhäst o transport/lastbilsresor m.m och aldrig haft problem med transportsjuka. Alla har haft hö i släpet. dock brukar jag se till att då det är extra varmt och dåligt med luft att inte ha hö i transporten hela tiden och även ha lucka öppen för ventilation.
krafftfoder har dom också fått (typ betfor med mycket vatten för att just få i sig vätska) morötter mm(brukar ibland ha höet i bilen för att ta fram när man stannar för att äta i en paus...)

en gång va jag med om en häst somfick kolik av transport, och det var efter en uteritt. hade åkt till ny plats för att rida ut. hästen va lite väl uppe i varv under ritten fastän vi bara red ca 1½ timme.hade ingen lång transportsträcka alls dit o hem. knappt 1 mil.
men då blev den hästen sjuk i kolik. och det enda jag har uppfattat är att se till så att en häst är rejält nervarvad innan en resa.
denna häst åkte mkt transport sedan o återfick aldrig problemet.

Ett tips till alla er som låter era hästar åka med transportörer på långa sträckor, gärna de som ska åka från skåne upp till norr och hästarna ska övernatta i stall halvvägs är att SÄGA till om hästen INTE dricker ur vattenkopp. Jag vet att stallet där de oftast övernattar endast har vattenkoppar, och dricker inte hästen ur dem står de utan vatten.

Detta hände en häst som åkt från Holland och transportsjukan var ett faktum. Dock drack hon mycket när hon kommit fram. Hon sattes genast på medicinering och blev till sist frisk!

Ojoj, om jag nu skulle minnas det..

Jag har för mig att hon blev feberfri efter 5 dagar. Gick på penicillin i 10 dagar. Efter kuren var avslutad var hon återställd.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 552
Senast: nexxa
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 983
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025