Transportproblem!

N

neale

Jag har en häst som har gått jättebra att köra i transport och det går bra att lasta honom. Nu har han börjat att få panik och försöka lägga sig i transporten när man kör. Jag har provat att låta han stå bredare och kört honom i en transport med "gummivägg". Vi kör sakta och har bra ventilation, troligtvis har han blivit rädd. Om det är nån som har haft liknande problem eller har tips hör gärna av er.

Sv: Transportproblem!

Har du kollat så han är fräsch ? Min häst hade ont i sina bakknän ett tag och då gick det inte att åka transport med honom, han levde om som fasiken och var jättesvår att lasta. Sen när jag märkte att det var bakknäna som var dåliga och dom behandlades så vart allt bra igen. Nu springer han in i transporten själv och tar inte ett steg på hela färden...precis som han gjorde innan han hade ont.

nej men vi har ju kollat honom förut men vi ska kolla hans tänder för han är ganska sur i stallet men jag tror att han har blivit skrämd och jag vet inte hur jag ska få bort rädslan.. :(

Men du vet väl om det hänt något nån gång när ni transporterat honom, eller har ni haft andra som kört honom? Enda jag kan komma på är att försöka lista ut vad som gått snett och köra honom korta bitar så han inte hinner hetsa upp sig och allt eftersom öka åkandet. Ni behöver ju inte åka iväg på träningar, utan bara åka kortare bitar och lasta ut hemma igen.

Har du provat med bomull i öronen eller huva om det är ljudet han reagerar på?

har du fönster i transporten så han kan se ut. ?
Jag hade det och trodde att min häst tyckte om fönstren och att se ut, men i själva verket så vart han jättestressad av dom och allt som fladdrade förbi.
När jag satte igen dom så vart han mycket lugnare.
Det i kombination med en fräsch häst blev kanon.
Tycker ändå att du ska ta och kolla upp hästen så att du kan utesluta det..Min häst blir väldigt sur och stressad över minsta lilla fel det är på honom...Det behöver inte vara så att man märker att han är halt el. så..utan kanske lite allmänt stel.
Just bakknäna är mycket vanligare än vad man tror och svårt att upptäcka. Dessutom är det bakknäna som tar mycket belastning av åkande i transporten...
Vidhåller att det är ett bra tips att kolla upp hästen.
Om det är du som har kört och lastat hästen hela tiden så borde du ju veta i så fall vad den blivit skrämd av i transporten.
En kamera är väl investerade pengar också så man ser vad dom pysslar med därinne. Finns bra och "billiga" på Claes Ohlsson.. Jag kan inte åka en meter utan min ikopplad.

Ska se om nån kan kolla om han är okej. Hade tänkt att köpa en kamera men jag har aldrig kört honom själv men jag tror att det yände något på väg hem från en tävling...jag har fönster i transporten och jag tyckte han blev lite oroligare om dom immade igen så jag tänkte att han kanske fick cellskräck om han inte kunde se ut..ska även prova med bomull i öronen för jag tror att han kan bli lite orolig för ljud... men det är så svårt att träna med honom för han lägger sig så fort man kör och han kan ju trampa sig eller en gång tänkte han nästan hoppa över bommen..

Senast ändrad av en moderator:

kan det vara att han har cellskräck för han fastnade en gång i stalldörren och slet lös den så han kanske känner sig trängd?!
När dom lägger sig ska man fortsätta köra eller lasta ur dom?

Vad händer om du bara lastar i honom och står med honom därinne utan att stänga ?? Lägger han sig då också. ?
Om jag vore dig skulle jag börja om från början och ta allt i små bitar,
börja kanske med att bara gå in en gån och sen backa ut..sen nästa gång försök att gå in med honom stå själv kvar en stund därinne och sen backa ut, när han är tillfreds med det försök att försiktigt backa ut på andra sidan mellanväggen och se om han står kvar. För den skull behöver du inte gå ut ur transporten utan kan stå kvar längst bak så han ser dig. Sätt inte fast honom någonstans och sätt inte för bommen ibak..
När han kan stå kvar därinne och du går ut på andra sidan mellan väggen, så provar du att sätta för bommen bakom, sen ökar du på med att sätta fast honom därfram och står kvar med honom i transporten..Sen ber du någon att bara vicka upp luckan i bak..OBS stäng den ej, hur reagerar han på att luckan stängs..kanske får man vicka lämmen upp och ner till han är lugn om han blir orolig av det. Öka sen på med att stänga luckan en stund och du står kvar i, sen övre luckan lika. Och sen när han står lugnt med dig i och luckorna stängda provar du att gå ut ur lilldörren i fram och bara stå utanför en stund. för att sen lasta ur.
Sen nästa gång så gör du allt lika och går ut ur lillluckan i fram, prova stäng den i några sekunder och öppna igen.. så småningom provar du även att stänga lilla luckan och åka en liten sväng bara...max några minuter.
Ja...många små steg alltså. Gör inte allt detta på en och samma dag, öva många dagar efter varann eller några dagar i veckan. Så han hinner fundera lite på vad ni gjort mellan gångerna. För mig tog det ca 2 månader innan jag gått igenom allt men då levde min nordis verkligen rövare..höll på att riva hela ekipaget.!
Har själv gått igenom alla steg med nordis som hade väldig cellskräck och levde rövare så fort jag gick ut ur transporten.
Det vart några timmars övande men sen kunde jag själv lasta honom och åka utan problem.
Lycka till !

Senast ändrad av en moderator:

Har du möjlighet så kan du ju ställa in honom i transporten med jämna mellanrum och låta honom få sitt foder och lite hö och bara låta honom stå och äta. Då kanske han lär sig att ta det lugnt i transporten. Sedan kan man börja köra lite korta sträckor och avsluta med att han får lite mat. Detta för att han ska ha något att se fram emot och försöka få honom att tänka på något annat när det gäller transporten.

Har tagit bort mellanväggen nu och kört en bit, det gick jättebra så nu ska jag fortsätta köra korta bitar och kanske köpa en kamera till transporten... :)

Vi har 2 ponnier, den första ponnyn kastade sig i transporten för ca 1 år sen. Honom har vi fått ordning på genom att ta bort mellanväggen. När vi var på tävling senaste gången kastade sig den andra ponnyn. Vi åkte till tävlingen inga problem, rider första klassen lastar in emellan klasserna inga problem, får mat i transporten inga problem. 15 min senare kommer en dam och säger eran ponny är orolig, mycket riktigt mycket orolig. Lastar ut honom jätte lungn rider klassen går hur bra som helst. Lastar och ska åka hem går jättelätt att lasta slänger sig så fort vi stänger dörren, vi har alltså inte ens börjat åka. Jag undrar om någon har någon förklaring på detta. Det enda jag kan komma på var att transporten stod väldigt nära tävlingsplatsen så det var ett fasligt liv på hästar, folk och högtalare. Kan detta vara en förklaring snälla hjälp någon som vet efter detta har jag ingen lust att åka med häst igen. Men alla säger det är bara prova och köra.

neale skrev:
Ska se om nån kan kolla om han är okej. Hade tänkt att köpa en kamera men jag har aldrig kört honom själv men jag tror att det yände något på väg hem från en tävling...jag har fönster i transporten och jag tyckte han blev lite oroligare om dom immade igen så jag tänkte att han kanske fick cellskräck om han inte kunde se ut..ska även prova med bomull i öronen för jag tror att han kan bli lite orolig för ljud... men det är så svårt att träna med honom för han lägger sig så fort man kör och han kan ju trampa sig eller en gång tänkte han nästan hoppa över bommen..

Fönstren immade igen?

Öka ventilationen! Den kan tycka det är (extra) obehagligt när ventilationen är dålig och luften är dålig. Så se till att öka ventilationen så inga fönster immar igen (inte så mkt för imman men för att imma signalerar alldeles för dålig luft i släpet)

Sen skulle jag prova att köra honom helt utan mellanvägg, uppbunden i två sidogrimskaft som är lite längre så han fortfarande sitter fast säkert men kan röra sig lite mer. Och experimentera med stängd lucka - öppen lucka etc för att se om du kan hitta var där. Och köra korta turer lugnt och fint och gärna låta honom stå i transporten och äta en stund efteråt om han är lugn

Det går bra att lasta...då är hästen troligen inte rädd. Det låter mer som om hästkraken har ont och kan inte parera i svängarna. Undersök hästen! :cool:

Du har fått många bra svar o tips ser jag, men du kan alltid testa att hänga in ett hönät så att h*n har nått att pyssla med under resan.

Min häst betedde sej exakt lika för några veckor sedan, han har varit ofräsch & vi hade precis fått konstaterat av veterinär att det satt i höger bog & fått ordinerat akupunktur eller elbehandling så vi åkte till en alternativbehandlare. Efter behandlingen lastade vi honom, inga problem, men så fort han var tvungen att parera för en sväng eller gupp så kastade han sej åt vänster.. Han har tidigare varit lite "bullrig" i vänstersvängar men vi har inte kopplat ihop det med att han skulle ha ont. Men nu blev det extremt tydligt..
I fortsättningen åker alternativaren hem till oss istället & jag tänker inte lasta honom förrän han är helt fräsch.
Mitt tips blir att kolla upp hästen, för säkerhets skull (men välj veterinär med omsorg..). Lycka till!!

Har samma problem med min häst, men kan härleda till när problemen började (varm sommar o mkt åkande med ont ben...).
Jag har löst det med att ta bort mellanväggen så han kan stå brett. Funkar på min i alla fall! :banana:

Proca att dra mellanväggen åt sidan så att den står snett. Har en nyligen inköpt häst som har åkt lastbil de senaste åren och tycker att det är jättesvåt och jätteläskigt. Skakar och kastar sig. Men vi dog mellanväggen åt sidan så det blev ännu bredare bak och det gick mycket bättre. Annars får du väl prova att ta bort mellan väggen helt. Jätteviktigt att hästen mäste förknippa transporten med något possetivt. Åk me själv i transporten,första gångerna du åker, prata, klappa och ge lite godis. Prova att bara ta i hästen ibland och låta honom stå där ibland, kanske rykta lite?
Lycka till!!

Han kanske har har dålig balans?! Har ont?! Eller går inte transporten bra på vägen?? Var extremt noga med att köra jättesakta i alla kurvor särskillt rondeller. Och bromsa långsamt! Har du enaxlat släp? De brukar gå sladdrigare vandra lite fram och tillbaka på vägen. Kolla on däcken är sladdriga /dålig kvalitet. Med mina vinterdäck, som är billiga, går transporten sämre än med sommardäck. Dem förra vinterdäcken jag hade var bättre.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 634
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 307
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
832
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 834
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar