Transportolycka-lastning

Sputnick

Trådstartare
Min häst skadade sej allvarligt i nacken i maj vid en transportolycka.Hon slängde sej ur transporten precis efter lastning och landade på nacken. Nu har vi börjat sätta igång henne igen, hon känns återställd och är pigg som aldrig förr.
MEN, då ekar det där med lastningen i mitt huvud. Självklart vill jag ut och träna och tävla och då måste lastningen funka.
Förut har jag alltid tänkt att det är bara är att träna och träna och att det bara SKA gå bra.

Men så kommer en tjej, som jag trodde var min kompis och trampar mig på tårna. Hon frågar hur jag ska göra med lastningen och jag berättar att jag ska träna. Då säger hon " jaha, det verkar ju inte ha gått så bra med den träningen, med tanke på att hon slängde sej ur".
Plötsligt verkar hon tycka det är mitt fel alltihop, och jag blev direkt deppig igen. Hon fattar inte hur mycket jag har tänkt på att jag kunde gjort det annorlunda så det inte skulle ha hänt.
Jag brukar inte låta folk klanka ner på mig sådär, men nu känner jag mej fruktansvärt ledsen och arg.

Vad tycker ni gott folk? har ni några bra tips på lastning. Hur har ni gjort? Hur ska man få hästen att inte slänga sej? Eller är det omöjligt:(
Alla tips och allt pepp mottages.

Sv: Transportolycka-lastning

Vad var det som hände vid olyckan?

Självklart kan du få henne att fungera vid transport igen! Ta det lugnt och försiktigt bara. Små små steg i taget. Börja med att ha henne i transporten utan att sätta fast henne, utan att sätta fast bom och fälla upp luckan. Låt henne äta ett mål mat i transporten och få henne att förknippa transporten med någonting bra. Med lugn och tålamod går det mesta!!

Okej, det är väl som du säger. Med träning så ..

Hon kastade sej av transporten precis när mamma skulle fästa bommen. Landade på nacken...

Försök att vara positiv och träna,träna, träna för det går självklart att träna bort lastningsproblem.
Min förra C-ponny hade gått under frambommen med sin tidigare ägare och tog över 3 timmar att lasta när vi var och provred henne samt när vi fick hem henne. Min pappa är väldigt hästkunnig och tränar och tävlar själv, så han började med att lastträna henne och till slut tog det inte ens 5min att få in henne i transporten och då vill jag även säga att han lastade henne själv. Sen var vi ute på många tävlingar och träningar hon och jag.

Vill du ha råd och tips så hjälper jag dig gärna, hjälpte även till en tjej som har sin ponny inhyrd i vårat stall att lastträna honom.

Var positiv så kommer detta att gå jätte bra, men ta det lungt bara. Ge verkligen inte upp, och bry dig inte om vad den tjejen säger till dig, det är bara dumheter. Känner du att du inte klarar det själv så ta hjälp av en duktig tränare eller duktigt hästfolk.

Lycka till! MVH Mikaela

Okej, det kändes hopplöst ett tag, men nu känns det bättre. Vet ju innerst inne att det går att träna bort. Men det är för att jag blir så jäkla nervös när vi ska lasta :(

Vi kommer bara ha transporter med fronturlastning nu, så hon slippe backa. Att hon lär sej att aldrig backa!
Mamma och jag tittar efter en egen så det blir lättare att lastträna när vi själva vill. :)

Det är klart att det går att träna bort, det är bara att du börjar träna :) Försök att inte bli nervös för det kommer även din häst att känna av och då kommer det att bli lite svårare. Visa att du är bestämd men ta det ändå lite förstiktigt så hästen har varit med om en olycka. Känner du att du inte klarar detta själv så ta hjälp av en hästkunnig person/tränare. Vad bra att ni kollar på en egen transport, då kmr ni i princip kunna lastträna själv när ni vill.
Hoppas att jag har hjälpt dig lite på traven. MVH Mikaela

Det är lättare att träna lastning i en trailer med fronturlast också.
Det blir ljusare och större och man kan börja med att bara gå rakt igenom trailern utan att stanna. Det brukar göra "susen". Tyvärr finns det nog inte så många släp med fronturlast kvar på marknaden.

Först hoppas att din häst är okey,sen slå dövörat till åt din sk. kompis.Det går att träna bort.Suttit i precis samma situation själv.Det jag gjorde var att skaffa en boogie med frontutlast,med innedörrar istället för bom.Jag hade transporten öppen rakt igenom och började med att leda henne rakt igenom för att så småningom stanna henne på "rätt" plats samt att stänga innedörrarna.Vid minsta tendens att tänka bakåt så ledde jag henne framåt för att sen börja om.Så småningom fällde jag upp baklemmen och lade sedan upp frambommen,allra sist så stänger man fronten.Vet inte om mina tips kan hjälpa dej men de funkade på min häst.Lycka till.

Hej! Jag går hippologprogrammet och har käst igenom de som folk har svarat till dig angående lastträningen av din häst sen olyckan. Mycket av det som folk har svart till dig är inte helt fel heller som att ha en transport med frontutlastning som du bara kan få hästen att gå igenom i till att börja med. men det som jag hakade upp mig lite på var när du ska stänga bakbommen/dakdörren ska du i första hand ha stängt frambommen, skulle hästen få panik och frambommen inte sitter fast finns det stor risk att häste springer över dig och du blir klämd. och fäll aldrig upp baklämmen utan att ha bommen bak, skulle hästen kasta sig bakåt kan det hända alvarliga olyckor.

Hej! Jag går hippologprogrammet och har käst igenom de som folk har svarat till dig angående lastträningen av din häst sen olyckan. Mycket av det som folk har svart till dig är inte helt fel heller som att ha en transport med frontutlastning som du bara kan få hästen att gå igenom i till att börja med. men det som jag hakade upp mig lite på var när du ska stänga bakbommen/dakdörren ska du i första hand ha stängt frambommen, skulle hästen få panik och frambommen inte sitter fast finns det stor risk att häste springer över dig och du blir klämd. och fäll aldrig upp baklämmen utan att ha bommen bak, skulle hästen kasta sig bakåt kan det hända alvarliga olyckor.

Du har kanske inte läst ts ursprungs inlägg?
Problemet är att hästen har skadat sig genom att kasta sig bakåt, om man då lägger på frambommen så ber man om att olyckan ska hända igen:crazy:

Till Ts.
Jag tycker som många andra att frontutlastning är det bästa så att hon tänker framåt istället för bakåt, se till att du har bra och trygg hjälp och att du själv verkligen tror på det du gör så att du inte behöver vara orolig eller nervös, jag vet att det är lättare sagt än gjort, men hästen känner ju om du är orolig, det är bättre att någon annan tränar henne om du känner att din oro tar överhand.

Bry dej inte om bruden som tjafsar, det är din häst och du tränar hur du vill.

Lycka till!

Be någon annan lasta, eller lastträna hästen åt dig, vad jag förstår så kommer du att vara skitnervös första gången och det hjälper inte din häst.

Fast jag lämnar aldrig ifrån mig henne till någon en gång till. Denna gången ska det vara mej hon litar på och med tanke på att jag höll på att bli av med henne senast så håller jag hårt i henne nu.

Jag tänker ta det i små steg så både jag och Spurning känner oss redo :)

Tack för svar allihopa! Fronturlastning blir det självklart om vi köper eget och vi har sett mängder av såna så att hitta en blir inte så svårt.

Om du ska lyckas så får du absolut inte ha någon tvekan i kroppen/hjärnan, för då kommer det säkerligen hända samma sak igen (att den kastar sig).
Du får itne göra så stor grej av det, utan bara gå som om det vore en naturlig sak.
Om du tar "små steg" som du skriver så visar det på tveksamhet från din sida och det kan bli knepigt.
Jag anser inte att man ska be hästen gå in, utan man ska "kräva" att den följer ledaren. Utan någon sorts våldsamheter självklart.
Litar hon på dig följer hon dig.

Det viktigaste är dock att inte hålla på så länge, och inte stänga första gången om hästen är rädd, utan bara kliva på och sen av. Och mycket beröm.

Självklart kommer det lyckas, det är jag övertygad om - bara DU är 100%igt övertygad om det när du ska börja träna.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Kropp & Själ Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av...
2
Svar
33
· Visningar
1 820
Senast: Amha
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar