transportöva med klicker

vinkelina

Trådstartare
mitt lilla sto har kommit på att hon INTE tänker kliva in i transporten utan att bråka. väl i står hon som ett ljus

vi skall nu ta och öva lite i morgon, med klicker till hjälp. hon har nu börjat förstå den, vet att klick betyder godis, och att en ihopvikt ikeapåse är vår "target"

när jag går med den i handen gör hon nästan galoppiruetter :D av snålhet

så hur utnyttjar jag detta för transportträning, hittar ingen bra info

Sv: transportöva med klicker

Du kan till exempel lägga targeten på lämmen, flytta in den längre och längre i transporten när hästen förstår.

Annars kan man vänta tills hästen frivilligt går nära transporten, tills den kliver upp på lämmen osv. Fungade super för en kompis och hennes svårlastade häst (som numera nästan springer in, helt lös).

Man kan leda på hästen, berömma och klicka när den är där man vill (även här uppdelat i mindre etapper).

Hej, jag har bara en liten fråga, eftersom jag blev super intresserad av att klockar lasta hästen :o
Kan man lära hästen att klick är bra, bara genom Klick+beröm?
min häst blir ett monster när jag ger honom godis >.< så jag är jätte nyfiken på klicker träningen! men utan godis vid invänjningen..

toppentacksam för svar!

Hej, jag har bara en liten fråga, eftersom jag blev super intresserad av att klockar lasta hästen :o
Kan man lära hästen att klick är bra, bara genom Klick+beröm?
min häst blir ett monster när jag ger honom godis >.< så jag är jätte nyfiken på klicker träningen! men utan godis vid invänjningen..

toppentacksam för svar!

finns massa trådor om det här :) Men har du en häst som älskar godis så är det det du ska använda i klickerträningen. Man ska använda det som motiverar hästen. genom klickerträning lär du hästen att den måste prestera för at få godiset, alltså försvinner allt tiggeri och bufflighet vid klickerträning, om man gör rätt dvs. :)

det går utmärkt att använda något annat men obsververa att belöning är inte något vi människor kan bestämma, det är vad som helst som hästen uppskattar och blir motiverad av. Precis som vid bestraffning.

*knapplån*

Nu vill jag förklara varför jag tagit bort två inlägg.

Det är helt OK att skriva svar och förklara hur man kan göra. Men det känns inte lika OK enligt bukefalos regler, att "göra smygreklam" för sin egen verksamhet, genom att länka till egen sida och/eller skriva:

Med vänliga hälsningar

Nisse Hult
legitimerad skorstensfejare

Mvh
moderator

Senast ändrad:

kan ju säga att de gick åt skogen.... är väl enda gången de INTE går att muta min häst med godis *suck*

hon helt enkelt vägrar att gå in. efter mycket om och men fick vi in henne, med hjälp av linor och transporten ställd mot stallväggen. plötsligt tittar hon bara på en, men VARFÖR sa ni inte att ni ville att jag skall gå in, o så bara traskar hon in lugnt och sansat

Liknande trådar

Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 520
Senast: Lilahnee
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama