Sv: Transportproblem!
Vad händer om du bara lastar i honom och står med honom därinne utan att stänga ?? Lägger han sig då också. ?
Om jag vore dig skulle jag börja om från början och ta allt i små bitar,
börja kanske med att bara gå in en gån och sen backa ut..sen nästa gång försök att gå in med honom stå själv kvar en stund därinne och sen backa ut, när han är tillfreds med det försök att försiktigt backa ut på andra sidan mellanväggen och se om han står kvar. För den skull behöver du inte gå ut ur transporten utan kan stå kvar längst bak så han ser dig. Sätt inte fast honom någonstans och sätt inte för bommen ibak..
När han kan stå kvar därinne och du går ut på andra sidan mellan väggen, så provar du att sätta för bommen bakom, sen ökar du på med att sätta fast honom därfram och står kvar med honom i transporten..Sen ber du någon att bara vicka upp luckan i bak..OBS stäng den ej, hur reagerar han på att luckan stängs..kanske får man vicka lämmen upp och ner till han är lugn om han blir orolig av det. Öka sen på med att stänga luckan en stund och du står kvar i, sen övre luckan lika. Och sen när han står lugnt med dig i och luckorna stängda provar du att gå ut ur lilldörren i fram och bara stå utanför en stund. för att sen lasta ur.
Sen nästa gång så gör du allt lika och går ut ur lillluckan i fram, prova stäng den i några sekunder och öppna igen.. så småningom provar du även att stänga lilla luckan och åka en liten sväng bara...max några minuter.
Ja...många små steg alltså. Gör inte allt detta på en och samma dag, öva många dagar efter varann eller några dagar i veckan. Så han hinner fundera lite på vad ni gjort mellan gångerna. För mig tog det ca 2 månader innan jag gått igenom allt men då levde min nordis verkligen rövare..höll på att riva hela ekipaget.!
Har själv gått igenom alla steg med nordis som hade väldig cellskräck och levde rövare så fort jag gick ut ur transporten.
Det vart några timmars övande men sen kunde jag själv lasta honom och åka utan problem.
Lycka till !