Transportproblem

M

MariaLe

Min Kallblodstravare tycker inte om att åka transport. Han går alltid rakt in och backar lugnt ut när vi ska lasta ut. Dock står han och piaffar och gungar fram och tillbaka medans man kör. Har ni några tips hur man kan träna detta, mer än att bara ut och åka med honom. Få honom mer possitivt inställt till det hela. Ibland sår han helt stilla hela resan, så det är svårt att få fram ett mönster. Det kvittar om han står brett eller smalt, om han har kompis med eller inte. Vi kör alltid lugnt och fint, så det är inte det som är problemet. :confused:

Har ni provat att ge honom något att tugga å under resan?

Har du provat på att ha honom stå på olika sidor om mellanväggen?

Annars så beror det ju på om han inte står still för att han är otålig, orolig/nervös eller har dålig balans. Hur upplever du det?

Han brukar ha hö att tugga på. Att han är nervös har jag kunnat konstatera. Dock önskar jag träna bort detta på något sett. Har tänkt prova att åka iväg korta rundor och lasta ut och ge honom lite gott, så att det blir en possitiv handling i samband med åkandet. Han har bra balans.

Hur långa/korta rundor brukar du köra med honom? Även om du upplever att han har bra balans kanske han inte hittar den om det är korta körturer. Man kan öva sin häst i att åka genom att helt enkelt köra i några timmar, oavbrutet, med den och låta den hitta sin balans och vänja sig vid åkandet.

Det har varit rundor från 15 minuter till en timme. Ibland börjar han stöka med en gång ibland står han still de första 10-15 minuterna. Han är oftast helt genomsvett när vi kommer fram och andas häftigt, stackars pollen. Jag vill verkligen hitta en lösning på detta.

Det känns som att han känner sig instängd, mer än att balansen är dålig. Svårt att veta när han inte kan prata. Konstigt att han alltid går in snällt om han upplever själva resan som otäck. Han är tidigare travtränad, så jag har ju trott att han har tråkiga minnen vad som ska göras då han kommer fram. Men nu har jag hagt honom i tre år och det blir inte bättre.

Har du kollat att ventilationen i transporten är tillräcklig? Min pålle har bara blivit orolig i transporten en enda gång (han är däremot omöjlig att lasta... :smirk:) och det var när vi hade hyrt en transport som det senare visade sig var urkass ventilation i. Den hyrde vi aldrig mer...

Vissa hästar står lugnare i boggitransporter och vissa gillar bara transporter med en viss typ av golv. En del står dessutom mer stilla om de får åka utan mellanvägg i transporten, då har de större möjlighet att balansera sig själva och hitta en åkställning som är bekväm.

Vi har ett fönster som vi alltid öppnar en bit. Ska kolla över detta ändå. Ska även prova att köra utan mellanvägg, även om det känns läskigt. Har alltid haft mellanvägg i när jag kör mina hästar, dock brukar den stå på snedden. Jag vill helst inte behöva byta släp, utan önskar tips hur jag ska träna det hela.

Är han travtränad borde han ju vara resvan, och varför skulle han ha tråkiga minnen av resandet för det :confused:

Ja ja, sannolikt är han då van att resa med ordentligt med bomull i öronen. Kanske tycker han det är obehagligt med vägljud? Ha absolut inga täcken på en sån här häst i transporten, och kanske inte transportskydd heller.

Har du halm eller spån i transporten? Halm blir snorhalt, bäst grepp med spån. Men jag tycker också det låter som dålig ventilation. Inget släp jag sett hitintills har tillräckligt bra ventilation!

Det är inte så att den som kör inte kör tillräckligt mjukt och följsamt? Många kör ju som blådårar trots hästar därbak! Bromsar in hårt och ligger som dårar i kurvor. Men det har ni kanske redan åtgärdat?

Vissa hästar föredrar att ha övre luckan stängd, andra vill hellre ha den öppen.

Men jag håller med om att du inte ska ha på täcken eller skydd! Och kolla upp ventilationen ordentligt.

Han är tidigare travtränad, så jag har ju trott att han har tråkiga minnen vad som ska göras då han kommer fram.
varför skulle han ha det?

Bomull i öronen, inget täcke eller transportskydd/lindor.

Prova köra med övre luckan öppen och se om det blir skillnad, men glöm inte bomullen då

Lycka till och hoppas du finner en lösning som passar.

Jo, de travtränare som haft honom tidigare har pressat honom til max i träning, för han inte sprang tillräckligt fort. Han har även fått mycket pisk av dessa människor. Han var otroligt piskrädd och misstänksam mot människor när han kom till oss. Så tråkiga minnen har han allt.

Han har inga skydd för det tycker han inte om, oftast inget täcke förutom på vintern.

Ska prova det där med bomull, han är känslig för ljud har jag märkt tex när han ska skos och annat bankande.

Vi strör enbart med spån.

Naturligtvis kör vi försiktigt!!

Har du sett dem piska hästen? Om inte tycker jag inte du ska ta det för givet! Jag har trffat flera hästar som aldrig sett en pisk, men som likförbaskat är "spörädda"...
Och att en häst är reserverad när den kommer till ett nytt stall är ju normalt, inget tecken på dålig behandling!

Jag är så himla less på alla som tar förgivet att en travare är piskad och pressad till max! :mad: :devil:

Ang. transporten, hade jag likande problem med min TRAVHÄST och fick svar som du uttrycker- Hon vill inte åka transport för hon vet vad som väntar, Alltså träning eller tävling!
Min häst tävling och tränings ångest försvann tydligen så fort vi tog bort mellanväggen.. :confused: :devil: Nu står hon still!

Kolla över ventilationen..min häst var nästan alltid svettig och orolig förut att åka med, nu har jag byttt släp med mycket bra ventilation. öppningsbara fönster på båda sidorna, ventilationshål i övre luckan i bak plus taklucka..jättebra. Det blir aldrig varm och kvavt där inne. Min häst är mycket lugnare nu.Jag kan ställa in honom svettig och ändå är han torr och fin när vi kommer hem. Har även lastat in 2 hästar en varm sommardag och körde ca 15 mil, det vart inge varmt alls därinne. Sen vet jag dom också som reagerar över att åka enkelaxlat. När dom har bytt till boggie så är problemet löst.

Jag har nu provat att köra honom med den lilla luckan öppen baktill och han står mycket lugnare. Vi ska bygga om lite så att man kan ha en lite mindre lucka öppen bak.

Tack för alla fina tips! :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 903
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka